Wdrożenie Ustawy 2.0 na Uniwersytecie Warszawskim – reforma uczelni czy nowy podział władzy?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.4/1

Słowa kluczowe:

uczelnie wyższe, Ustawa 2.0, statut uczelni, Uniwersytet Warszawski, reforma szkolnictwa wyższego, ustrój uniwersytetu

Abstrakt

Tematem artykułu jest studium przypadku procesu dostosowywania ustroju Uniwersytetu Warszawskiego do przepisów Ustawy 2.0. Przeanalizowany został proces powstawania i uchwalania nowego statutu uczelni. Reforma dała rektorowi podstawę do zmiany całej struktury władzy na uniwersytecie. Analiza studium przypadku UW prowadzi do trzech zasadniczych konkluzji: (1) Grupy, które odegrały kluczową rolę w procesie decyzyjnym: rektor, dziekani, studenci, dysponowały określonymi zasobami i narzędziami: silną reprezentacją w senacie, zdolnością do negocjacji z innymi grupami i przekonania niezdecydowanych senatorów, biegłą znajomością Ustawy 2.0 i umiejętnością posługiwania się przepisami prawa jako narzędziem decydującym o słuszności danych rozwiązań; (2) W senacie ukształtowała się główna oś konfliktu o wizję przyszłości uniwersytetu: po jednej stronie znalazł się rektor – stojący na stanowisku, że centralizacja jest niezbędna do osiągnięcia celów stawianych przez uniwersytet; po drugiej większość środowisk wydziałowych – które opowiadały się za pozostawieniem wszystkiego tak, jak było do tej pory; (3) Na przedstawienie alternatywnej propozycji reformowania uniwersytetu zabrakło miejsca z uwagi na ograniczony czas, istniejący układ sił w senacie i dominujące wizje kierunku zmian na UW.

Bibliografia

Banyś Wiesław. 2017. „Dywersyfikacja instytucjonalna i autonomia uczelni oraz ich miary”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 189–204.

Biuro ds. wspomagania rozwoju UW. 2017. Podsumowanie spotkań warsztatowych. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro ds. wspomagania rozwoju UW. 2018a. „Porozmawiajmy o nowej ustawie”. Relacja ze spotkań ze społecznością akademicką UW 27–28 czerwca 2018. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro ds. wspomagania rozwoju UW. 2018b. Uniwersytecka dyskusja wokół nowej Ustawy. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro Prasowe UW. 2017. Porozmawiajmy o przyszłej ustawie. https://www.uw.edu.pl/porozmawiajmy-o-przyszlej-ustawie/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro Prasowe UW. 2018a. Powołano uniwersyteckie think tanki. https://www.uw.edu.pl/powolano-uniwersyteckie-think-tanki/?highlight=ustawa%202.0 [dostęp: 30.03.2020].

Biuro Prasowe UW. 2018b. Warsztaty dotyczące nowej ustawy”. https://www.uw.edu.pl/warsztaty-dotyczace-nowej-ustawy/ [dostęp: 30.03.2020].

Dziedziczak-Foltyn Agnieszka. 2018. „Konsultatywność w projektowaniu reformy szkolnictwa wyższego w Polsce na przykładzie Ustawy 2.0.”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(51): 199–218.

Gójska Agata, Dominik Wasilewski, Agata Zarzycka. 2018. Dobrze działający Uniwersytet – kierunki oczekiwanych zmian. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Górniak Jarosław. 2017. „Ustawa 2.0: partycypacyjny model istotnej zmiany regulacyjnej”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 129–146.

Jóźwiak Janina. 2003 „Model uczelni przedsiębiorczej a tradycyjny – doświadczenia polskie”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(21): 7–18.

Karpieszuk Wojciech. 2019. „Doktorzy habilitowani chcą awansu na profesora uczelnianego. Uniwersytet Warszawski się nie zgadza”. Gazeta Wyborcza 02.04.2019.

Klincewicz Krzysztof. 2020. „Autonomia uczelni w Polsce – stan na grudzień 2020 r.”. https://monitorakademicki.org/autonomia-uczelni-w-polsce-stan-na-grudzien-2020-r/?fbclid=IwAR3omjxp2OOUaveyO6XUP0uEEvK5Sxv1LnpfpDMr82_nKOdnoFJh9C9846w [dostęp:16.12.2020].

Kwiek Marek. 2015. “The unfading power of collegiality? University governance in Poland in a European comparative and quantitative perspective”. International Journal of Educational Development 43: 77–89.

Kwiek Marek. 2017. „Wprowadzenie: Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce i jej wyzwania. Jak stopniowa dehermetyzacja systemu prowadzi do jego stratyfikacji”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 9–38.

Marek Kwiek. 2018. „Ustawa 2.0 a mierzalność i porównywalność osiągnięć naukowych”. Nauka 1: 65–86.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 2018. „Autonomia uniwersytetów nie jest zagrożona”. https://konstytucjadlanauki.gov.pl/autonomia-uniwersytetow-nie-jest-zagrozona [dostęp: 16.12.2020].

Sadura Przemysław. 2017. Państwo, szkoła, klasy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Senat UW. 2018a. Protokół nr 16 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 24 stycznia 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018b. Protokół nr 17 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 21 lutego 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018c. Protokół nr 18 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 21 marca 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018d. Protokół nr 23 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 10 października 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018e. Protokół nr 25 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 7 listopada 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Protokół nr 40 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 12 czerwca 2019 roku. senat.uw.edu.pl. 2019. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Uchwała nr 419 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego. https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/4874/M.2019.136.U.419.pdf [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Załącznik do protokołu nr 36. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Załącznik do protokołu nr 38. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Sułkowski Łukasz. 2017. „Założenia do Ustawy 2.0 – projektowanie nowego ładu akademickiego w Polsce”. Przedsiębiorczość i Zarządzanie 2 1(18): 261–276.

Urbanek Piotr. 2019. „Reforma systemu szkolnictwa wyższego w Polsce”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1–2(53–54): 307–330.

Zespół Rektorski. 2018. Uniwersytet Warszawski a nowa Ustawa o Nauce i Szkolnictwie. https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/uniwersytet-warszawski-a-nowa-ustawao-nauce-i-szkolnictwie-wyzszym.-nauka-ksztalcenie-szkoly-doktorskie-rada-uczelni.pdf [dostęp: 30.03.2020].

Żylicz Maciej. 2017. „Tworzenie kultury jakości: Ustawa 2.0”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 41–57.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-24

Jak cytować

Drygas, P. (2020). Wdrożenie Ustawy 2.0 na Uniwersytecie Warszawskim – reforma uczelni czy nowy podział władzy?. Przegląd Socjologiczny, 69(4), 9–35. https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.4/1

Numer

Dział

ARTYKUŁY