Legitymacja, reputacja, status jako wyznaczniki społecznej pozycji przedsiębiorstwa
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2019/112/12Słowa kluczowe:
społeczna ocena; hierarchia; mechanizmy regulacyjne; społeczne postrzeganieAbstrakt
Legitymacja, reputacja i status są uważane za kluczowe pojęcia związane z oceną społeczną organizacji. Ocena ta ma istotne znaczenie dla przedsiębiorstw, ponieważ odgrywa ważną rolę w kształtowaniu zachowań ich interesariuszy oraz decyduje o społecznej i politycznej presji wywieranej na przedsiębiorstwa. Chociaż analizowane konstrukty mają różny charakter – instytucjonalny, ekonomiczny i strukturalny – łączą je zarówno niektóre mechanizmy powstawania, jak i konsekwencje. Porównanie legitymacji, reputacji i statusu pomaga w lepszym zrozumieniu podobieństw i różnic występujących między tymi trzema konstruktami oraz w dokładniejszym określeniu wzajemnych powiązań między nimi. Artykuł ma charakter koncepcyjny.