Kilka uwag na temat pozycji prawnej Prezydenta Federalnego Republiki Austrii

Autor

  • Kamil Florczak Mgr, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2024/131/1

Słowa kluczowe:

Prezydent Federalny, Republika Austrii, pozycja prawna Prezydenta, Konstytucja, Prawo austriackie.

Abstrakt

Przedmiot badań: Pozycja prawna Prezydenta Federalnego w Republice Austrii jest marginalna. Jednak w austriackiej doktrynie prawa konstytucyjnego zwraca się uwagę na poszczególne aspekty, które budzą wątpliwości. Z uwagi na przyjęty w tym państwie kanclerski system rządów funkcje głowy państwa są nieznaczne, tym bardziej że regulacja konstytucyjna jest w tym przedmiocie skromna. W Austrii, a tym bardziej w Polsce, problematyka ta nie jest szeroko poruszana. W tekście zaprezentowana jest pokrótce historia Konstytucji Austrii i idee stojące za jej uchwaleniem. Natomiast zagadnienia związane z Prezydentem Federalnym oscylują wokół problematyki jego wyboru na urząd, udziału w drodze ustawodawczej, zastępstwa głowy państwa oraz jego odpowiedzialności.

Cel badawczy: Celem badawczym jest przybliżenie instytucji Prezydenta Federalnego w Republice Austrii pod kątem jego wyboru, udziale w drodze ustawodawczej, odpowiedzialności i zastępstwa. Przedstawione zostaną również wątpliwości podnoszone w nauce austriackiej, a także i polskiej co do wskazanych aspektów, składających się na jego pozycję prawną.

Metoda badawcza: W tekście zastosowano metodę dogmatycznoprawną, skupiając się nie tylko na austriackich normach konstytucyjnych, ale też na krytycznej analizie literatury, głównie austriackiej, ale też polskiej. Wykorzystano również metodę historycznoprawną w niezbędnym zakresie.

Wyniki: Pozycja prawna Prezydenta Federalnego w Republice Austrii jest znikoma z uwagi na nie tylko skupienie głównych kompetencji przy Rządzie Federalnym z Kanclerzem Federalnym na czele oraz Radzie Narodowej, ale także ze względu na podejście Austriaków do statusu głowy państwa, co jest uwarunkowane historią monarchii Habsburgów. Skromna literatura austriacka, a także i polska, wskazuje jedynie pewne problemy, nie przychylając się do jednoznacznych rozwiązań, jak na przykład obniżenie wieku przy czynnym prawie wyborczym do 16 lat. Prezydent Federalny, pomimo braku formalnego prawa weta, mógłby odmówić podpisania ustawy, jeśli zachodziłaby oczywista sprzeczność z prawem zarówno krajowym, jak i unijnym. Odnośnie do odpowiedzialności na aprobatę zasługuje rozwiązanie głosowania ludowego. Natomiast kwestia zastępstwa Prezydenta Federalnego została rozwiązana bardzo skutecznie z uwagi na kolegialny organ, który ma wykonywać jego obowiązki.

Liczba pobrań

Brak danych dotyczących pobrań.

Bibliografia

Banaszak B., Szef rządu we współczesnych systemach ustrojowych, Przegląd Prawa Konstytucyjnego 2011/2, s. 133–159.

Bezemek C., Zur Rolle des Bundespräsidenten als Hüter des Gesetzgebungverfahrens, Zeitschrift für Verwaltung 2015/1A, s. 150–157.

Brezović M., Hans Kelsen und österreichische Verfassung, Seminararbeit am Universität Zagreb, Philosophische Fakultät Abteilung für Germanistik 2013.

Chybalski P., Opinia w sprawie ewentualnych zmian w Konstytucji RP w zakresie przepisów dotyczących zastępstwa Prezydenta RP w świetle podobnych rozwiązań prawnych funkcjonujących w innych państwach Unii Europejskiej, Przegląd Sejmowy 2011/1, s. 99–118.

Cieślik M., System parlamentarno-gabinetowy: model klasyczny a rozwiązania współczesne, Pisma Humanistyczne 2003/5, s. 16–38.

Czarny P., Naleziński B., Federalna Ustawa Konstytucyjna Republiki Austrii, Biblioteka Sejmowa, 2011.

Czarny P., Zasady podziału władzy w Austrii, w: S. Grabowska, R. Grabowski (red.), Zasady podziału władzy we współczesnych państwach europejskich, Rzeszów 2016, s. 104–116.

Grabowska S., Analiza austriackich regulacji prawnych dotyczących odpowiedzialności konstytucyjnej prezydenta, Przegląd Prawa Konstytucyjnego 2017/3, s. 141–151.

Grabowski R., Udział prezydenta w procedurze zmiany konstytucji w państwach europejskich, Studia Politologiczne 2016/42, s. 164–180.

Hiesel M., Einige Überlegungen zur Prüfkompetenz des Bundespräsidenten in Bezug auf das verfassungsmäßige Zustandekommen der Bundesgesetze, Zeitschrift für Verwaltung 2012/6, s. 920–926.

Kulesza W., Konstytucja kwietniowa i konstytucje republikańskich państw autorytarnych w międzywojennej Europie. Próba porównania – wybrane zagadnienia (część I), Przegląd Sejmowy 2016/6, s. 65–90.

Kulesza W., Konstytucja kwietniowa i konstytucje republikańskich państw autorytarnych w międzywojennej Europie. Próba porównania – wybrane zagadnienia (część II), Przegląd Sejmowy 2017/1, s. 37–58.

Kulesza W., Konstytucja z 17 marca 1921 r. na tle powojennych konstytucji republikańskich w Europie 1919–1922, Przegląd Konstytucyjny 2022/1, s. 25–67.

Łukaszewski M., Evolution of the constitutional position of selected German-speaking countries’ heads of state in the 20th/21st century, Przegląd Politologiczny 2014/3, s. 77–93.

Miecznikowska J., Głosowanie korespondencyjne w Austrii – analiza doświadczeń z lat 2008–2019, Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne 2022/1, s. 27–44.

Mirska A., Prezydent Federalny Republiki Austrii, w: J. Osiński (red.), Prezydent w państwach współczesnych, Warszawa 2009, s. 87–122.

Pelinka A., Das politische System Österreiches, Die politischen Systeme Westeuropas, 2004, s. 521–552.

Podsiadło B., Austria – struktura naczelnych władz państwa oraz system władzy lokalnej, w: A. Czyż, S. Kubas (red.), Na drodze do wyjaśnienia problemów politycznych: księga jubileuszowa ofiarowana profesorowi Markowi Barańskiemu, Katowice 2018, s. 336–350.

Rejs P., Instrumenty demokracji bezpośredniej w Republice Austrii ze szczególnym uwzględnieniem referendum konsultacyjnego, w: O. Hałub, M. Jabłoński, M. Radajewski, Instrumenty demokracji bezpośredniej w praktyce, Wrocław 2016, s. 161–186.

Rill H.P., Die Rolle des Bundespräsidenten als Hüter der Verfassung, Zeitschrift für Verwaltung 2008/3, s. 315–317.

Waszak M., Zbieranek J., Propozycja obniżenia wieku czynnego prawa wyborczego do lat 16. Wybrane zagadnienia, „Badania, ekspertyzy, rekomendacje”, Instytut Spraw Publicznych, 2010.

Oficjalna strona internetowa austriackiego parlamentu, https://www.parlament.gv.at/en/explore/political-system/the-federal-president; stan na 19.01.2024 r.

Wyniki pierwszej tury wyborów prezydenckich w Republice Austrii w 2016 roku, https://bundeswahlen.gv.at/2016/1604-0.html; stan na 19.01.2024 r.

Wyniki drugiej tury wyborów prezydenckich w Republice Austrii w 2016 roku, https://bundeswahlen.gv.at/2016/; stan na 19.01.2024 r.

Opublikowane

2024-07-25

Jak cytować

Florczak, K. (2024). Kilka uwag na temat pozycji prawnej Prezydenta Federalnego Republiki Austrii. Studia Prawno-Ekonomiczne, 131, 9–27. https://doi.org/10.26485/SPE/2024/131/1

Numer

Dział

ARTYKUŁY - PRAWO