Czego uczą nas artyści? Doświadczenie estetyczne a wieloparadygmatyczność sztuki współczesnej
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/19Słowa kluczowe:
sztuka, wieloparadygmatyczność, różnopostaciowowość, ontologia dzieła, dylematy definicyjne, doświadczenie estetyczne, sztuka współczesna, transgresjaAbstrakt
Artykuł analizuje i omawia wybrane problemy i wyzwania, jakie dla doświadczenia i dyskursu estetycznego generuje wieloparadygmatyczność współczesnej sztuki. Nie chodzi o różnorodność indywidualnych praktyk i artystycznych transfiguracji. lecz o ontyczne reorganizacje sztuki, wyznaczające indeksy funkcjonujących „zestawów paradygmatycznych” (klasycznego, konceptualnego, procesualnego, interaktywnego). Paradygmaty artystyczne zostały w szkicu zdefiniowane jako opcjonalne domeny, będące wyrazem fundamentalnych przeobrażeń w zakresie ontologii dzieła sztuki i odpowiednio praktyki artystycznej. Wyznaczają tym samym wiodące konteksty redefiniujące nie tylko tradycyjną ontologię sztuki, samoistność i autonomiczność dzieła sztuki, ale także zwyczajowe kompetencje autora i odbiorcy, wreszcie profil myślenia i doświadczenia estetycznego. Aktualnie reorientujący z postaw kontemplacyjno-analitycznych w stronę procesualności oraz różnych form aktywności, angażowania i sprawczości (zwłaszcza w obszarze praktyk performatywnych i wydarzeniowej charakterystyki sztuki partycypacyjnej i interaktywnej). Proponowane w szkicu ujęcie optuje również za tym, aby tych artystycznych redefinicji i transgresji nie łączyć tylko z diagnozą „nieoczywistości” Theodora Adorna, lecz z produktywnością sztuki stymulującej naszą wrażliwość oraz wspólnotową wyobraźnię.
Bibliografia
Adorno Theodor. W. (1994) Teoria estetyczna, transl. K. Krzemieniowa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Baudrillard Jean (2006) Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o spisku sztuki, transl. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Bauman Zygmunt (1995) Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Berman Marshall (2006) "Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzy". Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, transl. M. Szuster, Kraków: Universitas.
Derrida Jacques (2003) Prawda w malarstwie, transl. M. Kwietniewska, Gdańsk: Słowo / Obraz Terytoria.
Eco Umberto (2007) Sztuka, transl. P. Salwa, M. Salwa, Kraków: Wydawnictwo M.
Fish Stanley (2008) Zwykle okoliczności, język dosłowny, bezpośrednie akty mowy, to, co normalne, potoczne, oczywiste, zrozumiałe samo przez się i inne szczególne przypadki, transl. M. Smoczyński, [in]: S. Fish, Interpretacja retoryka polityka. Eseje wybrane, transl. K. Abriszewski, A. Dera-Włochowicz, M. Glasenapp-Konkol, A. Grzeliński, M. Kilanowski, A. Lenartowicz, M. Smoczyński, A. Szahaj, Kraków: Universitas.
Gadamer Hans G, (1993) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, transl. B. Baran, Kraków: Wydawnictwo Inter esse.
Kluszczyński Ryszard.W. (1999) Od konceptualizmu do sztuki hipermediów. Rozważania na temat modelu sytuacji estetycznej w sztuce multimedialnej, [in:] K. Wilkoszewska ed., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków: Universitas, pp. 77-86.
Kluszczyński Ryszard.W. (2010) Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,
Krakowski Piotr (1984) O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kuhn Thomas (1985) Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, transl. K. Amsterdamski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Kuhn Thomas (1968) Struktura rewolucji naukowych, transl. H. Ostromęcka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Lipski Andrzej (1992) Sztuka a rzeczywistość potocznego doświadczenia. Świat Artystyczny jako przedmiot analizy socjologicznej, [in:] A. Lipski, K. Łęcki, Perspektywy socjologii kultury artystycznej,Warszawa: Wydawnictwo PWN, pp. 8-143.
Lübbe Hermann (1991) Muzealizacja. O powiązaniu naszej teraźniejszości z przeszłością, transl. E. Paczkowska-Łagowska, [in:] M. Gołaszewska ed. Estetyka w świecie. Vol. 3. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 7-29.
Margolis Joseph (2004) Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki, transl. W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska, Kraków: Universitas.
Margolis Joseph (1995) Historical Thought, Constructed World: A Conceptual primer for the Turn of the Millennium, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Marquard Odo (1994) Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia filozoficzne, transl. K. Krzemieniowa, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Miczka Tadeusz (1999) Multimedia - oczywistości i domysły. Szkic o estetycznej przygodności nowych mediów, [in:] K. Wilkoszewska ed., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków: Universitas, pp. 46-61.
Morawski Stefan (1985) Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Niziołek Katarzyna (2015) Sztuka społeczna. Koncepcje, dyskursy, praktyki, vol. 1, Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Nycz Ryszard (2006) Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego, [in:] M. P. Markowski, R. Nycz eds., Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Kraków: Universitas, pp. 5-38.
Popiel Magdalena (2006) O nową estetykę. Między filozofią sztuki a filozofią kultury, [in:] M. P. Markowski, R. Nycz eds., Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Kraków: Universitas, pp. 335-366.
Shusterman Richard (2006) O końcu i celu doświadczenia estetycznego, transl. W. Małecki, "ER(R)GO" no. 12 (1/2006), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ślaskiego, pp. 129-161.
Szahaj Andrzej (2014) O interpretacji, Kraków: Universitas (e-book)
Szahaj Andrzej (2008) Zniewalająca moc kultury, [in]: S. Fish, Interpretacja retoryka polityka. Eseje wybrane, transl. K. Abriszewski, A. Dera-Włochowicz, M. Glasenapp-Konkol, A. Grzeliński, M. Kilanowski, A. Lenartowicz, M. Smoczyński, A. Szahaj, Kraków: Universitas, pp. 13-28.
Świdziński Jan (1977) Sztuka jako sztuka kontekstualna, Warszawa: Galeria Remont /03'77, Art Text.
Welsch Wolfgang (2005) Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, transl. K. Guczalska, Kraków: Universitas.
Wilkoszewska Krystyna (1999) Estetyki nowych mediów, [in:] K. Wilkoszewska ed., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków: Universitas, pp. 7-25.
Wilkoszewska Krystyna (2008) Doświadczenie estetyczne – strategie pragmatyzacji i zaangażowania, [in:] Nowoczesność jako doświadczenie: dyscypliny, paradygmaty, dyskursy. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, eds. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, pp. 212-222.
Zeidler-Janiszewska Anna, Kubicki Roman (1999) Poszerzanie granic. Sztuka współczesna w perspektywie estetyczno-filozoficznej, Warszawa: Instytut Kultury.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.