Unrecorded activities and business acivities. Analysis of the legal regulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2020/116/3

Keywords:

business activity; activities without registration; low-income business activity

Abstract

Background: The article concerns a new solution that gives the opportunity to conduct low-profit non-recorded activities (non-registered activities), which was introduced by the Act of March 6, 2018, Entrepreneurs’ Law.

Research purpose: The purpose of the article is to discuss the principles of undertaking unreg­istered activities, to analyse the functioning of these activities in the context of tax law and social security regulations, and then to evaluate the practical application of the discussed regulation in business transactions.

Methods: The dogmatic and legal method was used to develop the article.

Conclusions: The article indicates that the structure of unregistered activity adopted by the legis­lator is a form of obtaining income similar to economic activity. It allows for the legal possession of an additional source of income, but the conditions authorizing such activity clearly indicate that this activity cannot replace the main source of income. The social insurance system assumes that, under the Act on Entrepreneurs, unrecorded activities do not constitute an economic activity, and thus the person performing it is not subject to social insurance in this respect. However, the Social Insurance Institution issued an individual interpretation in which it considered that since persons engaged in unregistered activities are not entrepreneurs, they cannot also provide services to entrepreneurs under this activity. The tax law, in turn, contains definitions of economic activity and does not provide for any tax exemptions for unregistered activities. The legislator’s intention should be positively assessed, as they sought to develop and improve business transactions. Doubts arising from the interpretation of regulations issued by the Social Insurance Institution may lead to the conclusion that not every activity of a person performing it as part of unregistered activities will be subject to exemption from compulsory social insurance. Such a position of ZUS may negatively affect the attractiveness of this form of activity. It seems reasonable for the legislator to unambiguously specify that any activity carried out as part of unregistered activities will also be exempt from social security.

References

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 września 2018 roku w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2019 r., Dz.U. z 2018 r., poz. 1794.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r., Dz.U. z 2019 r., poz. 1778.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny, Dz.U., z 2019 r., poz. 1145.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. z 2019 r., poz. 1387.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U. z 2019 r., poz. 865.

Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych, Dz.U. z 2019 r., poz. 300.

Ustawa z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Dz.U., z 2018 r., poz. 2177.

Ustawa z dnia 14 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, Dz.U. z 2018 r., poz. 2174.

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. z 2017 r., poz. 2168.

Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców, Dz.U. z 2019 r., poz. 1292.

Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej, Dz.U. z 2018 r., poz. 650.

Uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo przedsiębiorców, druk Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej VIII kadencji nr 2051 z 21 listopada 2017 roku.

Komierzyńska-Orlińska E., w: M. Wierzbowski (red.), Konstytucja biznesu. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2019.

Korycińska-Rządca P., Blaski i cienie tzw. „ulgi na start” wprowadzonej ustawą z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae Wydział Prawa, Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Rok 22, 2018/3/I, s. 293–303.

Kotowicz B., Słaby M., Ułatwienia dla przedsiębiorców – próba oceny nowych rozwiązań praw¬nych, Monitor Prawniczy 2018/13 (dodatek), s. 40.

Kruszewski A.K., w: A. Pietrzak (red.), Prawo przedsiębiorców. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2019.

Lewandowski P., O definicji przedsiębiorcy i działalności gospodarczej po wejściu w życie ustawy – Prawo Przedsiębiorców, Palestra 2019/1–2, s. 100–101.

Lubeńczuk G., w: M. Zdyb, G. Lubeńczuk, A. Wołoszyn-Cichocka, Prawo Przedsiębiorców. Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019, https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mjxw62zogi3damrsga3dcojoobqxalrugiztinrrg4zq; stan na 6.02.2020 r.

Niedzielska K.A., Działalność gospodarcza nieewidencjonowana w systemie ubezpieczeń społecznych, Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, Wydział Prawa, Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Rok 22, 2018/3/II, s. 65–68.

Piszcz A., w: G. Kozieł (red.), Prawo Przedsiębiorców. Przepisy wprowadzające do Konstytucji Biznesu. Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019, https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mjxw62zogi3damrrge4temroobqxalrugiztinrrg4zq#ta bs-metrical-info; stan na 6.02.2020 r.

Sieradzka M., Zakres przedmiotowy i podmiotowy ustawy z 6.3.2018 r. – Prawo przedsiębiorców, Monitor Prawniczy 2018/13 (dodatek), s. 36.

Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2019.

Decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku nr 285 z dnia 24 lipca 2018 roku, znak DI/100000/43/822/2018.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 marca 2016 roku, IPT¬PB3/4511-390/15-3/KJ.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 2003.12.31) w Warszawie z dnia 19 stycznia 1998 r., II SA 1238/97, Lex nr 34045.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 września 2009 r., II FSK 549/08, Lex nr 524636.

Wyrok Sądu Rejonowego w Szczytnie z dnia 9 kwietnia 2019 r., II W 831/18, LEX nr 2667194.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 sierpnia 2016 r., I SA/Wr 483/16, Lex 2100254.

https://bip.zus.pl/inne/interpretacje?p_auth=VPWpANjV&p_p_id=interpretationsportlet_WAR_ interpretationsportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_ id=column-4&p_p_col_count=1&_interpretationsportlet_WAR_interpretationsportlet_ cur=1_interpretationsportlet_WAR_interpretationsportlet_javax.portlet.action=search; stan na 8.10.2019 r.

https://interpretacje-podatkowe.org/przychody-nalezne/iptpb3-4511-390-15-3-kj; stan na 25.09.2019 r.

https://sip.lex.pl/#/commentary/587786415/583855/bielecki-leszek-i-in-komentarz-do-ustawy-prawo-przedsiebiorcow-w-konstytucja-biznesu-komentarz?cm=URELATIONS; stan na 25.09.2019 r.

https://sjp.pwn.pl/sjp/nalezny;2486404.html; stan na 25.09.2019 r.

https://www.gov.pl/web/rodzina/zasady-korzystania-z-tzw-ulgi-na-start; stan na 6.02.2020 r.

https://www.gov.pl/web/rozwoj/zasady-korzystania-z-ulgi-na-start; stan na 6.02.2020 r.

https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/ulga-na-start-zawsze-bez-skladek/1826497; stan na 6.02.2020 r.

Downloads

Published

2020-11-26

How to Cite

Kanarek-Równicka, A. (2020). Unrecorded activities and business acivities. Analysis of the legal regulation. Studia Prawno-Ekonomiczne, 116, 49–64. https://doi.org/10.26485/SPE/2020/116/3

Issue

Section

ARTICLES - THE LAW