Społeczna odpowiedzialność – element zarządzania przedsiębiorstwami w Polsce?
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2021/120/14Słowa kluczowe:
społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, zarządzanieAbstrakt
Przedmiot badań: Zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga uwzględniania wielu aspektów, w tym także jego oddziaływania na otoczenie. To z kolei wydaje się być istotnym argumentem przemawiającym za wpisaniem działań społecznie odpowiedzialnych w strategię, a tym samym w procesy zarządcze. Mając na uwadze powyższe, w artykule podjęto tematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, z koncentracją na świadomości znaczenia, postrzeganiu i „wpisaniu” w zarządzanie tej koncepcji przez menedżerów wybranych przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce.
Cel badawczy: Jako cel artykułu przyjęto przegląd i systematykę wiedzy na temat CSR w Polsce w próbie znalezienia odpowiedzi na pytanie o miejsce tej koncepcji w zarządzaniu przedsiębiorstwami: czy jest to koncepcja o znaczeniu strategicznym (wpisana w procesy zarządcze) oraz jak sytuacja w tym zakresie zmieniała się w ostatnich latach?
Metoda badawcza: Zaprezentowane w artykule rozważania oparto na krytycznej analizie literatury przedmiotu oraz raportów „CSR w praktyce” z lat 2016–2020, z wykorzystaniem metod analizy: literatury, publikowanych w Internecie raportów, wnioskowania dedukcyjnego, metody opisowej i metody graficznej prezentacji danych. Przedstawione dane/wykresy opracowano na podstawie ankiet z lat 2016–2020 (prezentowanych w corocznych raportach „CSR w praktyce”), skierowanych do przedsiębiorstw przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą. Liczba badanych przedsiębiorstw zawiera się w przedziale od 56 w roku 2019 do 75 w roku 2020. W każdym z badanych lat wśród ankietowanych nieznacznie dominowały duże przedsiębiorstwa (zatrudniające powyżej 250 pracowników), których udział wynosił od 51% w roku 2020 do 56% w roku 2017. W artykule przytoczono również dane pochodzące z równolegle prowadzonych przez Havas Media Group badań konsumentów (skierowanych corocznie do około 1000 dorosłych Polaków). Celem w/w badań było ustalenie, w jaki sposób przedsiębiorstwa zarządzają tematem zrównoważonego rozwoju/społecznej odpowiedzialności (ankiety skierowane do przedsiębiorców) oraz ustalenie poziomu świadomości i nastawienia konsumentów do społecznego zaangażowania przedsiębiorstw (ankiety skierowane do konsumentów).
Wyniki: Analiza literatury przedmiotu pozwala na stwierdzenie, że koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw coraz częściej jest postrzegana jako element strategii, a tym samym element zarządzania przedsiębiorstwem. Zaprezentowane w artykule dane nie w pełni potwierdzają powyższe twierdzenie. Część przedsiębiorców/kadry menedżerskiej jest świadoma znaczenia działań społecznie odpowiedzialnych, ich wpływu na wyniki firmy i wpisuje je w strategie i procesy zarządcze. Równolegle funkcjonują przedsiębiorstwa i menedżerowie, którym bliższe wydaje się być stwierdzenie M. Friedmana, że przedsiębiorstwo odpowiadać ma głównie za realizację celów ekonomicznych. Wbrew przeprowadzonym studiom literaturowym, w oparciu o zaprezentowane w artykule wyniki ankiet (skierowanych do wybranej grupy przedsiębiorców), nie można mówić w Polsce o powszechnym uznawaniu CSR jako koncepcji zarządzania, o przypisywaniu jej znaczenia strategicznego czy nawet o zwiększaniu jej rangi w ostatnich latach.
Liczba pobrań
Bibliografia
Andrejczuk M., Grzybek M., Menedżerowie CSR, FOB, Deloitte, PBS, Warszawa 2015.
An-Pin Weil, Chi-Lu Peng, Hao-Chen Huang, Shang-Pao Yeh, Effects of Corporate Social Responsibility on Firm Performance: Does Customer Satisfaction Matter?, Sustainability 2020/12 (18), 7545.
Ashrafi M., Magnan G.M., Adams M., Walker T.R., Understanding the Conceptual Evolutionary Path and Theoretical Underpinnings of Corporate Social Responsibility and Corporate Sustainability, Sustainability 2020/12 (3), 760.
Badanie kadry zarządzającej w ramach projektu „Społeczna odpowiedzialność biznesu”, Raport z I etapu badania, ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, PARP, Warszawa 2013.
Bek-Gaik B., Rymkiewicz B., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a finansowe miary dokonań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 804. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 2014/67.
Bellantuono N., Pontrandolfo P., Scozzi B., Capturing the Stakeholders’ view in sustainability reporting: A novel approach, Sustainability 2016/8 (4), 379.
Burlea-Schiopoiu A., Mihai L.S., An Integrated Framework on the Sustainability of SMEs, Sustainability 2019/11 (21), 6026.
Cyran K., Dybka S., Społeczna odpowiedzialność biznesu jako czynnik ograniczający rozwój przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 2015/14/63.
Dyduch J., Krasodomska J., Determinants of Corporate Social Responsibility Disclosure: An Empirical Study of Polish Listed Companies, Sustainability 2017/9 (11), 1934.
Fadyeyeva V., Corporate social responsibility as the basis of innovative development of modern companies: literature review and empirical study from Ukraine, Marketing and Management of Innovations 2019/2.
Ferramosca S., Verona R., Framing the evolution of corporate social responsibility as adiscipline (1973–2018: A large-scale scientometric analysis, Corporate Social Responsibility and Environmental Management 2020, John Wiley & Sons, Ltd and ERP Environment, vol. 27.
Fiedor B., Implementacja koncepcji CSR jako przesłanka trwałości firmy i jej sukcesu rynkowego, Przegląd Organizacji 2016/1.
Galant A., Cadez S., Corporate social responsibility and financial performance relationship: a review of measurement approaches, Economic Research – Ekonomska Istraživanja 2017/30/1.
Herrera J., de las Heras-Rosas C., Corporate Social Responsibility and Human Resource Management: Towards Sustainable Business Organizations, Sustainability 2020/12 (3), 841.
Jastrzębska E., Ewolucja społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce, Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego „Studia i Prace” 2016/4 (28).
Klimczok M., Tomczyk A., CRS – koncepcja odpowiedzialnego biznesu w świetle zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie 2013/2.
Kulawczuk P., Poszewiecki A., Wpływ społecznej odpowiedzialności biznesu i etyki biznesu na zarządzanie przedsiębiorstwami, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2007.
Lu J., Ren L., Lin W., He Y., Streimikis J., Policies to promote Corporate social responsibility (CSR) and assessment of CSR impacts, Business Administration and Management 2019/ XXII/1.
Nidumolu R., Prahalad C., Rangaswami M., Why Sustainability Is Now the Key Driver of Innovation, Harvard Business Review, September 2009.
Ostrowska W., Strategia społecznej odpowiedzialności na przykładzie Kompanii Piwowarskiej, Akademia Zarządzania 2018/2 (4).
Otola I., Tylec A., Relation Between CSR and CFP in Polish Stock Exchange Listed Companies. Proceedings of the 2nd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management: CITPM 2018, M. Okręglicka, A. Korombel, A. Lemańska- -Majdzik (red.), WWZPCz, Częstochowa 2018.
Otola I., Tylec A., Społeczna odpowiedzialność biznesu a wyniki finansowe przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 2016/24.
Platonova E., Asutay M., Dixon R., Mohammad S., The Impact of Corporate Social Responsibility Disclosureon Financial Performance: Evidence from the GCC Islamic Banking Sector, Springer, Journal of Business Ethics 2018/151.
Ratajczak P., Powiązanie działalności społecznie odpowiedzialnej ze strategią przedsiębiorstwa a wartość dla jego właścicieli oraz pozostałych interesariuszy, Studia Oeconomica Posnaniensia 2014/2/11 (272).
Rexhepi G., Kurtishi S., Bexheti G., Corporate Social Responsibility (CSR) and Innovation the Drivers of Business Growth?, Procedia – Social and Behavioral Sciences 2013/75.
Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
Roszkowska P., Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność, Difin, Warszawa 2018.
Sikora E., Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance 2019/17/1/1.
Skrzek-Lubasińska M., Dyjas-Pokorska A., Kudrewicz-Roszkowska M., Makuch Ł., Stanek-Kowalczyk A., Uhl H., Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu wraz z opracowaniem zestawu wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, PARP, PwC, Warszawa 2011.
Skrzypek A., CSR jako element strategii organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2015/378.
Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce, KPMG, FOB, Warszawa 2014.
Szwajca D., Nawrocki T.N., Możliwości oceny zaangażowania przedsiębiorstw w działania społecznie odpowiedzialne a ich polityka informacyjna w zakresie CSR, Przegląd Organizacji 2016/4.
Ślęzak-Gładzik I., Corporate Social Responsibility (CSR) jako koncepcja porządkująca relacje między biznesem a społeczeństwem, Modern Management Review 2013/XVIII/20 (2).
Tylec A., CSR jako obszar raportowania niefinansowego w świetle rozszerzenia zakresu ujawnień, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 2018/127.
Tylec A., Społeczna odpowiedzialność biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwami w Polsce – synteza badań, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 2016/97.
Tylec A., Strategiczny CSR?, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 2017/114.
Zieliński M., Korzyści z wdrożenia koncepcji CSR w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 2014/74.
„CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” – raporty z lat 2016–2020; https://odpowiedzialnybiznes.pl; stan na maj 2021 r.