Tworzenie wartości dla interesariuszy w gospodarce o obiegu zamkniętym

Autor

Słowa kluczowe:

gospodarka cyrkulacyjna, interesariusze, kreowanie wartości dla interesariuszy

Abstrakt

Przedmiot badań: Zasadniczym celem niniejszego opracowania jest nakreślenie roli, jaką w warunkach „dwutorowej globalnej gospodarki” odgrywa kreowanie wartości dla interesariu­szy, w kontekście koncepcji circular economy. Ponadto przeanalizowano działania Regionalne­go Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej S.A. w Tychach. Cel został zrealizowany w oparciu o kwerendę literatury krajowej i zagranicznej, a także aktów prawnych na poziomach unijnych oraz globalnych pozostających w bezpośredniej relacji z tematem opracowania.

Cel badawczy: Głównym celem artykułu jest przedstawienie wybranych aspektów tworzenia wartości dla interesariuszy z uwzględnieniem ich roli w wybranym przedsiębiorstwie jako pod­stawy tworzenia polityki Gospodarki Obiegu Zamkniętego w oparciu o dane źródłowe oraz wy­niki krajowych i zagranicznych badań naukowych.

Metoda badawcza: Zastosowaną metodą badawczą jest metoda analizy i krytyki piśmiennictwa. W artykule wykorzystano następujące techniki badawcze: analiza krajowej i zagranicznej litera­tury przedmiotu, analiza dokumentów źródłowych – badanie desk research, analiza studiów przy­padków opisanych w literaturze przedmiotu oraz metody wnioskowania (dedukcja i indukcja).

Wyniki: Opisywany podmiot działa zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju, zgodnie z którą kryterium wszystkich podejmowanych decyzji związanych z jego funkcjonowaniem są minimalizacja kosztów środowiskowych, spełnienie oczekiwań i wymagań interesariuszy, ak­ceptowalność społeczna i ekonomia. Regionalne Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej S.A. w Tychach realizuje ideę Smart City. W celu podwyższenia poziomu wartości interesariuszy firma opracowała zasobową koncepcję SymbioTychy. W założeniu zielona energia z oczyszczalni za­sili różne miejskie obiekty, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego miasta Tychy. Zdaniem autora niniejszego opracowania powołanie Tyskiego Klastra Energii poprawi ogólną wydajność zasobową wzdłuż osi gospodarki zamkniętej, spowoduje wzrost udziału ener­gii odnawialnej w miksie energetycznym oraz poprawi sprawność energetyczną.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Barnard C.I., The Functions of the Executive, 30th Anniversary Edition 1974, Ed. Harvard University Press, Cambridge 1938, MA.

Barros M.V., Guilherme R.S., do Prado F., de Francisco A.C., Piekarski C.M., Circular economy as a driver to sustainable businesses, Cleaner Environmental Systems, June 2021/2.

Benyus J., Biomimicry, HarperCollins, New York 2003.

Boulding K.E., The Economics of the Coming Spaceship Earth, w: H. Jarrett (red.), Environmental Quality in a Growing Economy, Resources for the Future/Johns Hopkins University Press, Baltimore 1996, s. 3–14.

Börlin M., Stahel W.R., Economic Strategy of Durability, Bankverein-Heft 1987/32, Basel, s. 77.

Ellen MacArthur Foundation, Towards the Circular Economy. Economic and Business Rationale for an Accelerated Transition.

Dobiegała-Korona B., Krzepicka A.K., Wartość dla klienta a społecznie odpowiedzialny marketing, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2012/736, s. 557–568.

Freeman R.E., Divergent Stakeholder Theory, Academy of Management Review 1999/24 (2), s. 233–236.

Freeman R.E., Strategic Management. A Stakeholder Approach, Pitman, Boston 1984.

Friedman A., Miles S., Stakeholders: Theory and practice, Oxford University Press, Oxford 2006.

Gableta M., Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wydawnictwo AE Wrocław, Wrocław 2003.

Hawken P., Lovins A., Lovins L.H., Natural Capitalism: Creating the Next Industrial Revolution, Back Bay 2008.

Kaplan R., Norton D., Strategiczna Karta Wyników – Praktyka, CIM, Warszawa 2001.

Lieder M., Rashid A., Towards circular economy implementation: a comprehensive review in context of manufacturing industry, J Clean Prod 2015/115, s. 36–51.

Lifset R., Graedel T.E., Industrial Ecology: Goals and Definitions, w: R.U. Ayres, L. Ayres (red.), Handbook for Industrial Ecology, Edward Elgar, Brookfield 2001, s. 1–13.

McDonough W., Braungart M., The Hannover Principles, 10th Anniversary Edition, Hamburg 2003.

Niero M., Olsen S.I., Circular economy: To be or not to be in a closed product loop? A Life Cycle Assessment of aluminium cans with inclusion of alloying elements, Resources, Conservation and Recycling, November 2016/114.

Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.

Olve N., Petri C., Roy S., Twelve years later: Understanding and realizing the value of Balanced Scorecards, Management Services, Ivey Business Journal, May/June 2004, s. 1–7.

Palmer P., Getting To Zero Waste, Purple Sky Press, 2005.

Pauli G., Blue Economy: 10 Years, 100 Innovations, 100 Million Jobs, Paradigm Pubns, 2010.

Porter M.E., Kramer M.R., Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, Harvard Business Review Polska 2011/5 (99), s. 67–75.

Romero D., Molina A., Green virtual enterprise breeding environments: A sustainable industrial development model for a circular economy, w: L.M. Camarinha-Matos, L. Xu, H. Afsarmanesh, Collaborative networks in the Internet of services, IFIP Technology Advances in Information and Communication 2012/380, s. 427–436.

Stahel W.R., The Performance Economy, Palgrave Macmillan, London 2006.

Stahel W.R., Reday-Mulvey G., Jobs for tomorrow: the potential for substituting manpower for energy, Project: Circular Economy and Sustainability – two faces of the same coin, Vantage Press, New York 1981.

Trias de Bes F., Kotler Ph., Innowacyjność przepis na sukces. Model „od A do F”, Rebis, Warszawa 2013.

Uz Zaman A., A Comprehensive Review of the Development of Zero Waste Management: Lessons Learned and Guidelines, Journal of Cleaner Production 2015/91, s. 12–25.

Wijkman A., Skånberg K., Korzyści społeczne z gospodarki o obiegu zamkniętym, Raport z badania zamówionego przez Klub Rzymski ze wsparciem z Fundacji MAVA, 2016.

Zupok S., Wartość dla klienta a cele organizacji, Studia i Prace WNEIZ US 2018/53/3, s. 77–88.

Zupok S., Wartość dla klienta w Regionalnym Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej w Tychach, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu 2018/82/5, s. 89–109.

Zupok S., Wpływy innowacji na kreowanie wartości dla klienta, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2015/39 (2), s. 37–47.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014DC0398R(01) &from=EN; stan na 20.02.2021 r.

https://onoze.pl/2020/10/20/powstal-tyski-klaster-energii/; stan na 15.02.2021

https://www.ellenmacarthurfoundation.org; stan na 20.02.2021 r.

https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/aquapark-w-tychach-wyprodukowal-megawatogo-dzin-energii-8305.html; stan na 15.02.2021 r.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-08

Jak cytować

Zupok, S. (2021). Tworzenie wartości dla interesariuszy w gospodarce o obiegu zamkniętym. Studia Prawno-Ekonomiczne, 120, 291–311. Pobrano z https://czasopisma.ltn.lodz.pl/Studia-Prawno-Ekonomiczne/article/view/1518

Numer

Dział

ARTYKUŁY - EKONOMIA