Poza klasą społeczną i statusem. Sieciowe zakorzenienie konsumpcji muzyki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.2/4

Słowa kluczowe:

„wszystkożerność”, gusty muzyczne, sieci społeczne, kapitał społeczny, stratyfikacja kultury

Abstrakt

Związek między stratyfikacją a konsumpcją muzyki stał się dynamicznym polem badań w ostatnich latach nie tylko w socjologii muzyki, lecz w socjologii tout court. Przyjmuje się powszechnie, że konsumpcja muzyki przechodzi głęboką zmianę od ścisłej korespondencji między pozycjami społecznymi a gustem (teza o homologii) do modelu „wszystkożerności-jednożerności”, cechującego się większą różnorodnością preferencji wśród osób z wyższych warstw społecznych. Tym, co jest słabiej opisane w obu ujęciach, jest powiązanie konsumpcji muzyki z indywidualnymi sieciami społecznymi, niezależnie od innych zmiennych strukturalnych (np. klasy czy statusu). Bazując na oryginalnych danych ilościowych, autor próbuje ustalić, po pierwsze – czy zróżnicowanie osobistych sieci sprzyja większej różnorodności preferencji muzycznych i większej wiedzy, a po drugie, jaką role odgrywają „słabe” i „silne” więzi. Potwierdzono, że ludzie, których sieci są bogatsze w słabsze połączenia, mają większe szanse bycia „wszystkożercami”, lecz ta zależność nie jest prawdziwa w odniesieniu do więzi silnych. Autor zarysowuje możliwe wyjaśnienia rezultatów oraz wskazuje kierunki przyszłych badań.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-28

Jak cytować

Cebula, M. (2019). Poza klasą społeczną i statusem. Sieciowe zakorzenienie konsumpcji muzyki. Przegląd Socjologiczny, 68(2), 81–105. https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.2/4

Numer

Dział

ARTYKUŁY