Podróż do obszarów nieoczywistości. Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski i początki sztuki akcji w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/15Słowa kluczowe:
neoawangarda, happening, performance, sztuka ciała, manifestacje wizualne.Abstrakt
Nie ulega wątpliwości, że z dzisiejszej perspektywy przełom lat 60-tych i 70-tych XX wieku jawi się jako czas radykalnych przemian zachodzących w sztukach wizualnych. Odnosiły się one do problemu rozumienia roli formy plastycznej w dziele, która stopniowo przestawała być jego wartością nadrzędną, stając się jednym z wielu elementów dookreślających sens działania artysty. Dotyczyły również sposobu obecności dzieła w społeczeństwie. Na pierwszy plan wysunęło się konceptualizowanie sytuacji artystycznej, unieczytelnianie granicy pomiędzy twórcą a jego dziełem, mobilizowanie do aktywności publiczności. Do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej neoawangardy reprezentujących tę postawę należeli Jerzy Bereś i Zbigniew Warpechowski. W tekście przedstawione zostały początki ich twórczości oraz konsekwencje ich publicznych wystąpień rozszerzające pojęcie sztuki
Bibliografia
Bereś J., Wstyd. Między przedmiotem podmiotem, Otwarta Pracownia, Kraków 2002.
Biedermann H., Słownik symboli, Muza SA, Warszawa 2005.
Dziamski G., Sztuka u progu XXI wieku, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2002.
Hanusek J., Krótka biografia Jerzego Beresia, [in:] Jerzy Bereś, Sztuka zgina życie / Art Bends Life, Galeria Współczesna Bunkier Sztuki, Kraków 2007.
Markowska A., Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.
Nader L., Konceptualizm w PRL, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
Pawłowski T., Wartości estetyczne awangardy, [in:] Item, Wybór pism estetycznych, ed. G. Sztabiński, TAiWPN Universitas, Kraków 2010.
Ronduda Ł., Sztuka polska lat 70. Awangarda, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009.
Ł. Ronduda, Polish Art of the 70s, Polski Western Jelenia Góra, Center of Contemporary Art – Ujazdowski Castle, Warszawa 2009.
Warpechowski Z., Zasobnik, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.
Warpechowski Z., Zasobnik. Autorski opis drogi życia poprzez sztukę performance, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2022.
Warpechowski Z., Wolność, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Radom 2009.
Włodarczyk W., Socrealizm, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1991.
https://beresfoundation
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.