Manifestacje sztuki publicznej

https://doi.org/10.26485/AI/2018/20/16

Autor

  • Michał Jakubowicz SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny

Abstrakt

W artykule Manifestacje sztuki publicznej nawiązuję do moich fotograficznych projektów (sub-Park 2014 -... i Dokumenty podróży, 2015-2016). Stawiam pytanie, czy we współczesnej Polsce chcemy patrzeć na przyrodę w wymiarach proksemicznym i historycznym - czy interesuje nas „zieleń ocalała” pozwalająca poznać sposoby widzenia charakterystyczne dla przedwojennych architektów, którzy tworzyli miasta przyłączone do Polski po 1945 r.? Uwaga moja skoncentrowana jest na specyficznej przestrzeni parku Grabiszyńskiego, niegdyś niemieckiego cmentarza, zniszczonego w latach 60. ubiegłego wieku i ostatecznie przekształconego w miejski teren zielony. Analizie twórczej podane zostały wciąż istniejące struktury drzew ujmowane jako anonimowe manifestacje sztuki publicznej. Do udziału w projekcie zaproszona została też społeczność ostańców, mężczyzn i kobiet urodzonych na terenie przedwojennego Wrocławia i okolic, a także Niemców wypędzonych i emigrantów. Rozmawiałem z nimi o parku Grabiszyńskim i fotografowałem ich w kilku parkach Polski i Niemiec. W artykule przedstawione jest też stanowisko nt. formy wizualnej będącej wynikiem relacji społecznych oraz zagadnienie autoreferencji.

Pobrania

Opublikowane

— zaktualizowane 2018-12-08