“I could finally get some sleep, I baked home-made buns for the first time”… – the first week of the COVID-19 pandemic in Poland at a glance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2023/72.1/4

Keywords:

Internet research, COVID-19 pandemic, daily life

Abstract

This paper attempts to describe the behaviour of Poles during the first seven days of restrictions due to the COVID-19 pandemic, based on a survey carried out after that period (20–23 March 2020) using the CAWI technique (N=3702). The aim was to examine the activities undertaken by people in isolation at home during that period, in particular those that the respondents have never done before or returned to do after a very long time, as well as their reasons for leaving home and their opinion concerning the first week of the pandemic.

For two-thirds of the respondents, confinement at home triggered significant changes in their lifestyle, but these were mainly evaluated positively, including extra free time to do something which the participants have never had time to do before. The most typical activities undertaken during that period were self-care activities, catching up on outstanding household chores, as well as spending time with family.

References

Babicki Mateusz, Agnieszka Mastalerz-Migas. 2020. „Występowanie zaburzeń lękowych wśród Polaków w dobie pandemii COVID–19”. Psychiatria Polska 188: 1–13. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/126230.

Brooke Joanne, Debra Jackson. 2020. “Older people and COVID-19: Isolation, risk and ageism”. Journal of Clinical Nursing 29(13–14): 2044–2046. https://doi.org/10.1111/jocn.15274.

Buyukkececi Zafer. 2020. “Cross-country differences in anxiety and behavioral response to the Covid-19 pandemic”. European Societies 23: sup1, S417–S447. https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1828975.

Całek Grzegorz. 2021. „Wyzwania edukacji zdalnej przed jakimi stoją dzieci – perspektywa rodziców”. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 20(2): 116–144.

CBOS. 2022. Korzystanie z internetu w 2022 roku. Komunikat z badań nr 77/2022. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Roy Deblina, Sarvodaya Tripathy, Sujita Kumar Kar, Nivedita Sharma, Sudhir Kumar Verma, Vikas Kaushal. 2020. “Study of knowledge, attitude, anxiety & perceived mental healthcare need in Indian population during COVID-19 pandemic”. Asian Journal of Psychiatry 51: 102083. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102083.

Długosz Piotr. 2021. Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. Warszawa: CeDeWu.

Drozdowski Rafał, Maciej Frąckowiak, Marek Krajewski, Małgorzata Kubacka, Ariel Modrzyk, Łukasz Rogowski, Przemysław Rura, Agnieszka Stamm. 2020. Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań.

http://socjologia.amu.edu.pl/new/images/pliki/r%C3%B3%C5%BCne_prezentacje_etc/%C5%BBycie_codzienne_w_czasach_pandemii_-_Wydzia%C5%82_Socjologii_UAM_-_WWW.pdf [dostęp: 30.07.2022].

Fatyga Barbara, Katarzyna Górniak, Przemysław Zieliński. 2000. Dwie Europy. Młodzi Niemcy i młodzi Polacy – wzajemne postrzeganie pod koniec wieku. Warszawa: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Instytut Badań nad Podstawami Demokracji.

Gambin Małgorzata, Marcin Sękowski, Małgorzata Woźniak-Prus, Ewa Pisula, Karolina Hansen, Grażyna Kmita, Karolina Kubicka, Joanna Gorgol, Mirosława Huflejt-Łukasik, Paweł Holas, Agnieszka Ewa Łyś, Anna Wnuk, Tomasz Oleksy, Anna Szczepaniak, Andrzej Cudo, Emilia Łojek, Kamila Bargiel-Matusiewicz. 2020. Objawy depresji i lęku wśród Polaków w trakcie epidemii COVID-19. Raport z badań podłużnych. http://psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2021/01/Raport_objawy_depresji_leku_IV_fale.pdf [dostęp: 30.07.2022].

Hoenig Kerstin, Sebastian E. Wenz. 2021. “Education, health behavior, and working conditions during the pandemic: Evidence from a German sample”. European Societies 23: sup1, S275–S288. https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1824004.

Hossain Md Mahbub, Abida Sultana, Neetu Purohit. 2020. “Mental health outcomes of quarantine and isolation for infection prevention: A systematic umbrella review of the global evidence”. Epidemiol Health 42: e2020038. https://doi.org/10.4178/epih.e2020038.

Jarynowski Andrzej, Małgorzata Stochmal, Jan Maciejewski. 2020. „Przegląd i charakterystyka prowadzonych w Polsce badań na temat społecznych uwarunkowań epidemii COVID-19 w jej początkowej fazie”. Bezpieczeństwo Obronność Socjologia 13/14/2020: 38–87.

Jemielniak Dariusz. 2019. Socjologia internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Kancik-Kołtun Ewelina. 2021. „Poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli podczas pandemii COVID-19 w państwach Grupy Wyszehradzkiej”. Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 19(1): 213–237. https://doi.org/10.36874/RIESW.2021.1.12.

Komuda Radosław, Krzysztof Rajda, Jakub Szczepkowski. 2020. Zdalni-solidarni w czasach pandemii koronawirusa. Analiza akcji i inicjatyw użytkowników Internetu w Polsce. W: Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa, K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), 199–209. Kraków–Wrocław: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.

Kushtanina Veronika, Virginie Vinel. 2021. “’Stay home’: Age and gender frames and limits of residential family solidarities in the times of lockdown (a French example)”. European Societies 23: sup1, S564–S575. https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1832239.

Popielec Dominika. 2020. Dziennikarstwo śledcze w dobie pandemii koronawirusa w Polsce i na świecie. W: Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa, K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), 15–27. Kraków–Wrocław: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.

Qiu Jianyin, Bin Shen, Min Zhao, Zhen Wang, Bin Xie, Yifeng Xu. 2020. “A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: Implications and policy recommendations”. General Psychiatry 33(2): e100213. http://dx.doi.org/10.1136/gpsych-2020-100213.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 [Dz. U. z 2020 r., poz. 410].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 [Dz. U. z 2020 r., poz. 492].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego [Dz. U. z 2020 r., poz. 433].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego [Dz. U. z 2020 r., poz. 461].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego [Dz. U. z 2020 r., poz. 478].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego [Dz. U. z 2020 r., poz. 490].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii [Dz. U. z 2020 r., poz. 491].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii [Dz. U. z 2020 r., poz. 522].

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. 2022. Raport zakażeń koronawirusem (SARS-CoV-2). https://www.gov.pl/web/koronawirus/wykaz-zarazen-koronawirusem-sars-cov-2 [dostęp: 30.07.2022].

Siuda Piotr. 2006. Kwestionariusze internetowe – nowe narzędzie badawcze nauk społecznych. W: Konferencja „Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych”, K. Grysa (red.), 265–277. Kielce: Wyższa Szkoła Handlowa im. Bolesława Markowskiego w Kielcach.

Siuda Piotr. 2016. Ankieta internetowa zalety i wady – rekapitulacja. W: Metody badań online, P. Siuda (red.), 28–81. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych [Dz. U. z 2020 r., poz. 374].

Wang Yenan, Yu Di, Junjie Ye, Wenbin Wei. 2021. “Study on the public psychological states and its related factors during the outbreak of coronavirus disease 2019 (COVID-19) in some regions of China”. Psychology, Health & Medicine 26(1): 13–22. https://doi.org/10.1080/13548506.2020.1746817.

Wawrzyniak Agata, Karolina Kuczborska, Agnieszka Lipińska-Opałka, Agata Będzichowska, Bolesław Kalicki. 2019. „Koronawirus 2019-nCoV – transmisja zakażenia, objawy i leczenie”. Pediatria i Medycyna Rodzinna 15(4): c1–c5. https://doi.org/10.15557/PiMR.2020.0001.

WHO. 2019. 2019 Novel Coronavirus (2019-nCoV): Strategic preparedness and response plan. https://www.who.int/publications/i/item/strategic-preparedness-and-response-plan-for-the-new-coronavirus [access: 13.01.2023].

WHO. 2020a. Coronavirus disease 2019 (COVID-19). Situation Report – 51. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10 [access: 13.01.2023].

WHO. 2020b. COVID-19 Strategy update. https://www.who.int/publications/m/item/covid-19-strategy-update [access: 13.01.2023].

WHO. 2020c. Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-MentalHealth-2020.1 [access: 13.01.2023].

Żadkowska Magdalena, Bogna Dowgiałło, Magdalena Gajewska, Magdalena Herzberg-Kurasz, Marianna Kostecka. 2022. “The sociological confessional: A reflexive process in the transformation from face-to-face to online interview”. International Journal of Qualitative Methods 21: 1–12. https://doi.org/10.1177/16094069221084785.

Downloads

Published

2023-03-15

How to Cite

Całek, G. (2023). “I could finally get some sleep, I baked home-made buns for the first time”… – the first week of the COVID-19 pandemic in Poland at a glance. Przegląd Socjologiczny, 72(1), 87–110. https://doi.org/10.26485/PS/2023/72.1/4

Issue

Section

ARTICLES