“Halewijn” in the shadow of the princess – “Chanson de geste” composition as art-based research in the light of integral interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/me.2024.1-03

Keywords:

medievalism, medieval Flemish ballad, Polish folk song, creativity in humanistic research

Abstract

This article examines Jan Załęcki’s “Chanson de geste” composition inspired by the medieval Flemish ballad “Het lied van heer Halewijn”, whose adaptations formed the focus of his literary research. Applying the analytical methods of Mieczysław Tomaszewski, the study reveals the work’s complex and multifaceted vision of the Middle Ages, reinforcing its message as a universal legend of a valiant princess. The creative process was facilitated by the composer-literary scholar, who conducted a critical analysis of the portrayals of this heroine created by other authors. The case illustrates the value that creative activity can bring to scientific research, highlighting the effectiveness of arts-based research methodologies

Author Biographies

Katarzyna Daszkiewicz

Teoretyczka muzyki, publicystka, redaktorka i archiwistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz kompozycja i teoria muzyki). Swoje zainteresowania wokół muzyki wokalno-instrumentalnej XX i XXI wieku realizuje przez wieloletnią współpracę ze współczesnymi kompozytorami, wykonując, a także analizując ich twórczość. Jej ostatnie badania koncentrują się na twórczości Ludomira Różyckiego, zajmowała się również dziełami Pawła Mykietyna, Jana Załęckiego oraz Agaty Zemli. W ramach projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jest odpowiedzialna za zasoby cyfrowe czasopisma „Ruch Muzyczny”, dla którego tworzy również teksty publicystyczne.

Jan Załęcki, Uniwersytet Wrocławski

Niderlandysta i kompozytor. Od października 2023 kształci się w Kolegium Doktorskim Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską na temat relacji współczesności i średniowieczności w dramatycznych adaptacjach literatury średnioniderlandzkiej w latach 1900–1945. W styczniu 2025 roku ukończył studia magisterskie w zakresie kompozycji w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

References

Załęcki, J. (2023). Chanson de geste [partytura]. [Niepublikowany wydruk komputerowy].

Holz, F. (1929). Die Mädchenräuberballade. Eine kritische Betrachtung von 120 Fassungen aus deutschen und fremdländischen Sprachgebieten als Beitrag zur vergleichenden Literaturgeschichte. Heidelberg: Paul Braus.

Kosińska, M. (2016). Między autonomią a epifanią. Art-based research, badania jakościowe i teoria sztuki. Sztuka i Dokumentacja, 14, 12–27.

Leavy, P. (2018). Handbook of Art-Based Research. New York: Guilford Publications.

Nycz, R. (2017). Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji. Teksty Drugie, 27 (1), 18–39.

Nygard, H. O. (1958). The ballad of Heer Halewijn, its forms and variations in Western Europe. A study of the history and nature of a ballad tradition. Knoxville: University of Tennessee Press.

Oostrom, F. van. (2016). Stemmen op schrift. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur vanaf het begin tot 1300. Amsterdam: Bert Bakker.

Pasińska, A. (2023). Muzyka słuchana przez szkiełko. Musica Electronica Nova 2023. Glissando, https://glissando.pl/relacje/muzyka-sluchana-przez-szkielko-2023/

Pauli, Ż. (1838). Pieśni ludu polskiego w Galicji. Lwów: Kajetan Jabłoński.

Suprynowicz, A. (2023). Łąki elektryczne. Ruch Muzyczny, 13, https://ruchmuzyczny.pl/article/3265

Tomaszewski, M. (2000). Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie.

Vanhecke, J. (2000). Het hoofd werd op de tafel gezet. Heer Halewijn in Vlaanderen en Nederland. Tielt: Lannoo.

Weststijn, J. (2017). Maagdekens bloed dat snijdt zo zoet. Over Heer Halewijn en vergelijkbare verhalen. Spiegel Der Letteren, 59 (4), 427–451.

Willems, J. F. (1836). Halewyn. Anzeiger Für Kunde Der Deutschen Vorzeit, 5, 448–451.

Willems, J. F. (1848). Oude Vlaemsche liederen. Gent: F. en E. Gyselynck.

Workman, L. J. (1991). Medievalism. W: N. J. Lacy (ed.). The New Arthurian Encyclopedia (s. 316–318). New York: Garland.

Published

2025-11-24

How to Cite

Daszkiewicz, K., & Załęcki, J. (2025). “Halewijn” in the shadow of the princess – “Chanson de geste” composition as art-based research in the light of integral interpretation. Melusine. Old Literature and Culture, 20(1). https://doi.org/10.26485/me.2024.1-03

Issue

Section

CONTEXTS AND REFERENCES