Stefan Morawski i Grzegorz Sztabiński: kilka uwag na marginesie sztuki neoawangardowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/4

Słowa kluczowe:

Stefan Morawski, Grzegorz Sztabiński, sztuka neoawangardowa, artysta neoawangardowy, artysta postmodernistyczny

Abstrakt

W artykule autor podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie na ile poglądy na sztukę neoawangardową Stefana Morawskiego i Grzegorza Sztabińskiego były zbieżne lub tożsame. Pierwszym etapem na drodze do udzielenia odpowiedzi na to pytanie jest rekonstrukcja stanowiska Grzegorza Sztabińskiego wobec kryzysu kultury i roli jaką w niej pełni sztuka neoawangardowa. Drugim etapem na tej drodze jest rekonstrukcja kontekstów Stefana Morawskiego rozumienia sztuki uprawianej przez Grzegorza Sztabińskiego. Trzecim, który w sposób zasadniczy udziela odpowiedzi na postawione we wstępie pytanie to konfrontacja aksjologicznego wymiaru sztuki neoawangardowej ze sztuką postmodernistyczną. Autor argumentuje za aksjologiczną zbieżnością w rozstrzygnięciach Grzegorza Sztabińskiego i Stefana Morawskiego na rzecz sztuki neoawangardowej w konfrontacji ze sztuką postmodernistyczną

Bibliografia

Fuchs Elżbieta, Sztabiński Grzegorz ed. (2006) Retrospekcja. Grzegorz Sztabiński: obrazy, rysunki, instalacje, Łódź: the City Art Gallery in Łódź.

Lippmann Walter (1922) Public Opinion, New York: Macmillan.

Lorenc Iwona, Sztabiński Grzegorz (2013) Logos, Mythos and Avant-garde Art. The Philosophical and Aesthetic Views of Stefan Morawski, [in:] 20th Century Aesthetics in Poland. Masters and Their Followers, ed. K. Wilkoszewska, Warszawa: Semper.

Morawski Stefan (1993) Artyści awangardy w okresie postmodernizmu [an exhibition of works of: Jan Chwałczyk, Wanda Gotkowska, Julian H. Raczko and Grzegorz Sztabiński], “Exit”, no. 4, pp. 652-654.

Morawski Stefan (1975) Awangarda XX wieku – stara i nowa, “Miesięcznik Literacki”, no. 3, pp. 53-72.

Morawski Stefan (1989) Coments on G. Sztabiński’s self – presentation, “Leonardo”, vol. 22, no. 2.

Morawski Stefan (1987) Czy zmierzch estetyki?, [in:] Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, vol. 1, ed. S. Morawski, Warszawa: Czytelnik.

Morawski Stefan (1996) Mitologiczne aspekty postmodernizmu (jeden z papierków lakmusowych „kryzysu kultury”), “Konteksty”, nos. 1 – 2.

Morawski Stefan (1985) Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Morawski Stefan (1999) Niewdzięczne rysowanie mapy... O postmodernie(izmie) i kryzysie kultury, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Morawski Stefan (1985) Od ethosu sztuki do ethosu artysty poza sztuką, [in:] Etos sztuki, ed. M. Gołaszewska, Warszawa – Kraków: PWN.

Morawski Stefan (1984) O etosie artysty poza sztuką, “Znak”, no. 7, pp. 918-928.

Morawski Stefan (1985) O słabościach praxis neoawangardowej i niedostatkach teorii awangardy, [in:] Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, ed. U. Czartoryska, R. W. Kluszczyński, Warszawa – Łódź: PWN.

Morawski Stefan (1998) O sytuacji artysty w świece efemeryd, “Twórczość”, no. 3.

Morawski Stefan (1986) O twórczości Grzegorza Sztabińskiego, Łódź: An individual exhibition catalogue.

Morawski Stefan (1982) Rozmyślania bez tytułu, [in:] Sztuka otwarta. Parateatr II, ed. B. Litwiniec, Wrocław: Ośrodek Teatru Otwartego “Kalambur”.

Przybysz Piotr J. (2010) Filozofia sztuki Stefana Morawskiego, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Przybysz Piotr J. (2009) O nieusuwalności stereotypów i tożsamości zbiorowej, [in:] Estetyka i filozofia sztuki. Tradycje, przecięcia, perspektywy. Księga jubileuszowa z okazji pięćdziesięciolecia pracy naukowej prof. Bohdana Dziemidok, ed. Monika Bokiniec, Piotr J. Przybysz, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Sztabiński Grzegorz (2004/5), Artysta: definiowanie, redefiniowanie, oddefiniowanie, “Dyskurs”, no. 2.

Sztabiński Grzegorz (1994) Etos awangardy, etos filozofii a postmodernizm, “Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”, no. 4, pp. 89-93.

Sztabiński Grzegorz (1984), Filozof i awangarda, [in:] Stefan Morawski – szkic do portretu. Materiały z okazji jubileuszu 60-lecia, Łódź: Art Forum.

Sztabiński Grzegorz (2001) Historia a kontemporaryzm. Problem wartości sztuki w świecie wolnych powiązań, [in:] Wobec świata wartości. Księga pamiątkowa w 45-lecie pracy Profesora Bohdana Dziemidok, ed. H. Szabała, W. Pepliński, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Sztabiński Grzegorz (2011) Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Warszawa: Wydawnictwo Neriton.

Sztabiński Grzegorz (2020) Inne pojęcia estetyki, Kraków: Universitas.

Sztabiński Grzegorz (1988) Kryzys sztuki – kryzys estetyki, “Studia Filozoficzne”, no. 11, pp.165-172.

Sztabiński Grzegorz (2013) Kultura ponowoczesna a etos sztuki, “Zeszyty Artystyczne”, no. 23, pp. 129-134.

Sztabiński Grzegorz (2003) Neoawangarda i postmodernizm. Refleksje Stefana Morawskiego nad sztuką współczesną, [in:] Przekraczanie estetyki, ed. Z. Rosińska, A. Łabuńska, Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Sztabiński Grzegorz (2010), Oddefiniowanie artysty, “Sztuka i Filozofia”, no. 36.

Sztabiński Grzegorz (1978) Pejzaże Logiczne, Gdańsk: GN Art Gallery of the Association of Polish Artist Photographers and the Regional Centre for Culture.

Sztabiński Grzegorz (1979) Transcendencja 1978 [Stanisław Filko], ed. S. Filko, L. Brogowski, G. Sztabiński, Gdańsk: Galeria gn [nieco gniewnych].

Sztabiński Grzegorz (1992) Transgresja w sztuce awangardowej a twórczość lat osiemdziesiątych, [in:] W kręgu zagadnień awangardy, ed. G. Gazda, G. Szymczyk-Kluszczyńska, Łódź: Acta Universitatis Lodziensis

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25