Wystawa prac Grzegorza Sztabińskiego na uniwersytecie łódzkim pt. hommage à Grzegorz Sztabiński – „ciąg dalszy…” jako przyczynek do analizy sposobów patrzenia na dzieło sztuki
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/13Słowa kluczowe:
Grzegorz Sztabiński, wystawa, sztuka nowoczesna, okulografia, eksperymentAbstrakt
Artykuł podejmuje problematykę konfrontacji teoretycznej myśli z zakresu estetyki z wynikami pomiarów aparaturowych. Zaprezentowana w Łodzi w dniach 20.05. 2022 -20.07. 2022 r. w Galerii Wozownia, wystawa prac malarza i twórcy instalacji - prof. Grzegorza Sztabińskiego (1946–2020), stała się pretekstem do przeprowadzenia eksperymentalnego badania związanego z rozkładem uwagi wzrokowej jej odbiorców. Badaniu zostały poddane dwie osoby: laik w zakresie sztuk wizualnych oraz ekspert – historyk sztuki. Kameralna wystawa widziana ich oczami stanowi pretekst do porównania teoretycznych złożeń związanych z odbiorem dzieła sztuki (takich myślicieli i filozofów Arystoteles, Hannah Arendt, Rudolf Arnheim czy Władysław Strzemiński) z wynikami obiektywnych analiz uzyskanych przy pomocy przenośnych urządzeń do eye-trackingu – Pupil Labs Invisible
Bibliografia
Arendt Hannah (1989) Thinking, Judging, Freedom, ed. Gisela T. Kaplan, Clive Kessler, Sydney: Allen & Unwin.
Aristotle, De Anima; 431a, 431, quote from: http://psychclassics.yorku.ca/Aristotle/De-anima/de-anima3.htm, [accessed: 30.06.2023].
Arnheim Rudolf (1974) Art and visual perception. A Psychology of the Creative Eye. New version, University of California Press: Berkeley, Los Angeles, London.
Buber Martin (1993) Problem człowieka, transl. J. Doktór. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Czekalski Stanisław (2012) Dzieło w perspektywie odbiorczej: między historią sztuki, kulturą wizualną i egzystencjalną hermeneutyką, in: Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, ed. J. Ryczek, M. Kędziora, W. Nowak, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM: Poznań, pp. 27-34.
Dziemidok Bohdan (2002), Główne kontrowersje współczesnej estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Eghbal-Azar Kira (2016) Affordances, appropriation and experience in museum exhibitions: Visitors' (eye) movement patterns and the influence of digital guides [PhD thesis], Universität zu Keoln, https://kups.ub.uni-koeln.de/7606/ [30.06.2023].
Eco Umberto (1989) The Open Work, transl. A. Cancogni, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
Francuz Piotr (2015) Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Wydawnictwo Kul: Lublin.
Garbutt Michael, et al. (2020) The Embodied Gaze: Exploring Applications for Mobile Eye Tracking in the Art Museum, "Visitor Studies", 23, pp. 82-100.
Garbutt Michael, Nico Roenpagel (2018) Developing a Mindful Eye, in: Garbutt M., Roenpagel N. (ed.), The mindful eye: Contemplative pedagogies in visual arts education, Common Ground Research Networks, Champaign IL, USA.
Gołaszewska Maria (1984), Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Gregory Richard L. (1998) Eye and Brain: The Psychology of Seeing, Oxford: Oxford University Press.
Helmholtz Hermann (1866) Treatise of Physiological Optics, Vol. III, 3rd edition, New York, NY: Dover.
Imdahl Max (1990) Giotto: z zagadnień ikonicznej struktury sensu, transl. Tadeusz Żuchowski, "Artium Quaestiones", vol. 4, pp. 103-122.
Ingarden Roman (1966) Przeżycie. Dzieło. Wartość, Wydawnictwo Literackie: Kraków.
Jedlińska Eleonora, Piotr Gryglewski (2021) Grzegorz Sztabiński (1946-2020), "Przegląd Nauk Historycznych" R. XX, no. 1, pp. 383-387.
Juszkiewicz Piotr (2018) Regeneracja oka, regeneracja obrazu. Widzenie jako jedna z kluczowych kategorii modernizmu, in: Widzenie awangardy, ed. Agata Stankowska, Marcin Telicki, Agata Lewandowska, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań, pp. 23-34.
Kędziora Monika, Witold Nowak, Justyna Ryczek (2012) Co z tym odbiorcą. Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza: Poznań.
Krejtz Izabela, Krzysztof Krejtz, Max Bielecki (2008) Zastosowania analizy ruchu oczu w badaniach społecznych, "Psychologia Społeczna", vol. 3, 1(6), pp. 73-86.
Krejtz Krzysztof, Szczeciński Patryk, Aneta Pawłowska, Daria Rutkowska-Siuda, Katarzyna Wisiecka, Piotr Milczarski, Artur Hłobaż, A. T. Duchowski, Izabel Krejtz (2023) A Unified Look at Cultural Heritage: Comparison of Aggregated Scanpaths over Architectural Artifacts Between Exp Non-Experts, "Symposium on Eye Tracking Research & Applications" (May), Tübingen, Germany. ACM, New York, NY, USA.
Lapointe Sandra (2018) Introduction to Volume 5. Philosophy of Mind in the Nineteenth Century: The History of the Philosophy of Mind, Vol. 5, pp. 1-22.
Młodkowski Jan (2008) Koncepcja uwagi wizualnej, "Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica", 12, pp. 23-25.
Ober Jan, Jacek Dylak, Wojciech Gryncewicz, Elżbieta Przedpelska-Ober (2009) Sakkadometria – nowe możliwości oceny stanu czynnościowego ośrodkowego układu nerwowego, "Nauka" 4, pp. 109-135.
Quiroga Rodrigo Quian, Carlos Pedreira (2011) How do we see art: an eye-tracker study, "Frontiers in Human Neuroscience. Cognitive Neuroscience", vol. 5, https://doi.org/10.3389/fnhum.2011.0009 [accessed: 30.06.2023].
Rayner Keith (1998) Eye Movements in Reading and Information Processing: 20 Years of Research, "Psychological Bulletin", 124(3), pp. 372–422.
Schlag John, Medeleine Schlag-Rey (2002) Through the eye, slowly; Delays and localization errors in the visual system. Nature Reviews Neuroscience 3, p. 191. https://doi.org/10.1038/nrn750, [accessed: 30.06.2023].
Stolińska Anna, Magdalena Andrzejewska (2017), Metodologiczne aspekty stosowania techniki eye trackingowej w badaniach edukacyjnych, "Przegląd Badań Edukacyjnych / Educational Studies Review", no. 24 (1), pp. 259–276.
Strzemiński Władysław (1958) Teoria widzenia, 1st edition, https://monoskop.org/images/3/38/Strzeminski_Wladyslaw_Teoria_widzenia.pdf, [accessed: 30.06.2023].
Sztabiński Grzegorz (2010) Grzegorz Sztabiński – tautologii i powtórzenia, Galeria Wozownia: Toruń.
Sztabiński Grzegorz (2020) Inne pojęcia estetyki, Wydawnictwo Universitas: Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.