Malarz jako prorok zwrócony ku przeszłości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/3

Słowa kluczowe:

romantyzm, postromantyzm, pamięć, reprezentacja, narracja, malarstwo

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest problem rozpoznania romantycznego modelu pamięci we współcze­snej sztuce wyłoniony w wyniku tzw. „zwrotu narracyjnego” we współczesnej filozofii. Dwu­znaczne filozoficzne twierdzenie Fryderyka Schlegela jest traktowane jako podstawowy zwrot analizy. Odsłania to charakter wizji i ambicji artysty (malarza) powszechnych na początku XIX wieku. Uwypuklenie mocy wspomnienia w procesie twórczości romantycznej wymagało, aby pamięć stała się głównym celem wyrazu artystycznego. Na tym polegają także współczesne stra­tegie artystyczne. Opowieści wyobrażeniowe i subiektywne mity przemawiają biernymi obrazami i przenośniami. Czy stanowią one uporanie się z romantycznym zamiarem, czy jedynie jego dalszym ciągiem? Niniejsza analiza oparta na spostrzeżeniach Andreasa Huyssena, Franklina Rudolfa Ankersmita oraz innych badaczy stanowi próbę dotknięcia zagadnienia ogromnej trans­formacji pojęcia pamięci. Podkreśla się w niej, że obok bardzo spsychologizowanej wersji pamię­ci istnieją ważne nieprzybliżone aspekty tkwiące w filozoficzno-teologicznych interpretacjach romantyzmu. Aspekty te nie pozwalają sprowadzić pamięci do „wątku” lub „przedmiotu” w pro­cesie twórczym. Autorka artykułu podkreśla wpływ mocy pamięci na tworzenie formy malarskiej i wewnętrzne przewidywanie znaczeń. Bez tego pozytywnego i zidealizowanego pojęcia pamięci (podkreślonego w filozofii romantycznej) forma malarska straciłaby swoją unikalność.

Biogram autora

Agnė Kulbytė - Vilnius Academy of Arts, Litwa

PhD, lecturer at Vilnius Academy of Arts, Painting Department. She has an MA degree in Painting (2003) and a BA degree in Art (2007) from Vilnius Academy of Arts; between 2009 and 2013, she completed her doctoral studies in Phi­losophy at the Lithuanian Culture Research Institute in Vilnius (subject of the disser­tation: “Romanticism as the Source of Postmodern Aesthetic Representation“, 2014). Her field of research and publications are contemporary interpretations of romantic philosophy and aesthetics, modern and postmodern theories of art, abstract painting.

Bibliografia

Ankersmit Franklin Rudolf (2001) Historical Representation, Stanford: Stanford University Press.

Béguin Albert (1991) L’Âme romantique et le Rêve, Paris: José Corti.

Britto Paulo Henriques (2000) Poetry and Memory, transl. P. H. Britto. http://www.angelfire.com/ab6/phbritto/Poetry_and_Memory.pdf

Ferguson Frances (1996) Romantic Memory, “Studies in Romanticism” Vol. 35, No. 4, Winter, pp. 509–533.

Huyssen Andreas (1995) Twilight Memories. Making Time in a Culture of Amnesia, London: Routledge.

Klein Kerwin Lee (2000) On the Emergence of Memory in Historical Discourse, “Representations” (Special Issue: “Grounds for Remembering”) No. 69, Winter, pp. 127–150.

Langer Susanne Knauth (1953) Feeling and Form. A Theory of Art, New York: Charles Scribner’s Sons.

Lyotard Jean-François (1991) The Inhuman. Reflections on Time, transl. G. Bennington, R. Bow¬bly, Cambridge: Polity Press.

Pfau Thomas (2010) Mourning Modernity: Classical Antiquity, Romantic Theory, and Elegiac Form, “The Oxford Handbook of the Elegy”, ed. K. Weisman, Oxford: Oxford University Press, pp. 546–564.

Schlegel Friedrich (1971) Friedrich Schlegel’s Lucinde and the Fragments, transl. P. Firchow, Min¬neapolis: Minnesota University Press.

Trybuś Krzysztof (2007), Biografia romantyczna jako forma pamięci, “Biografie romantycznych poetów”, ed. Z. Trojanowiczowa, J. Borowczyk, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzy¬stwa Przyjaciół Nauk.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25