Artysta i jego miasto. Nowy Jork w twórczości Tadeusza Mysłowskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/14

Słowa kluczowe:

Tadeusz Mysłowski, Irena Hochman, Nowy Jork, fascynacja, miłość, abstrakcja geometryczna, kolekcja

Abstrakt

Tadeusz Mysłowski (rocznik 1943), urodzony w podlubelskiej wsi Piotrków, absolwent krakowskiej ASP, wyjechał z Polski w 1969 roku. Najpierw do Paryża, a następnie w 1970 roku do Stanów Zjednoczonych. Od tego momentu żyje i tworzy w Nowym Jorku, mieście które stało się dla niego niewyczerpanym źródłem inspiracji. Zafascynowany układem urbanistycznym Manhattanu, niezwykłą siatką jego ulic, zrezygnował z uprawiania tradycyjnego malarstwa na rzecz czarno-białych cykli rysunków, grafik, kolaży, fotomontaży i instalacji, utrzymanych w duchu szczególnie mu bliskiej abstrakcji geometrycznej i konstruktywizmu. Tadeusz Mysłowski (rocznik 1943), urodzony w podlubelskiej wsi Piotrków, absolwent krakowskiej ASP, wyjechał z Polski w 1969 roku. Najpierw do Paryża, a następnie w 1970 roku do Stanów Zjednoczonych. Od tego momentu żyje i tworzy w Nowym Jorku, mieście, które stało się dla niego niewyczerpanym źródłem inspiracji. Zafascynowany układem urbanistycznym Manhattanu, niezwykłą siatką jego ulic, zrezygnował z uprawiania tradycyjnego malarstwa na rzecz czarno-białych cykli rysunków, grafik, kolaży, fotomontaży i instalacji, utrzymanych w duchu szczególnie mu bliskiej abstrakcji geometrycznej i konstruktywizmu. Pojawiają się w nich przetworzone fragmenty zabudowy architektonicznej tego niezwykłego miasta, która prowokuje artystę do nieustającego dyskursu formalnego. Mysłowskiego wspiera niezmiennie jego żona Irena Hochman, historyk sztuki z wykształcenia, właścicielka znaczącej galerii sztuki, ważna postać na amerykańskim rynku sztuki. Tadeusza i Irenę łączy nie tylko płomienna miłość, ale także ogromna pasja kolekcjonerska, która zaowocowała powstaniem interesującego zbioru dzieł artystów polskich, europejskich i amerykańskich, czynnych przede wszystkim w XX wieku. Są to wyłącznie prace na pierze, głównie ryciny wykonane we wszelkich możliwych technikach graficznych. W 2017 roku małżonkowie podarowali cześć kolekcji ówczesnemu Muzeum Lubelskiemu na Zamku (ob. Muzeum Narodowe w Lublinie), a część przekazali w depozyt

Bibliografia

Bojko Szymon (2011), KrzesłoTrony Tadeusza Mysłowskiego, [in:] Tadeusz Mysłowski. Krzesło -Trony w hołdzie dla wizjonerów XX wieku, Warszawa, Galeria Fibak, Krakowskie Przedmieście 5, fleet printing.

Folga-Januszewska Dorota (2019), Konstruktywizm organiczny Tadeusza Mysłowskiego, "Powidoki" , vol. 1, no. 2, pp. 24-29.

Hałata Anna (2021), Wokół wystawy. Korespondencje. Artysta wobec kolekcji, "Akcent", vol. 42, no. 2 (164), pp. 145-153.

Lameński Lechosław (2009), Czarno-biały zapis emocji według Tadeusza Mysłowskiego, "Akcent", vol. 30, no. 3 (117), pp. 167-177.

Lameński Lechosław (2021), Kolekcja grafiki Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego w Muzeum Narodowym w Lublinie. Kilka uwag pod wrażeniem niezwykłego daru zza oceanu, "Akcent", vol. 42, no. 2 (164), pp. 139-144.

M jak Mistrzowie. Kolekcja Irena Hochman + Tadeusz Mysłowski (2019), [Exhibition catalogue], Muzeum Narodowe w Poznaniu, 22 Nov. 2019 - 23. Feb. 2020, exhibition curators Agnieszka Salamon-Radecka and Anna Hałata, Poznań, ed. Muzeum Narodowe w Poznaniu.

Rybicka Krystyna (2018), Twórczość Tadeusza Mysłowskiego a kreacje przestrzeni w sztuce XX wieku, Lublin, ed. Muzeum Lubelskie.

Sztabiński Grzegorz (2004), Działania artystyczne Tadeusza Mysłowskiego i ich konteksty, [in:] Idem, Dlaczego geometria? Problemy współczesnej sztuki geometrycznej, Łódź, ed. Uniwersytet Łódzki, pp. 158-174.

Tadeusz Mysłowski kolekcja grafiki (2017), [Exhibition catalogue], Zamek Lubelski, March-May 2017, exhibition curator Anna Hałata, Lublin, ed. Muzeum Lubelskie.

Then and now New York city fragments Tadeusz Myslowski at the crossroads (2018), a publication accompanying the exhibition Tadeusz Mysłowski studio/pracownia, Lublin, ed. Muzeum Lubelskie

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25