Delegitymizacja strukturalna i genocyd w pragmatyce totalnej rewolucji społecznej. Przykład anihilacji społeczeństwa Demokratycznej Kampuczy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.3/5

Abstrakt

Tematem niniejszego opracowania są wzajemne uwarunkowania ideologicznych źródeł delegitymizacji strukturalnej, objawiającej się totalitarnym systemem przemocy symbolicznej, oraz zachowań genocydalnych, czyli rewolucyjnego terroru o cechach ludobójstwa. Zagadnienia te zostaną przybliżone na przykładzie rewolucji Czerwonych Khmerów w społeczeństwie kambodżańskim. Ideą tekstu jest zaznajomienie z wyżej wymienionymi pojęciami oraz przedstawienie pewnego rodzaju propozycji teoretycznej, zakładającej ukazanie związków delegitymizacji strukturalnej i ludobójstwa, która wydaje się użyteczna do analiz „Roku Zerowego”. Jest to wciąż aktualny temat społeczny, który domaga się szerszego wyjaśnienia. Znana jest historyczna osnowa wydarzeń z lat 70. XX wieku na Półwyspie Indochińskim, jednakże do tej pory w literaturze socjologicznej nie przedstawiono dokładnie koncepcji delegitymizacji strukturalnej, którą można z powodzeniem zastosować do analizy właśnie tego fenomenu. Negacja zastanego systemu społecznego i dokonanie ludobójstwa stanowi domenę rewolucji i przewrotów, jednak ich natężenie nie wszędzie przyjmuje taki sam stopień. W celu właściwego przedstawienia kontekstu wystąpienia delegitymizacji strukturalnej odniosę się do wybranych aspektów ideologii czerwonokhmerskiej, przybliżając jej autarkiczne rozwiązania.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-30

Jak cytować

Choczyński, M. (2019). Delegitymizacja strukturalna i genocyd w pragmatyce totalnej rewolucji społecznej. Przykład anihilacji społeczeństwa Demokratycznej Kampuczy. Przegląd Socjologiczny, 68(3), 123–155. https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.3/5

Numer

Dział

ARTYKUŁY