How many faces does Gomorra have? The (trans)media history of one book

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.2/2

Keywords:

Gomorra, convergence culture, grassroots, fandom

Abstract

The aim of the article is to present Gomorra by Roberto Saviano as the largest contemporary transmedia project in Italy, which includes theatre play, movie, drama series and many other satellite works. In particular, the paper shows how the book fits into the concept of convergence culture by Henry Jenkins. The article provides answers to questions about fandom of Gomorra, about specific realizations of some of Saviano’s stories, about the nature of the relation between grassroots fan culture and creators of official productions and about the role of the writer himself in all these processes.

References

Benvenuti Giuliana (2018), Il brand «Gomorra». Dal romanzo alla serie tv, Bologna.

Boczkowska Magdalena (2014), Opowieść transmedialna — znak naszych czasów, „Postscriptum Polonistyczne” 2(14).

Brzozowska Gabriela (2013), Dyskurs internetowy o filmach i serialach w kontekście kultury konwergencji mediów [w:] Kultura i administracja w przestrzeni społecznej internetu, red. Rykiel Z., Kinala J., Rzeszow, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Duraccio Rita, Canzone in Gomorra. Il best-seller di Saviano, il film di Garrone e il teatro di Gelardi, www.bibliocamorra.altervista.org/index.php?option=com_content&view=article-&id=174&Itemid=94 [dostęp: 25.05.2019].

Fofi Goffredo (2006), La camorra vista da vicino, „Il Sole 24 ore”.

Geertz Clifford (1990), O gatunkach zmąconych, „Teksty drugie”, nr 2.

Helman Alicja (2013), Odwieczny temat: adaptacje, „EKRANy”, nr 16/6.

Jenkins Henry (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa.

Kazimierska-Jerzyk Wioletta (2011), Transmedialność jako poziom lektury [w:] Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. Załuski T., Łodź.

Kreft Jan (2015), Za fasadą społeczności: Elementy zarządzania nowymi mediami, Krakow.

Kozera Dominika (2016), Zabawa w transmedia: Transmedialność opowieści jako wymóg współczesnej kultury, „Kultura i Historia” nr 29.

Lakomy Mirosław (2010), Strategie mediów tradycyjnych w perspektywie konwergencji, „Nowe Media” 1, Toruń.

Napoli Antonella, Tirino Mario (2015), Gomorra Remixed: Transmedia storytelling tra politiche di engagement, mainstream e produttivita del fandom, „Series 1”, nr 2.

Neorealizm włoski i jego wpływ na światowe kino, www.polskieradio.pl/8/3867/Artykul/1527115,Neorealizm-wloski-i-jego-wplyw-na-swiatowe-kino [dostęp: 14.06.2019].

Nowak Jan (2007), „Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów”, Henry Jenkins, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio K, Politologia” 14.

Miczka Tadeusz (2009), Kino włoskie, Gdańsk.

Monina Michele (2013), Ricomincio da zero, zero, zero. Roberto Saviano, una biografia, Siena.

Pawłowska-Zampino Alina (2010), Gomorra Roberta Saviano — specyfika pracy nad przekładem „gatunku zmąconego”, „Italica Wratislaviensia”, nr 1.

Pieniążek Marek (2013), Transmedialne „ja” — czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” nr V, Krakow.

Ryan Marie-Laure (2015), Transmedia Storytelling. Industry Buzzword or New Narrative Experience?, „Storyworlds: A Journal of Narrative Studies”, nr 2 (7).

Sandbothe Mike (2001), Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, przeł. K. Krzemieniowa [w]: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, wyb. i oprac. A. Gwoźdź, Krakow.

Saviano Roberto (2008), Gomorra. Podróż po imperium kamorry, przeł. A. Pawłowska-Zampino, Warszawa.

— (2010), Piękno i piekło. Teksty z lat 2004–2009, przeł. A. Pawłowska-Zampino, Warszawa.

Stam Robert (2014), A Companion to Literature and Film, Blackwell Publishing, Malden.

Szczęsna Ewa (2004), Tożsamość hybrydyczna, „ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura”, nr 9.

Catalli Claudia (2014), The Jackal: “Dopo la parodia di Gomorra”, „Wired.it”, www.wired.it/play/cinema/2014/07/30/jackal-parodia-gomorra-nuova-serie/?refresh_ce= [dostęp:

10.2019].

Wu Ming 1 (2008), NEW ITALIAN EPIC versione 2.0 Memorandum 1993–2008: narrativa, sguardo obliquo, ritorno al futuro, www.wumingfoundation.com/italiano/WM1_saggio_sul_new_italian_epic.pdf [dostęp: 13.11.2019].

Downloads

Published

2020-11-26

How to Cite

Korzeniecka, W. (2020). How many faces does Gomorra have? The (trans)media history of one book. Zagadnienia Rodzajów Literackich The Problems of Literary Genres, 63(2), 27–42. https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.2/2