“He enjoyed it in any form, except that of a stone”. Posthuman Figurations in Radek Rak’s The Tale of the Serpent’s Heart

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/ZRL/2021/64.4/10

Keywords:

posthumanism, Polish contemporary literature, fantasy, critical theory, materialism

Abstract

The paper concerns posthuman and emancipatory contexts of Radek Rak’s novel The Tale of the Serpent’s Heart or Another Word about Jakób Szela. The story re-tells a fabled biography of Jakób Szela, the leader of the Peasant Uprising of 1846. The world created by the novel is subjected to non-human laws and relations, as well as to the feudal system. This fantastical– political juxtaposition exposes and deconstructs various inequalities sanctioning the exploitation of the peasant class. The paper points out three interpretative areas of the book, analyzed in the posthuman context. Firstly, describing the fantastical, non-anthropocentric imagination creating the novel’s world as a space of multiple relations and influences, usually non-existent in the historical works. Secondly, the paper focuses on the de-subjectification / virtualization of the subject. This particular point is discussed with references to other analyses of Rak’s novel, as the paper argues with some of the critical stances. Finally, it considers the genre’s distortion between mythical and historical which creates a space for alternative representations of the Peasant Uprising, escaping the dialectics of the “bad” and “good” legend. The paper’s closest methodological points of reference are texts of Rosi Braidotti (one of the most prominent posthuman philosophy scholars), Gilles Deleuze, and Felix Guattari. Using these tools, as well as author’s original propositions, the paper argues that the posthuman dimension of Rak’s novel expresses its critical effect, and postulates to change conservative relations in human and non-human relations.

References

Bakke Monika (2015), Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.

Braidotti Rosi (2014), Po człowieku, przeł. Bednarek J., Kowalczyk A., PWN, Warszawa.

Czapliński Przemysław (2020), Anty-baśń o Szeli, „Czas Kultury”, http://czaskultury.pl/czytanki/antybasn-o-szeli/ [dostęp: 23.11.2020].

Deleuze Gilles (2011), Logika sensu, red. Herer M., przeł. Wilczyński G., PWN, Warszawa.

Deleuze Gilles, Félix Guattari (2017), Anty-Edyp. Kapitalizm i schizofrenia, przeł. Kaszubski T., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Fisher Mark (2020), Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy?, przeł. Karalus A., Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Jakubowiak Maciej (2021a), Ostatni ludzie. Wymyślanie końca świata, Wydawnictwo Czarne, Kraków.

Jakubowiak Maciej (2021b), Historie wstydu, www.tygodnikpowszechny.pl/historie-wstydu-168095 [dostęp: 30.07.2021].

Jasieński Bruno (b.r.), Słowo o Jakóbie Szeli, Fundacja Nowoczesna Polska, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/slowo-o-jakobie-szeli.html [dostęp: 30.07.2021].

Konopnicka Maria (1919), Śpiewnik historyczny (1767–1863), Gebethner i Wolff, Warszawa– Lublin–Łódź–Kraków.

Krawczyk Stanisław (2020), Rany od pokoleń niewylizane, „Mały Format”, http://malyformat.com/2020/05/rany-od-pokolen-niewylizane/ [dostęp: 10.12.2020].

Nowacki Dariusz (2020), Obecność Szeli. Trzy przykłady z nowej prozy, „Konteksty Kultury”, nr 17, z. 4, s. 453–469.

Próchniak Paweł (2020), „Radek Rak podał nam kubek orzeźwiającej wody mitu, wody tajemnicy”. Laudacja dla zwycięzcy, https://wyborcza.pl/7,75517,26367789,laudacja-dla-zwyciezcy-nike-2020.html [dostęp: 21.11.2020].

Rak Radek (2019), Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli, Powergraph, Warszawa.

Rak Radek (2021), Małe zwierzątka, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rak-male-zwierzatka/

[dostęp: 23.05.2021].

Sala Zuzanna (2020), O tym, jak szlachcic rabację wywołał, „Praktyka Teoretyczna”, www.praktykateoretyczna.pl/artykuly/o-tym-jak-szlachcic-rabacje-wywolal/ [dostęp: 26.05.2021].

Sugiera Małgorzata (2018), Imiona Gai. Myśląc o końcu antropocenu, „Prace Kulturoznawcze”, nr 22 (1–2), s. 15–30.

Szostak Natalia, Rak Radek (2020), „Zawsze myślałem, że lubię zmyślać. Dziś wiem, że jeśli kłamię, to w oparciu o prawdę”, https://wyborcza.pl/7,75517,26368701,radek-rak-laureat-nike-2020-zawsze-myslalem-ze-lubie-zmyslac.html [dostęp: 23.11.2020].

Wodecka Dorota, Rak Radek (2020), „Byłem gnojony. Mówmy o przemocy w szkole tak, jak mówimy o nadużyciach w Kościele”, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,26383997,radek-rak-laureat-nike-byłem-gnojony-mowmy-o-przemocy-w.html?cta=1pbox-2hd-3noac-5bf2020 [dostęp: 20.11.2020].

Woźniak Artur (1999), „Serce” w Psałterzu, „Studia Elbląskie”, nr 1, s. 165–180.

Downloads

Published

2022-02-11

How to Cite

Koza, M. (2022). “He enjoyed it in any form, except that of a stone”. Posthuman Figurations in Radek Rak’s The Tale of the Serpent’s Heart. Zagadnienia Rodzajów Literackich The Problems of Literary Genres, 64(4), 139–155. https://doi.org/10.26485/ZRL/2021/64.4/10