Marian Wimmer and his school. The discourse of oblivion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/18

Keywords:

Higher artistic education – the State Higher School of Visual Arts (PWSSP) in Łódź – Marian Wimmer

Abstract

The article points out Marian Wimmer’s achievements in the field of creating the State Higher School of Visual Arts in Łódź (today’s Strzemiński Academy of Fine Arts). Marian Wimmer was a versatile artist of many interests, active in various fields. He graduated as an architect and followed his vocation as a teacher, art theoretician and organizer of artistic education. He established the so-called film department, later transformed into Lodz Film School, at the State Higher School of Visual Arts (PWSSP) in Łódź (today’s Strzemiński Academy of Fine Arts) and co-organized the faculty of architecture there. Despite his tremendous achieve- ments, activity in many fields and an exceptional personality, he has slipped memory and has been erased from the history of both the film and the art school. It is difficult to reconstruct the beginnings of the PWSST, or the role that Marian Wimmer played there, mostly due to a lack of fully preserved archives. The fact that Wimmer was a member of the PWSSP Curriculum Board, as well as the positions of e.g. deputy head and head that he held, definitely underline his significant contribution to the school’s history. His role in developing the PWSSP was so important that his contemporaries called it Wimmer’s school. This is not about giving up the existing narra- tion, but filling a certain gap in history and thus creating its more comprehensive picture.

References

Anders Henryk (1980), Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi, PWSSP, Łódź 1980.

Bogucki Janusz (1960), Horyzont sztuki i horyzont MHD, “Życie literackie” 1960, no. 33 (447), p. 5.

Chmielewska Katarzyna (2018), Uprawomocnienie komunizmu. Budować i tworzyć, [in:] Komunizm, idee, praktyki 1944-1989, ed. eadem, A. Mrozik, G. Wołowiec, IBL PAN, Warszawa.

Jacobson Egbert (1948), Basic color: interpretation of the Ostwald color system, P. Theobald, Chicago.

Kenarowa Halina (1978), Od zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara. Studium z dziejów szkolnictwa zawodowo-artystycznego w Polsce, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Klejsa Konrad, Ludwisiak Waldemar (2020), Marian Wimmer i niedopowiedziane początki Szkoły Filmowej w Łodzi [in:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, ed. Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Ładnowska Janina (1995), Kronika Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi 1945-1994, [in:] Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi im. Władysława Strzemińskiego 1945-1995, ed. G. Sztabiński, Łódź.

Rek Jan (2007), Profesor Bolesław W. Lewicki – między filmem a literaturą, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2007, no. 9, p. 335.

Schmidt Ireneusz (1960), Sztuka jest ich rzemiosłem, “Odgłosy” 1960, no. 2, p. 3.

Sztabiński Grzegorz (1995), Sztuka-szkoła-nauczanie. Problemy teoretyczne w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, [in:] Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi im. Władysława Strzemińskiego 1945-1995, ed. G. Sztabiński, Łódź.

Toeplitz Jerzy (1985), Nieuporządkowane wspomnienia, [in:] Celuloidowy indeks, ed. Leszek Sosnowski, Dyskusyjne Kluby Filmowe “Kinematograf”, Kraków.

Marian Wimmer’s private archive.

A personal file of the Strzemiński Academy of Fine Arts, ref. no. 4/599, part 1.

Wimmer Marian, Moda, an unpublished typescript from c.a. 1959, ed. T. Załuski.

Hałat Aleksander, Mój Profesor (Eng. My Professor), an unpublished typescript.

Downloads

Published

2021-11-25