Socjologiczne widzenie filmu i kina. Artykulacje i praktyki w polu socjologii filmu i kina

Autor

  • Ewelina Wejbert-Wąsiewicz Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Sztuki i Edukacji

Abstrakt

W artykule podjęto próbę rekonstrukcji kształtowania się pola socjologii filmu i kina na podstawie analizy porównawczej ważnych, zagranicznych i polskich prac mieszczących się w ramach opisywanej subdyscypliny. Wśród nich znajdują się: pionierskie rozprawy oraz badania dotyczące kina i filmu, socjologiczne postulaty i programy badawcze, studia socjologiczne, opracowania poświęcone socjologii filmu i kina. Główny cel stanowiło uporządkowanie i podsumowanie dziedzictwa wąskiej dyscypliny socjologii filmu i kina, ujęcie pewnych praktyk, orientacji i nurtów badawczych. Autorka ukazała także obszar badań poświęcony instytucjom filmowym jako słabo reprezentowanym w praktyce badań socjologicznych w Polsce i za granicą. Inspirację  teoretyczną dla nakreślonych poszukiwań stanowi teoria praktyki naukowej Pierre’a Bourdieu, a także pojęcia: habitus, pole oraz kapitał.

 

 

Pobrania

Opublikowane

— zaktualizowane 2018-12-30

Jak cytować

Wejbert-Wąsiewicz, E. (2018). Socjologiczne widzenie filmu i kina. Artykulacje i praktyki w polu socjologii filmu i kina. Przegląd Socjologiczny, 67(4), 141–169. Pobrano z https://czasopisma.ltn.lodz.pl/Przeglad-Socjologiczny/article/view/235

Numer

Dział

ARTYKUŁY