Rentowność wybranych przedsiębiorstw branży hotelarskiej w pandemii COVID-19 i latach postpandemicznych
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2025/135/7Słowa kluczowe:
branża hotelarska, rentowność, pandemia COVID-19Abstrakt
Przedmiot badań: W artykule, w próbie ustalenia wpływu pandemii COVID-19 na rentowność wybranych przedsiębiorstw branży hotelarskiej ocenie poddano rentowność trzech celowo wybranych podmiotów, funkcjonujących na terenie województwa śląskiego: hotelu Scout, hotelu Alhar i pensjonatu Nad Wodospadem. W procesie doboru uwzględniono różnorodność podmiotów pod względem ich rodzaju (hotel/pensjonat), lokalizacji, oferty, wielkości. Ocenę rentowności poprzedzono krótką prezentacją istoty rentowności, specyfiki branży hotelarskiej, w tym w kontekście przebiegu pandemii COVID-19 w Polsce. Analizie poddano wyniki finansowe wskazanych podmiotów w latach 2019–2023, zestawiając wyniki sprzed pandemii z wynikami z lat kryzysu pandemicznego i postpandemicznego.
Cel badawczy: Celem badawczym artykułu jest dokonanie oceny rentowności trzech celowo wybranych przedsiębiorstw z branży hotelarskiej w próbie ustalenia wpływu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 na ich zyskowność.
Metoda badawcza: Zaprezentowane w artykule rozważania oparto na analizie literatury przedmiotu i danych finansowych trzech wybranych przedsiębiorstw. Wykorzystano metodę analizy, w tym analizy literatury przedmiotu, analizy finansowej (wstępnej i wskaźnikowej), wnioskowania dedukcyjnego, metody opisowej i metody graficznej prezentacji danych.
Wyniki: Kryzys pandemiczny w branży hotelarskiej przyniósł wiele strat, ale jednocześnie stał się ogromną szansą w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Bez wątpienia przyspieszył rozwój technologii. Na skutek obostrzeń i konieczności bezkontaktowej obsługi coraz częściej wprowadzano automatyczne zameldowanie, powstawały różnorodne aplikacje do obsługi gości, znacznie częściej angażowano roboty sprzątające. W trakcie lockdownów pojawiły się także nowe modele biznesowe: workation, hotele na kwarantannę, najem długoterminowy czy miejsca zakwaterowania dla pracowników medycznych i służb ratunkowych. Branża odnotowała duże straty, ale dzięki szybkiemu dostosowaniu się do sytuacji, elastyczności i kreatywności wiele hoteli przetrwało pandemię, a po jej zakończeniu odbudowało swoją pozycję. Pomógł w tym również wzrost zainteresowania klientów turystyką lokalną – czas „w” i po pandemii był szczególnym okresem, kiedy znaczna część turystów wybierała urlop w kraju, a nie za granicą. Z przeprowadzonych badań wynika, że na sytuację finansową przedsiębiorstw w trakcie i po pandemii koronawirusa miały wpływ takie czynniki, jak: wielkość badanego podmiotu, wielkość oraz charakter miejscowości, w której funkcjonuje hotel, a także uprzednia stabilna bądź niestabilna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa. Każdy z badanych podmiotów w okresie pandemii generował straty i tym samym odznaczał się deficytowością. Po „odbiciu” w pierwszym popandemicznym roku (2022), kiedy badane podmioty odnotowały relatywnie wysokie zyski – wyższe niż przed pandemią, w roku 2023 nastąpiło ich zmniejszenie w stosunku do roku 2022, a w przypadku hotelu Alhar i pensjonatu Nad Wodospadem również w stosunku do roku 2019. Jedynie hotel Scout wypracował w 2023 r. zysk netto wyższy o niemal 400% niż w roku 2019 (który jako jedyny z badanych podmiotów rok 2019 zamknął stratą netto). Pandemia nie pogłębiła zatem finansowych problemów tego hotelu. Wynik finansowy netto znalazł odzwierciedlenie w poziomie wskaźników rentowności: w latach pandemicznych wszystkie badane przedsiębiorstwa były nierentowne. W kolejnych latach sytuacja uległa poprawie, przy czym zyskowność w przypadku hotelu Alhar i pensjonatu Nad Wodospadem w roku 2022 była nieporównywalnie wyższa niż w 2023 r. Jednocześnie rentowność mierzona wskaźnikami ROS, ROA i ROE dla tych dwóch podmiotów była niższa niż w roku 2019, co jednoznacznie pokazuje negatywny wpływ kryzysu pandemicznego. Inaczej sytuacja kształtowała się w przypadku największego hotelu Scout, usytuowanego jednocześnie w większym mieście. Wyniki w zakresie rentowności z roku 2023 nie odbiegały istotnie od wyników z 2022 r., tak jak miało to miejsce dla dwóch innych przedsiębiorstw, a jednocześnie były nieporównywalnie lepsze niż w roku przed wybuchem pandemii. Tym samym można wnioskować, że działania podjęte w trakcie kryzysu pandemicznego, szczególnie umiejętność dostosowywania się do sytuacji i elastyczność oferty, miały istotny wpływ na rentowność hotelu i pozwoliły pokonać istniejące wcześniej trudności finansowe, w latach 2020–2021 pogłębione pandemią.
Liczba pobrań
Bibliografia
Barczak M., Kształcenie kadr branży turystycznej w Polsce, Rynek Pracy 2022/2, s. 11–31.
Becla A., Czaja S., Ekonomiczne i społeczne konsekwencje pandemii koronawirusa, European Journal of Management and Social Science, Indygo Zahir Media 2021/2 (2), s. 55–59.
Białas M., Mierzejewska M., Wpływ pandemii COVID-19 na kształtowanie wyników bilansowych i podatkowych przez wybrane przedsiębiorstwa z branży budowlanej, transportowej i turystycznej w Polsce, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie 2023/3, s. 67–85.
Bławat F., Drajska E., Figura P., Gawrycka M., Korol T., Prusak B., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, ocena sprawozdań finansowych, analiza wskaźnikowa, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2018.
Brykova T., Mazurkevych I., Semko T., Postova V., Kiziun A., Social and Economic Potential of the EU Countries’ Tourism and Hospitality Industry, Sport i Turystyka. Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe 2023/2, s. 133–151.
Brzostek K., Walulik A., Założone a pożądane kompetencje menedżerów, wstępne wyniki badań w branży hotelarskiej, Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2020/2, s. 121–132.
Dinkoksung S., Pitakaso R., Khonjun S., Srichok T., Nanthasamroeng N., Modeling the medical and wellness tourism supply chain for enhanced profitability: An open innovation approach, Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity 2023/9, s. 1–15.
Dominiak J., Wpływ pandemii COVID-19 na zmiany w sektorze usług w Polsce, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 2022/36 (2), s. 126–136.
Firlej K., Spychalska B., Wybrane uwarunkowania rozwoju branży hotelarskiej w Polsce, Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy 2015/8, s. 202–221.
Giousmpasoglou C., Marinakou E., Zopiatis A., Hospitality Managers in Turbulent Times: The COVID-19 Crisis, International Journal of Contemporary Hospitality Management 2021/5 (13), s. 23–29.
Gołembski G., Działania hoteli w czasie i po pandemii. Przegląd literatury, Studia Periegetica 2021/2 (34), s. 83–101.
Gossling S., Scott D., Hall C.M., Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism 2020, s. 1–20.
Gruszka I., Manczak I., Funkcjonowanie podmiotów turystycznych w dobie pandemii COVID-19 – studium przypadku Dolnego Śląska i Małopolski, Studia Periegetica 2021/4 (36), s. 71–89.
Imran M., Sulehri F.A., Impact of Financial Risk on Profitability: A Comparative Study of Manufacturing and Services Sectors of Pakistan, Bulletin of Business and Economics 2023/12 (1), s. 18–35.
Jagieła E., Społeczna odpowiedzialność małych przedsiębiorstw branży hotelarskiej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Zarządzania, Wrocław 2022.
Jaipuria S., Parida R., Ray P., The Impact of COVID-19 On Tourism Sector in India, Tourism Recreation Research 2021/46 (2), s. 245–260.
Jaki A., Kruk S., Analiza rentowności w badaniu efektywności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2022.
Javed A., Impact of COVID-19 on Pakistan’s services sector, Jurnal Inovasi Ekonomi 2020/5/3, s. 107–116.
Jezierski A., Determinanty satysfakcji z usług polskich hoteli – analiza ocen z Booking,com, Studia Periegetica 2022/2 (38), s. 9–30.
Juszczak A., Trendy rozwojowe turystyki w Polsce przed i w trakcie pandemii COVID-19, Instytut Turystyki w Krakowie, Kraków 2020, s. 12–24.
Kauatuuapehi C., Abel S., Mukarati J., Abel D.Z., Le Roux P., COVID-19 and the Performance of Hotels and Lodges in Windhoek, Namibia, African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure 2023/12 (1), s. 226–238.
Konsewicz G., Grabowski J., Hotelarstwo, cz. I, Centrum Kształcenia Ustawicznego, Jelenia Góra 1980.
Kotowska B., Uziębło A., Wyszkowska-Kaniewska O., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, przykłady, zadania i rozwiązania, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2023.
Kowalik A., Kwieciński M., Dystrybucja usług hotelarskich, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 2006/731, s. 169–182.
Lesiak M., Analiza wskaźnikowa jako narzędzie stosowane do oceny kondycji finansowej spółki, Przedsiębiorczość – Edukacja 2022/18 (1), s. 31–40.
Luty P., Wielowymiarowa analiza rentowności aktywów spółek przejmujących w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2018.
Łachut A., Model biznesu na przykładzie branży hotelarskiej – wybrane aspekty, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 2016/1 (79), s. 277–287.
Mandasari R., Kalalo F., Jaklin V., Wulandari I., Cahyasari D., Liquidity and Activity Analysis on Profitability at Pt Eastparc Hotel Tbk 2019–2021 (Pandemic Conditions), Mutiara: Multidisciplinary Scientific Journal 2023/10, s. 722–729.
Melnychuk Y., Chvertko L., Inclusiveness of financial activities of hotel institutions during the COVID-19 pandemic, Journal of Finance and Financial Law 2022/4 (36), s. 129–145.
Napierała T., Leśniewska-Napierała K., Burski R., Impact of Geographic Distribution of COVID-19 Cases on Hotels’ Performances: Case of Polish Cities, Sustainability 2020/12 (11), s. 1–18.
Naramski M., Herman K., Szromek A., Strategiczna Karta Wyników w Zarządzaniu Obiektami Hotelarskimi, Ekonomiczne Problemy Turystyki 2016/2 (34), s. 131–141.
Nurdiansari R., The Effect of Profitability, Leverage and Company Size on Financial Distress with Institutional Ownership as a Moderating Variable in Restaurant, Hotel and Tourism Sector Companies Listed on the Indonesia Stock Exchange for the 2016–2020 Period, West Science Accounting and Finance 2023/1, s. 1–14.
Orzeszak K.S., Wpływ polityki lockdownów na funkcjonowanie branży zakwaterowanie i gastronomia w Polsce, Współczesna Gospodarka 2022/13 (1), s. 39–57.
Partyka A., Wpływ otoczenia na funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży turystycznej w dobie pandemii COVID-19, w: K. Sieradzka (red.), Współczesne wyzwania ekonomii. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Radom 2022.
Pemo K., Lhamo T., Khine M., Terdpaopong K., Kraiwanit T., Limna P., The impact of the COVID-19 pandemic and associated risks on the financial performance of hotels, Risk Governance and Control: Financial Markets & Institutions 2024/14 (3), s. 18–28.
Phalavandishvili N., Bakhtadze E., Robitashvili N., Popluga D., Analysis of the difference in occupancy and profitability in international brand hotels before and after the pandemic caused by COVID-19, w: 24th International Scientific Conference ,,Economic Science for Rural Development 2023”, Latvia University of Life Sciences and Technologies 2023, s. 268–275.
Rahman M.M., Saima F.N., Jahan K., The impact of financial leverage on firm’s profitability: An empirical evidence from listed textile firms of Bangladesh, Asian Journal of Business Environment 2020/10 (2), s. 23–31.
Ranosz R., Fuksa D., Analiza wskaźnikowa przedsiębiorstw z branży surowcowej w Polsce za lata 2018–2022, Inżynieria Mineralna 2024/3 (2), s. 27–34.
Rao M., Khursheed A., Mustafa F., The impact of concentrated leverage and ownership on firm performance: A case in Pakistan, LogForum 2020/16 (1), s. 15–31.
Sadkowski W., Sala K., Przedsiębiorczość oraz zarządzanie kryzysowe w hotelach unikatowych podczas pandemii COVID-19 i kryzysu wywołanego wojną ukraińsko-rosyjską w 2022. Studium przypadku województwa kujawsko-pomorskiego, Przedsiębiorczość – Edukacja 2022/18 (2), s. 192–204.
Sadkowski W., Sala K., Wpływ pandemii COVID-19 na zarządzanie jakością w historycznych obiektach hotelarskich w Polsce, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 2022/36 (2), s. 203–214.
Sadkowski W., Sala K., Zarządzanie jakością w usługach hotelarskich, Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania GWSH 2022/18, s. 48–52.
Sala K., Hotelarstwo historyczne i butikowe w dobie pandemii i konfliktu na Ukrainie. Studium przypadku Poznania, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie 2022/53 (1–2), s. 47–58.
Sánchez-Sánchez F.J., Sánchez-Sánchez A.M., Hotel Profitability in Spain: Impact of the Location of Tourist Destinations, Tourism and Hospitality Management 2025/31 (1), s. 17–35.
Saputra F., Analysis effect return on assets (ROA), return on equity (ROE) and price earning ratio (PER) on stock prices of coal companies in the Indonesia Stock Exchange (IDX) period 2018–2021, Dinasti International Journal of Economics, Finance and Accounting 2022/3 (1), s. 82–94.
Staszewska A., Zarządzanie kryzysem w turystyce podczas pandemii COVID-19, Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania GWSH 2022/17, s. 100–109.
Stojczew K., Ocena wpływu pandemii koronawirusa na branżę turystyczną w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2021/65 (1), s. 157–172.
Suryaningsum S., Alkassya M.F., Pamungkas N., Fitriyani L.Y., Profitability Analysis of PT Eastparc Hotel Tbk Before and During the COVID-19 Pandemic, Jurnal Bisnis dan Ekonomi 2023/2, s. 195–204.
Szczukocka A., Wpływ pandemii COVID-19 na branżę turystyczną w Polsce, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 2023/74, s. 124–140.
Tylec A., Corporate Social Responsibility in business management in Poland and the COVID-19 pandemic, Scientific Papers of Silesian University of Technology, Organization and Management Series No. 185, Silesian University of Technology Publishing House 2023, s. 529–542.
Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego według polskiego prawa bilansowego, Wydawnictwo Nieoczywiste, Łódź 2019.
Widomski M., Turystyka krajowa a pandemia, w: M. Bogusz (red.), A. Piotrowska-Puchała (red.), M. Wojcieszak (red.), Poszerzamy horyzonty. Tom XXI, Wydawnictwo Mateusz Weiland Network Solutions, Słupsk 2020.
Witkowski C., Hotelarstwo, podstawy hotelarstwa, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2007.
Wojciechowska I., Ocena jakości usług hotelarskich przez użytkowników portalu booking.com a działania organizacyjne podejmowane przez menedżerów – na przykładzie Lublina, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2021, rozdział LXXVI, s. 239–261.
Bank Danych Lokalnych GUS, https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/wymiary; stan na 6.02.2025 r.
Betasi, https://betasi.pl/blog/wskazniki-efektywnosci-pracy-hotelu; stan na 14.05.2025 r.
CK Nauka Piła, https://nauka.pila.pl/uploads/files/uslugi_hotelarskie_ich_rodzaje_i_charakterystyka.pdf; stan na 5.02.2025 r.
Ekoncept, https://ekoncept.pl/baza-wiedzy/zarzadzanie-hotelem/kpi-w-hotelarstwie/; stan na 14.05.2025 r.
Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Kategoryzacja_hoteli; stan na 5.02.2025 r.
Hotel Alhar, https://hotelalhar.pl/; stan na 10.02.2025 r.
Hotel Scout, https://hotel-scout.pl/hotel/o-nas; stan na 7.02.2025 r.
Hotel Scout, https://hotel-scout.pl/hotel/pokoje; stan na 7.02.2025 r.
Pensjonat Nad Wodospadem, https://nadwodospadem.com.pl/o-nas/; stan na 11.02.2025 r.
Pensjonat Nad Wodospadem, https://nadwodospadem.com.pl/pokoje/; stan na 11.02.2025 r.
Sohis, https://sohis.pl/revpar-w-hotelu-czym-jest-i-jak-go-optymalizowac/; stan na 14.05.2025 r.
Sprawozdania finansowe przedsiębiorstw: Scout, Alhar oraz Nad Wodospadem.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2014 r., poz. 196, 822; z 2015 r., poz. 390, 1164), art. 36.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2014 r., poz. 196, 822; z 2015 r., poz. 390, 1164), art. 37.

