Przekazy medialne jako mechanizmy kształtowania społecznej oceny polityków na przykładzie polskich wyborów prezydenckich w 2015 roku

  • Michał Puzio Katedra Teorii Polityki i Myśli Politycznej, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0001-7206-7368
Słowa kluczowe: media, kampania wyborcza, wybory prezydenckie 2015

Abstrakt

Głównym celem prezentowanego artykułu było dokonanie szczegółowej analizy przekazów medialnych rozumianych jako mechanizmy wsparcia lub pogorszenia społecznej oceny polityków i ugrupowań politycznych w trakcie kampanii wyborczych. Polem badawczym autora była polska kampania prezydencka z roku 2015. Pierwsza część opracowania została poświęcona zjawisku mediatyzacji życia społeczno-politycznego. Następnie, w ramach charakteryzowanej kampanii, przedstawiony został podział polskich mediów na media mainstreamu i media prawicowe, jak również ich sposób prezentowania kandydatury Andrzeja Dudy oraz partii Prawo i Sprawiedliwość, jako działania wspierającego lub dezawuującego. Potwierdza to tezę autora, że polska kampania prezydencka z 2015 roku stała się podręcznikowym przykładem zjawiska stronniczości mediów podczas permanentnie trwającej walki politycznej. W ramach konkluzji przedstawionej analizy autor stwierdza, że działania mediów przychylnych przyczynić się mogą do wyborczej wygranej i polepszenia wizerunku polityka, pomimo spektakularnej niechęci wrogich mu mediów.

 

Bibliografia

Ceglińska Anita, Kopeć-Ziemczyk Katarzyna. 2016. „Wpływ kampanii politycznej w mediach społecznościowych na zachowania wyborcze młodych Polakówˮ. Studia Medioznawcze 1 (64) .

Dobek-Ostrowska Bogusława. 2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Feusette Krzysztof. 2015. „Nierząd ekspercki”. W Sieci 4.

Kalukin Rafał. 2015. „Pan Nikt i wkurzeni”. Newsweek 17.

Kolczyński Mariusz, Mazur Marek, Michalczyk Stanisław. 2009. Mediatyzacja kampanii politycznych. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Machnik Bartłomiej. 2014. Wykorzystanie mediów społecznościowych przez polskich posłów do parlamentu europejskiego z okręgu 11 i 12 – analiza wyników badań. W Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej. Red. Wojciech Opioła, Malwina Justyna Popiołek. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Rakowska-Trela Anna. 2015. Kampania wyborcza w regulacji prawnej i w praktyce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

„Duda o Komorowskim: widocznie nie traktuje wyborców poważnie”, https://www.youtube.com/watch?v=BoRIpcqc1s8 (odczyt 25.07.2017). http://www.tvn24.pl/czarno-na-bialym,42,m/czarno-na-bialym-kampania-andrzeja-dudy-w-amerykanskim-stylu,535163.html (dostęp 25.07.2017).

„Jedynki” [pierwsze strony], Polityka, http://www.wirtualnemedia.pl/jedynki/polityka/page:4. (dostęp 23.07.2017)

„Jedynki” [pierwsze strony], W Sieci, Do Rzeczy, www.wirtualnemedia.pl (dostęp 23.07.2017).

„Katarzyna Wigura, Horda nijakości i sekta – walka prasowa podczas kampanii prezydenckiej”, http://obserwatorium.kulturaliberalna.pl/raport/analiza-specjalna-radykalizacje-przed-i-tura-wyborow- prezydenckich-2015 (dostęp 23.07.2017).

,,Kuba Wojewódzki: Bronisław Komorowski i Paweł Domagała”, https://player.pl/programy-online/kuba-wojewodzki-talk-show-odcinki,2497/odcinek-261,bronislaw-komorowski-i-pawel-domagala,S00E261,50708.html (dostęp 26.07.2017).

„Media opiniotwórcze razem z Komorowskim przegrały w kampanii z internautami”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/media-opiniotworcze-razem-z-komorowskim-przegraly-w-kampanii-z- internautami-opinie# (dostęp 21.07.2017).

„Medialny nokaut Bronisława Komorowskiego – sprawdź raport”; http://archiwum.radiozet.pl/Wiadomosci/Kraj/Wybory-prezydenckie-2015.-Medialny-nokaut-prezydent-00004859 (dostęp21.07.2017).

,,Polityka”, „GW”, „Newsweek”, „Do Rzeczy” i „W Sieci” radziły na kogo głosować – „Rz” i „Wprost” bezstronne”, http://www.wirtualnemedia.pl/print/polityka-gw-newsweek-do-rzeczy-i-w-sieci-radzily-na-kogo-glosowac-rz-i-wprost-bezstronne (dostęp 26.07.2017).

„Tomasz Lis o kampanii: Tony banałów, tanie emocje, puste obietnice, głupawe grepsy, prostacka demagogia, ordynarne kłamstwa”, http://www.newsweek.pl/opinie/wybory-prezydenckie-2015-tomasz-lis-podsumowuje-kampanie,artykuly,362461,1.html (dostęp 23.07.2017).

„Wybory na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2015 r. Informacja o wydatkach i wykorzystaniu czasu na emisję płatnych audycji wyborczych w radiu i telewizji, Raport Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji”, http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/kontrola-nadawcow/kampanie-wyborcze (dostęp 22.07.2017).

„Wywiad M. Rachonia z A. Dudą, Telewizja Republika”, https://www.youtube.com/watch-?v=jAkaIHTZ1Ko (dostęp 26.07.2017).

Newsweek. 2015, 16 [okładka].

Polityka. 2015, 19. Prezydentura, która tura [tytuł na okładce].

Relacjonowanie przebiegu kampanii wyborczej na Urząd Prezydenta RP w 2015 r. w programach Polskiego Radia SA (Programy: 1, 3 i 4) oraz wybranych programach nadawców koncesjonowanych (RMF FM, Radio ZET, Radio Maryja, TOK FM) na przykładzie dzienników i audycji publicystycznych, Warszawa: Departament Mediów Publicznych, 2015.

Opublikowane
2019-12-22
Dział
Artykuły