Decyzje w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi a kapitał erotyczny kandydatów i pracowników

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2021/71.1/2

Słowa kluczowe:

decyzje, zarządzanie zasobami ludzkimi, kapitał erotyczny

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest roli kapitału erotycznego w podejmowaniu decyzji z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi (zzl). Ma on na celu zaprezentowanie poszczególnych komponentów kapitału erotycznego kandydata do zatrudnienia (lub pracownika) jako czynników mogących mieć znaczenie dla decyzji podejmowanych w obszarze zzl w odniesieniu do „właściciela” tegoż kapitału. Na potrzeby artykułu dokonano przeglądu literatury z określonego obszaru. Wyniki badań (na które powołano się w pracy) dowiodły, że poszczególne składowe kapitału erotycznego brane są pod uwagę przy podejmowaniu decyzji z obszaru selekcji, rozwoju, oceniania, wynagradzania oraz zwalniania.

Bibliografia

Anderson Eric. 2015. „Teoria męskości inkluzywnej”. Teksty Drugie 2(152): 431–444.

Aronson Elliot, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert. 1997. Psychologia społeczna – serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Atewologun Doyin, Tinu Cornish, Fatima Tresh. 2018. Unconscious bias training: An assessment of the evidence for effectiveness. Equality and Human Rights Commission Research Reports Series, Research report 113. https://www. equalityhumanrights. com/en/publication-download/unconscious-biastraining-assessment-evidence-effectiveness [access:

01.2020].

Baert Stijn, Lynn Decuypere. 2014. “Better sexy than flexy? A lab experiment assessing the impact of perceived attractiveness and personality traits on hiring decisions”. Applied Economics Letters 21(90): 597–601.

Baruch Yehuda, Shmuel Grimland, Eran Vigoda-Gadot. 2014. “Professional vitality and career success: Mediation, age and outcomes”. European Management Journal 32(3): 518–527.

Bielski Marcin. 1996. Organizacje: Istota, struktury, procesy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Biddle Jeff E., Daniel S. Hamermesh. 1998. “Beauty, productivity, and discrimination: Lawyers’ looks and lucre”. Journal of Labor Economics 16(1): 172–201.

Boehm Julia K., Sonja Lyubomirsky. 2008. “Does happiness promote career success?”. Journal of Career Assessment 16(1): 101–116.

Borland Jeff, Andrew Leigh. 2014. “Unpacking the beauty premium: What channels does it operate through, and has it changed over time”. Economic Record 90(288): 17–32.

Bourdieu Pierre. 1986. The forms of capital. In: Handbook of theory of research for the sociology of education, J.G. Richardson (ed.), 81–93. New York: Greenwood Press.

Bourdieu Pierre. 2004. Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu Pierre, Loic J.D. Wacquant. 2001. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bóo Lopez Florencia, Martin A. Rossi, Sergio S. Urzúa. 2013. “The labor market return to an attractive face: Evidence from a field experiment”. Economics Letters 118(1): 170–172.

Brooks Siobhan. 2010. Unequal desires: Race and erotic capital in the stripping industry. New York: Suny Press.

Crozier Michael, Erhard Friedberg. 1982. Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego. Warszawa: Wydawnictwo PWE.

Cybulska Agnieszka. 2017. Czy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu? Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Damasio Antonio R., Stuart Sutherland. 1994. “Descartes’ error: Emotion, reason, and the human brain”. Nature 372(6503): 287–287.

Deming David J. 2017. “The growing importance of social skills in the labor market”. The Quarterly Journal of Economics 132(4): 1593–1640.

Deng Weiguang, Dayang Li, Dong Zhou. 2019. “Beauty and job accessibility: New evidence from a field experiment”. GLO Discussion Paper 369: 1–48.

Dissanayake Ellen. 1995. Homo aestheticus: Where art comes from and why. Washington: University of Washington Press.

Doorley Karina, Eva Sierminska. 2012. “Myth or fact? The beauty premium across the wage distribution”. Discussion Paper 6674: 1–37.

Dowigiałło Bogna. 2013. „Piękno według socjologów: Socjologia estetyki i estetyka życia społecznego”. Estetyka i Krytyka 1(28): 43–57.

Dubois David D., William J. Rothwell. 2008. Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Dyskryminacja ze względu na wygląd. 2013. https://finanse.wp.pl/dyskryminacja-ze-wzgledu--na-wyglad-6114838843905665a [dostęp: 11.02.2020].

Filipowicz Joanna. 2015. „Sympatyczność twarzy – wstęp do oceny uwarunkowań”. Acta Universitatis

Lodziensis. Folia Psychologica 19: 109–124.

Ford Richard, Gavin Price, Karl B. Hofmeyr, Manoj Chiba. 2018. “Brains versus beauty in the knowledge economy”. SA Journal of Human Resource Management 16(1): 1–11.

Gardner Catherine V. 2006. Historical dictionary of feminist philosophy. Maryland–Toronto– Oxford: Lanham.

Garncarek Emilia. 2010. „Kobiece ciało jako przedmiot kontroli społecznej”. Przegląd Socjologiczny 59(3): 55–69.

Gerli Fabrizio, Sara Bonesso, Claudio Pizzi. 2015. “Boundaryless career and career success: The impact of emotional and social competencies”. Frontiers in Psychology 6 (article 1304).

Gehrsitz Markus. 2014. “Looks and labor: Do attractive people work more?”. Labour 28(3): 269–287.

Gołębiowski Łukasz. 2008. Śmierć książki. Warszawa: Wydawnictwo No Future Book.

Green Adam I. 2012. “‘Erotic capital’ and the power of desirability: Why ‘honey money’ is a bad collective strategy for remedying gender inequality”. Sexualities 16(1–2): 137–158.

Green Adam I. 2008. “The social organization of desire: The sexual fields approach”. Sociological Theory 26(1): 25–50.

Gromkowska-Melosik Agnieszka. 2019. „Wysokie obcasy i konstrukcje tożsamości kobiet. Dynamika asymetrii płciowej, seksualności i emancypacji”. Studia Edukacyjne 52: 61–86.

Grygiel Błażej. 2019. Nie ufamy atrakcyjnym kobietom w biznesie. Efekt femme fatale. https://www.focus.pl/artykul/nie-ufamy-atrakcyjnym-kobietom-w-biznesie-efekt-femmefatale?page=2 [dostęp: 28.11.2019].

Hakim Catherine. 2010. “Erotic capital”. European Sociological Review 26(5): 499–518.

Hakim Catherine. 2011. Erotic capital. The power of attraction in the boardroom and the bedroom. New York: Basic Books.

Hamermesh Daniel S., Jeff E. Biddle. 1994. “Beauty and the labor market”. American Economics Review 84(5): 1174–1192.

Judge Timothy A., Daniel M. Cable. 2004. “The effect of physical height on workplace success and income: Preliminary test of a theoretical model”. Journal of Applied Psychology 89(3): 428–441.

Kabalski Przemysław. 2021. Księgowość w Polsce jako zawód kobiecy. Skala, przyczyny, okoliczności, skutki. Katowice: Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o.

Kocór Marcin, Anna Strzebońska, Monika Dawid-Sawicka. 2015. Rynek pracy widziany oczami pracodawców. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kowalczyk Elżbieta. 2011. Proces negocjacji w sprawie pracy. Aspekty psychospołeczne i organizacyjne. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Kowalska Karolina, Agata Łakoma, Barbara Szymoniuk. 2011. Wizerunek biznesowy. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.

Lipińska-Grobelny Agnieszka. 2008. „Męskość, kobiecość, androgynia a doświadczanie stresu zawodowego”. Medycyna Pracy 59(6): 453–466.

Looft Ruxandra R. 2017. “#girlgaze: Photography, fourth wave feminism, and social media advocacy”. Continuum. Journal of Media & Cultural Studies 31(6): 892–902.

Luthans Fred, Bruce J. Avolio, Fred O. Walumbwa, Weixing Li. 2005. “The psychological capital of Chinese workers: Exploring the relationship with performance”. Management and Organization Review 1(2): 249–271.

Majcher Małgorzata. 2012. Próba uchwycenia wizerunków płci i ich przemian: Cechy przypisywane kobietom i mężczyznom oraz ich miejsce wśród pożądanych cech Ja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Malinowska Ewa, Krystyna Dzwonkowska-Godula, Emilia Garncarek, Julita Czernecka,

Joanna Brzezińska. 2016. Kulturowe uwarunkowania postaw kobiet i mężczyzn w różnym wieku wobec swojego wyglądu i zdrowia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Markula Pirrko, Maree Burn, Sarah Riley. 2008. Introducing critical bodies: Representations, identities and practices of weight and body management. In: Critical bodies representations, identities and practices of weight and body management, S. Riley, M. Burns, H. Frith, S. Wiggins, P. Markula (eds.), 1–23. New York: Palgrave Macmillan.

Martin John L., Matt George. 2006. “Theories of sexual stratification: Toward an analytics of the sexual field and a theory of sexual capital”. Sociological Theory 24(2): 107–132.

Martin Rod A. 2007. The psychology of humor. An integrative approach. Amsterdam: Elsevier Academic Press.

Maszewski Filip, Anna Michałkiewicz. 2017. Zróżnicowanie zasobów ludzkich organizacji pod względem aktywności fizycznej. W: Oblicza różnorodności w miejscu pracy, J. Cewińska, P. Mizera-Pęczek (red.), 95–106. Łódź: Wydawnictwo SIZ.

McCroskey James C., Thomas A. McCain. 1971. “The measurement of interpersonal attraction”. Speech Monographs 41(3): 261–266.

Mering Paweł. 2018. Czy fakt posiadania tatuaży może przeszkodzić ci w przyszłej karierze zawodowej? https://bezprawnik.pl/tatuaze-a-praca/ [dostęp: 8.12.2019].

Moczydłowska Joanna M. 2017. „Percepcja cech i zachowań osób na stanowiskach kierowniczych przez pryzmat ich płci”. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 3–4: 9–21.

Musiał Maciej. 2014. „Recenzje. Omówienia”. Filo-Sofija 24: 303–307.

Nowak Samuel. 2013. Seksualny kapitał. Wyobrażone wspólnoty smaku i medialne tożsamości polskich gejów. Kraków: Universitas.

Paprzycka Emilia, Dominika Orlik. 2015. „Czy wygląd ma znaczenie? Kapitał seksualny a sukces rekrutacyjny w opiniach kobiet i mężczyzn”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 55: 5–21.

Powley Edward H. 2013. “The process and mechanisms of organizational healing”. Journal Applied Behavioural Science 49(1): 42–68.

Robbins Stephen, Timothy Judge. 2012. Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.

Rooth Dan-Olof. 2009. “Obesity, attractiveness, and differential treatment in hiring: A field experiment”. Journal of Human Resources 44(3): 710–735.

Roubal Ondřej. 2019. „The erotic capital of men from the perspective of the sociology of marketing communication”. Marketing Identity 7(1): 707–716.

Różycka Monika. 2018. „Uwarunkowania sukcesu kobiet w kontekście aprecjacji wartości kobiecych”. Kobieta i Biznes 1–4: 2–10.

Ruffle Bradley, Ze’ev E. Shtudiner. 2015. “Are good-looking people more employable?”. Management Science 61(8): 1760–1776.

Schmitz Andreas, Hans-Peter Blossfeld. 2013. “Book review. Catherine Hakim: Erotic capital: The power of attraction in the boardroom and the bedroom”. European Sociological Review 29(1): 136–137.

Shirom Arie. 2010. Feeling energetic at work: On vigors antecedents. In: Work engagement: A handbook of essential theory and research, A.B. Bakker, M.P. Leiter (eds.), 69–84. New York: Psychology Press.

Syper-Jędrzejak Marzena. 2020. Kapitał erotyczny składową kapitału relacyjnego organizacji. W: Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), 137–149. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Szymanik-Kostrzewska Anna. 2016. „Co oznacza atrakcyjność fizyczna? Dyskusja o definicjach i ujęciach”. Roczniki Psychologiczne 19(1): 43–57.

Ślęzak-Niedbalska Izabela. 2016. „Niuanse atrakcyjności. Co to znaczy być atrakcyjną według pracownic agencji towarzyskich?”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 58: 03–117.

Tang Ling. 2020. “Gendered and sexualized guanxi: The use of erotic capital in the workplace in urban China”. Asia Pacific Business Review 26(2): 190–208.

Tokarski Stefan, Krzysztof Tokarski. 2017. Rola intuicji w procesie podejmowania decyzji. Handel Wewnętrzny 3(368): 103–115.

TroWefald Andrew J., Michael R. Smith, Nena Gopalan, Ronald G. Downey. 2017. “Workplace vigor as a distinct positive organizational behavior construct: Evaluating the construct validity of the Shirom-Melamed Vigor Measure (SMVM)”. Employee Responsibilities and Rights Journal 29(4): 197–220.

Weinberg Martin S., Colin J. Williams. 2010. “Men sexually interested in transwomen (MSTW): Gendered embodiment and the construction of sexual desire”. The Journal of Sex Research 47(4): 374–383.

Welsch Wolfgang. 1999. Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy. W: Sztuka i estetyzacja. Studia teoretyczne, K. Zamiara, M. Golka (red.), 12–40. Poznań: Wydawnictwo Humaniora.

Wolf Naomi. 2014. Mit urody. tłum. Monika Rogowska-Stangret. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Wojciszke Bogdan. 2006. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Zając Czesław. 2007. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Poznań: Wydawnictwo WSB.

Zając Julia, Wojciszke Bogdan. 2016. „W poszukiwaniu substytutu fizycznej obecności człowieka: wpływ wirtualnego asystenta na skuteczność wykonania zadania”. Psychologia Społeczna 4(39): 440–457.

Zarkov Dubravka, Kathy Davis. 2018. “Ambiguities and dilemmas around #MeToo:#ForHoLong and #WhereTo?”. European Journal of Women’s Studies 25(1): 3–9.

Zawadzka Dorota, Joanna Mazur, Anna Oblacińska. 2015. „Samoocena sprawności fizycznej i witalności a aktywność fizyczna młodzieży szkolnej”. Problemy Higieny i Epidemiologii 96(1): 149–156.

Zimny Maria. 2016. Czy wygląd kobiety ma wpływ na jej zarobki? Odpowiedź może cię zszokować. https://lajt.co.uk/czy-wyglad-kobiety-ma-wplyw-na-jej-zarobki-oto-szokujacewnioski-socjologow [dostęp: 1.12.2019].

Pobrania

Opublikowane

2022-03-21

Jak cytować

Wojtaszczyk, K., & Syper-Jędrzejak, M. (2022). Decyzje w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi a kapitał erotyczny kandydatów i pracowników. Przegląd Socjologiczny, 71(1), 33–59. https://doi.org/10.26485/PS/2021/71.1/2

Numer

Dział

ARTYKUŁY