Kształtowanie motywacji nauczycieli akademickich w Polsce w kontekście wielozadaniowego modelu agencji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2019/113/15

Słowa kluczowe:

teoria agencji, model pryncypał – agent, system motywacyjny, uczelnie w Polsce

Abstrakt

Przedmiot badań: Umiejętne kształtowanie motywacji w relacji pryncypał – agent jest pod­stawą efektywnego funkcjonowania zarówno podmiotów rynkowych, jak i organizacji. Problem wielozadaniowości agenta występujący na uczelniach może wiązać się z ukrytymi działaniami i pokusą nadużycia. Brak możliwości ciągłego monitorowania pracy nauczyciela akademickiego oraz trudności w mierzeniu jej efektywności sprzyjają powstawaniu tych zjawisk. Problem można rozwiązać poprzez odpowiednio zaprojektowany kontrakt.

Cel badawczy: Celem artykułu jest analiza rozwiązań odnoszących się do systemu finansowania szkolnictwa wyższego zawartych w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyż­szym i nauce w kontekście wielozadaniowego modelu agencji. Na tej podstawie przedstawia się propozycje rozwiązań motywacyjnych sprzyjających zwiększaniu efektywności pracy nauczycie­la akademickiego w Polsce.

Metoda badawcza: W artykule analizuje się teoretyczny wielozadaniowy model agencji, który następnie uzupełniany jest o dane statystyczne oraz opis rozwiązań prawnych.

Wyniki: W części badawczej system motywacyjny powinien być oparty na punktach premio­wych za każdą publikację powyżej danego limitu, natomiast powiązanie finansowania uczelni z liczbą studentów wskazywałoby na potrzebę wprowadzenia podobnego mechanizmu dla dzia­łalności dydaktycznej.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668).

Baker George P., Distortion and Risk in Optimal Incentive Contracts, The Journal of Human Resources, Autumn, 2002/37/4, s. 728–775.

Baker George P., Incentive Contracts and Performance Measurement, Journal of Political Econ¬omy 1992/100/3, s. 598–614.

Bolton Patrick, Dewatripont Mathias, Contract Theory, The MIT Press, London 2005.

Brickley James A., Zimmerman Jerold L., Changing incentives in a multitask environment: evidence from a toptier business school, Journal of Corporate Finance 2001/7 (4), s. 367–396.

de Philippis Marta, Multitask agents and incentives: the case of teaching and research for university professors, Temi di Discussione (Working Papers) 2015/1042, s. 1–50.

Dewatripont Mathias, Jewitt Ian, Tirole Jean, Multitask agency problems. Focus and task clus¬tering, European Economic Review 2000/44, Issues 4–6, s. 869–877.

Feltham Gerald, Xie Jim, Performance Measure Congruity and Diversity in Multi-Task Prin-cipal/Agent Relations, The Accounting Review 1994/69 (3), s. 429–453.

Fryer Jr. Roland G., Holden Richard T., Multitasking, dynamic complementarities, and incentives: A cautionary tale. Technical report, Cambridge, Massachusetts: Harvard University 2013.

Gibbons Robert, Incentives and Careers in Organizations, Journal of Economic Perspectives 1998/12 (4), s. 115–132.

GUS, Szkoły wyższe i ich finanse w 2017 r., Warszawa 2018.

Holmström Bengt, Milgrom Paul, Multitask Principal-Agent Analyses: Incentive Contracts, Asset Ownership, and Job Design, Journal of Law, Economics, & Organization 1991/7 (1), s. 24–52.

Marsh Herbert W., Hattie John, The Relation between Research Productivity and Teaching Effectiveness: Complementary, Antagonistic, or Independent Constructs?, The Journal of Higher Education, Sep.–Oct., 2002/73/5, s. 603–641.

Meyer Marshall W., Gupta Vipin, The performance paradox, Research in Organizational Behavior 1994/16, s. 309–369.

Payne Abigail, Roberts Joanne, Government oversight of public universities: Are centralized performance schemes related to increased quantity or quality?, The Review of Economics and Statistics 2010/92 (1), s. 207–212.

Piwowarski Radosław, Czy wskaźnik efektywności zatrudnieniowej ulega paradoksowi efektywności?, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 2017/327 (1), s. 187–202.

Wilkin Jerzy, Instytucjonalne i kulturowe podstawy gospodarowania. Humanistyczna perspektywa ekonomii, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2016.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668; stan na 22.06.2019 r.

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12322309/katalog/12604666#12604666; stan na 25.07.2019 r.

https://nkn.gov.pl/wp-content/uploads/2017/09/uczelnie.pptx; stan na 18.07.2019 r.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Piwowarski, R. (2019). Kształtowanie motywacji nauczycieli akademickich w Polsce w kontekście wielozadaniowego modelu agencji. Studia Prawno-Ekonomiczne, 113, 259–280. https://doi.org/10.26485/SPE/2019/113/15

Numer

Dział

ARTYKUŁY - EKONOMIA