Dzieło sztuki jako kolekcja. Przemoc, śmierć i utrata w twórczości Luz Maríi Sánchez

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/15

Słowa kluczowe:

Luz María Sánchez, transdyscyplinarność, dzieło-kolekcja, artistic research, wielopostaciowość, pamięć, artystyczna baza danych, artywizm

Abstrakt

Rozważam w tym artykule twórczość Luz Maríi Sánchez. Ujmuję ją przy użyciu proponowanej przez siebie kategorii dzieła sztuki jako kolekcji bądź dzieła wielopostaciowego (multiform artwork). Charakteryzuję centralne dla jej twórczości tematy: przemocy, śmierci i utraty. Wydobywam też najważniejsze właściwości jej dzieł: wielopostaciowość, płynność, transgresyjność, transdyscyplinarność, partycypacyjność i interaktywność, status artistic research, strukturalne i materiałowe ugruntowanie w bazach danych i kolekcjach, jak również posługiwanie się dźwiękiem w kontekście sztuk wizualnych, badania etnograficzne i cyberkartografię, wykorzystanie obiektów znalezionych i subwersywność. Uznaję, że sztuka Sánchez ma charakter badawczo-interwencyjny: analizuje wydarzenia i procesy społeczne oraz formy sprawowania władzy, skupiając się w szczególności na różnych formach przemocy. Jej dzieła wyłaniają się z pracy analitycznej, której efektem są gromadzone materiały i budowane przez artystkę bazy danych, służące jako fundament powstających dzieł. Zainteresowanie polityczne Sánchez jest wyrazem oburzenia i jednocześnie troski, jest postawą aktywistyczną i etycznym zaangażowaniem. W swej sztuce zajmuje się losem meksykańskiego społeczeństwa porzuconego przez władze państwowe, oddanego w ręce narkotykowych karteli i gangów. Jednocześnie rozwija w tworzonych dziełach swój osobisty dyskurs, dyskretnie opowiada własną historię, która splata się z historią współczesnego Meksyku. Jej dzieła-kolekcje ukazują pejzaż po katastrofie, wyrażają poczucie beznadziei, utraty. Zarazem jednak, paradoksalnie, inicjują bądź wspomagają działania sprzeciwu i taktyki oporu

Bibliografia

Agresta, Michael (2015) Narco Violence, as Seen by a Journalist-Turned-Artist, “Texas Observer”, Nov 5, https://www.texasobserver.org/narco-violence-as-seen-by-a-journalist-turned-artist/

Block, René (2013) On Attempts to Democratise the Art Market, “Publisher’s Notebook”, no. 10.

Cassilas, Dolores Inés (2011) Listening to the Border: “2487: Giving Voice in Diaspora” and the Sound Art of Luz María Sánchez, “Sounding Out”, July 4, https://soundstudiesblog.com/2011/07/04/listening-to-the-border-2487-giving-voice-in-diaspora-and-the-sound-art-of-luz-maria-sanchez/

Kluszczyński, Ryszard W. (2021) Dzieło sztuki w erze sieciowej prezentacji (The Work of Art in the Age of Networked Presentation), “Czas Kultury”, no. 3.

Kluszczyński, Ryszard W. (2017) Towards Expanded Reality. Introduction to Considerations on the Work of Masaki Fujihata, [in:] Widening the World. Masaki Fujihata and the art of hybrid space-time, ed. Ryszard W. Kluszczyński, Łaźnia Centre for Contemporary Art, Gdańsk, pp. 6-19.

Manovich, Lev (2001) The Language of New Media, The MIT Press, Cambridge Mass.

Sánchez, Luz María, detritus 1 & 2 and V.F(i)n_1&2: The Sounds and Images of Postnational Violence in Mexico, https://soundstudiesblog.com/2015/04/13/detritus/

Sánchez, Luz María (2016) Vis.[un]necessary force, [in:] Archiving and Questioning Immateriality. Proceedings of the 5th Computer Art Congress, ed. Everardo Reyes-Garcia, et al., Europia Productions, Paris, pp. 240-259.

Shusterman, Richard (2000) The End of Aesthetic Experience, [in:] Idem, Performing Life. Aesthetic Alternatives for the Ends of Art, Cornell University Press, Ithaca, pp. 15-34.

http://detritus.mx/visualizacion.html

https://www.vis-fuerzainnecesaria.org/v-u-nf-2

https://www.diaspora2487.org

http://vis1.vis-fuerzainnecesaria.org

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25