Regulacje prawne w kontekście obsługi klientów w e-handlu z perspektywy konsumentów i podmiotów rynkowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2020/115/20

Słowa kluczowe:

e-handel, prawa klienta, aspekty prawne e-commerce

Abstrakt

Przedmiot badań: Ze względu na dynamiczny rozwój i charakterystykę branży e-commerce ważny element w jej prawidłowym funkcjonowaniu stanowią regulacje prawne mające na celu z jednej strony umożliwienie prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorców prowadzących tego typu działalność gospodarczą, z drugiej strony ich zadaniem jest ochrona interesów osób, które korzystają z usług branży e-commerce, czyli w szczególności konsumentów. W niniejszym arty­kule przedstawiono najważniejsze akty prawne regulujące funkcjonowanie handlu w sieci oraz scharakteryzowano ich najistotniejsze zapisy.

Cel badawczy: Celem niniejszej pracy było zbadanie, czy sklepy internetowe funkcjonujące w Polsce respektują przepisy prawa i w jaki sposób przepisy te wpływają na obsługę klienta.

Metoda badawcza: Na potrzeby niniejszego opracowania Autorka przeprowadziła badania własne zarówno pośród klientów e-sklepów oraz kierowane do obsługi i pracowników sklepów elektronicznych. Badanie przeprowadzone zostało z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety elektronicznej i odbyło się w 2019 r. Wyniki badań własnych zostały poszerzone o wyniki badań wtórnych, dzięki czemu możliwe było porównanie oczekiwań klientów co do poziomu obsługi z działaniami prowadzonymi przez sklepy. 1

Wyniki: Przeprowadzona analiza dotycząca respektowania przepisów prawnych przez e-sklepy oraz ich wdrażania w codziennej obsłudze klienta wykazała, że zarówno pracownicy sklepów in­ternetowych, jak i sami klienci nie są w pełni świadomi swoich praw i obowiązków. Zdarza się, że sklepy internetowe nie umieszczają na swoich stronach obligatoryjnych informacji dla klientów, ci zaś nie zawsze wiedzą o możliwości np. zwrotu towaru bez podania przyczyny. Tymczasem w punktu widzenia klienta informacje o warunkach reklamacji i zwrotów, czy też dane adresowe e-sklepu stanowią fundament budowania wiarygodności podmiotu rynkowego.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-09-29

Jak cytować

Skurpel, D. (2020). Regulacje prawne w kontekście obsługi klientów w e-handlu z perspektywy konsumentów i podmiotów rynkowych. Studia Prawno-Ekonomiczne, 115, 371–387. https://doi.org/10.26485/SPE/2020/115/20

Numer

Dział

ARTYKUŁY - EKONOMIA