Rewolucje wizualne. Od elektronicznej do żyjącej obrazowości
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/1Słowa kluczowe:
obraz, obraz techniczny, obraz-rewolucja, obraz-katastrofa, obraz-performans, transgresjaAbstrakt
Analizuję w artykule pięć form obrazu – elektroniczny, cyfrowy, interaktywny, usieciowiony i żyjący – wykazując, że wszystkie one stanowią wyzwanie dla tradycyjnego rozumienia obrazu. Analizuję je z perspektywy techniczno-ontologicznej, fenomenologicznej i kulturowej aby pokazać, w jak różny sposób każdy ze wskazanych typów obrazowości kwestionuje i dekonstruuje dotychczasowe pojęcie obrazu. Na zakończenie proponuję nowy kontekst dla rozumienia dyskutowanych tu form obrazowości – kontekst postobrazowości.
Bibliografia
Baudrillard Jean, Simulacra and Simulations, [in:] J. Baudrillard, Selected Writings, ed. Mark Poster, Stanford University Press 1988.
Czarnecki, Jarosław (aka Elvin Flamingo), Symbiotyczność tworzenia [Symbiosity of Creation], Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2014.
Fargier, Jean-Paul, L’Ange du digital. Mallarmé a-t-il inventé la vidéo? “Cahiers du Cinéma” 1986, Numéro Spécial Où va la vidéo, Hors série.
Hinterwaldner, Inge, The Systemic Image. A New Theory of Interactive Real-Time Simulations, MIT 2017.
Hoelzl Ingrid and Rémi Marie, From Softimage to Postimage, “Leonardo” Vol. 50, Issue 1, February 2017.
Hoelzl, Ingrid and Rémi Marie, Softimage. Towards a New Theory of the Digital Image, Intellect, Bristol 2015.
Lehmann, Ulrike, Notes on the “Museumization” of Video Art, [in:] Videonale 6 Catalogue, ed. R. Altstatt, Bonn 1994
Manovich, Lev, The Language of New Media, MIT Press 2001.