The Misselling of Financial Services as a Behavior that Violates Good Practices

Authors

  • Anna Dobaczewska Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2018/109/2

Keywords:

good manners; misspelling; financial services; unfair competition

Abstract

Misselling (understood as proposing financial services to consumers while violating good practices) is considered by Polish law to be an act against consumers’ rights. It also shows, however, many similarities with some acts of unfair competition and/or unfair commercial practices, which as all refer to good manners as one of their legal circumstances. The article discusses the scope of good practices which should lead entrepreneurs to discover the real needs of the consumers regarding potential financial services and their obligation to inform the customer of all risks connected with the potential service. Regardless of many similarities between different legal acts, it is worth noting that the competition authority can protect consumers more efficiently when referring to misselling as a separate illegal act that contravenes good practices than when pointing to unfair competition or unfair competition practices.

References

Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 419).

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – prawo bankowe (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1876 ze zm.).

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2168).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1768 ze zm.).

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 798).

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2070).

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1348 ze zm.).

Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2017 r., poz. 2486).

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r., poz. 646).

Ganczar Małgorzata, Misselling – nowa praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów w świetle nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, w: Marzena Czarnecka,

Tadeusz Skoczny (red.), Prawo konsumenckie w praktyce, C.H. Beck, Warszawa 2016.

Kohutek Konrad, Sieradzka Małgorzata, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, LEX Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Kopaczyńska-Pieczniak Katarzyna, Dobre obyczaje i zasady współżycia społecznego w prawie spółek handlowych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 2016/LXIII/2, Sectio G, Lublin 2016, s. 93–115.

Kunkiel-Kryńska Aleksandra, Naruszenie dobrych obyczajów a praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów, w: Marzena Czarnecka, Tadeusz Skoczny (red.), Prawo konsumenckie w praktyce, C.H. Beck, Warszawa 2016, s. 94–111.

Laszczyk Anna, Gajdus Michał, Wedle dobrych obyczajów czy zgodnie z zasadami współżycia społecznego? Uwagi na tle funkcjonowania klauzuli generalnej z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Przegląd Prawniczy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 2012/1, s. 23–34.

Mojak Jan, Dobre obyczaje w polskim prawie kontraktowym – wybrane zagadnienia, UMSC, Studia Iuridica Lublinensia 2016/XXV/2, Lublin 2016, s. 161–175.

Mokrysz-Olszyńska Anna, Zasada „wszystko, co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone” w świetle klauzuli dobrych obyczajów i wymogu staranności zawodowej, Roczniki Administracji i Prawa 2015/XV (1), Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec, s. 129–142.

Sieradzka Małgorzata, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Oficyna, Warszawa 2008.

Sieradzka Małgorzata, Zdyb Marian (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

Stefanicki Robert, Dobre obyczaje w prawie polskim, Przegląd Prawa Handlowego 2002/5, s. 23–31.

Szwaja Janusz, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2006, s. 156.

Tischner Anna, Pojęcie „przeciętny konsument” w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym na tle prawa i orzecznictwa Unii Europejskiej, w: Ewa Nowińska, Dariusz Kasprzycki, Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Włodarczyk-Dziurzyńska Karolina, Pojęcie praktyki rynkowej, w: Ewa Nowińska, Dariusz Kasprzycki,

Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Żurawik Artur, Klauzula generalna „dobrych obyczajów” – ujęcie teoretyczne, Wydział Prawa i Administracji UAM, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2009/1, s. 35–51.

Plan działania w sprawie detalicznych usług finansowych: szersza oferta i lepsze produkty. Bruksela, dnia 23.03.2017 r. COM(2017) 139 final, https://eurlex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:055353bd-0fba-11e7-8a3501aa75ed71a1.0009. 02/DOC_1&format=PDF; stan na 20.07.2018 r.

Downloads

Published

2019-05-01

How to Cite

Dobaczewska, A. (2019). The Misselling of Financial Services as a Behavior that Violates Good Practices. Studia Prawno-Ekonomiczne, 109, 25–42. https://doi.org/10.26485/SPE/2018/109/2

Issue

Section

ARTICLES - THE LAW