Analiza technik fotografii artystycznej w przedstawianiu tragedii wojny w Ukrainie na przykładzie prac Serhija Bielińskijego
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/22Słowa kluczowe:
techniki fotografii artystycznej, wojna w Ukrainie, symboliczne znaczenia, Serhii BelinskyiAbstrakt
Osiągnięcia techniczne umożliwiły obserwację tragicznych wydarzeń wojny na Ukrainie zarówno w czasie rzeczywistym, jak podczas dystrybucji zdjęć i filmów, które za pomocą Internetu stają się własnością całego świata. Pomimo tego, że istnieje wiele informacji wizualnych ilustrujących te wydarzenia, można wyróżnić awangardowe metody przekazywania „okropności wojny”. W szczególności takie metody stosuje jeden z autorów artykułu, Serhij Bielińskij, który jest fotografikiem artystycznym, a w czasie wojny oficerem prasowym 28 wydzielonej brygady zmechanizowanej im. Rycerzy Zimowej Kampanii. Jego autorski styl czasu pokoju polegał na przedstawianiu świata poprzez przedmioty nieożywione, przyrodę i zwierzęta lub poprzez przedstawianie fragmentów ludzkiego ciała (nogi, ręce, często z efektami świetlnymi).
Pominiemy jego oficjalne zdjęcia na stronie brygady i przeanalizujemy jedynie zastosowanie awangardowych, autorskich technik podczas wojny. Do analizy wybrano tylko zdjęcia z przedmiotami nieożywionymi, przyrodą i zwierzętami oraz zdjęcia z fragmentami ciał ludzkich (nogi, ręce). W fotografiach tych artysta stosuje następujące techniki:
- użycie nietypowego kąta od dołu (ukazanie wielkanocnego błogosławieństwa poprzez rzędy żołnierskich stóp),
- nadawanie symbolicznego znaczenia zwykłym przedmiotom (ikona w zrujnowanym kościele, znak drogowy, zaszyte serce, księga baśni, kwitnące drzewo na tle czołgu),
- celowa asymetria płaszczyzny kadru i zmiana kierunku patrzenia – nie z lewej na prawą, ale z prawej na lewą (krowa przy zniszczonej oborze),
- fragmentaryczny obraz części ciała człowieka, w tym przypadku personelu wojskowego (nogi, ręce),
- użycie kontrastów światła i cienia,
- ukazywanie wojny za pomocą broni i sprzętu wojskowego,
- uzupełnienie zdjęcia podpisem wyjaśniającym główną ideę artysty.
Oznacza to, że dla fotografa takie fotografie zamieniają się w tragiczną sztukę. Jak fotografowie artystyczni postrzegają świat? Osobliwości wizji świata Siergieja Belińskiego są następujące:
- przekazywanie własnych emocji poprzez przedmioty nieożywione, krajobrazy i zwierzęta, czyli jest to "świat bez ludzi",
- fotografia jako psychologiczna ochrona przed traumą wojenną, gdyż artysta maksymalnie koncentruje się na kadrze.
Bibliografia
Biver Steven, Fuqua Paul, Hunter Fil, Reid Robin (2022) Światło w fotografii. Magia i nauka. wydanie III. Wydawnictwo Galaktyka, 2022.
Dyomin Mykola, Ivashko Yulia (2020) Research, preservation and restoration of wooden churches in Ukraine. “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, issue 61, pp. 85-90.
Gryglewski Piotr, Ivashko Yulia, Chernyshev Denys, Chang Peng, Dmytrenko Andrii (2020) Art as a message realized through various means of artistic expression. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXII, pp. 57-88.
Gryglewski Piotr, Chernyshev Denys, Kashchenko Oleksandr, Shilo Alexander, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Ivashko Oleksandr (2021) Between Practice and Theory. Comments on the Specificity of Art History and Art Education in Poland and Ukraine. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXII, pp. 168-190.
Ivashko Yulia, Kuśnierz-Krupa Dominika, Chang Peng (2020) History of origin and development, compositional and morphological features of park pavilions in Ancient China. “Landscape archi-tecture and Art”. Scientific Journal of Latvia University of Agriculture, vol. 15, No. 15, pp. 78-85.
Ivashko Yulia, Kuzmenko Tetiana, Li Shuan, Chang Peng (2020) The influence of the natural envi¬ronment on the transformation of architectural style. “Landscape architecture and Art”. Scientific Journal of Latvia University of Agriculture, vol. 15, No. 15, pp. 101-108.
Ivashko Yulia, Tovbych Valerii, Hlushchenko Artem, Belinskyi Sergii, Kobylarczyk Justyna, Kuśnierz-Krupa Dominika, Dmytrenko Andrii (2023) Preparing for the post-war reconstruction of historical monuments in Ukraine: Considerations in regard of the ongoing Polish post-WWII experience and international law on the protection and conservation of historical monuments. “Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 10, No. 1, pp. 53-71.
Kozłowski Tomasz, Ivashko Yulia, Belinskyi Serhii, Dmytrenko Andrii, Ivashko Oleksandr (2022) Teoretyczne i prawne zasady odbudowy zabytków architektonicznych w Ukrainie, które ucierpały w trakcie agresji rosyjskiej. “Teka Komisji Urbanistyki i Architektury Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie”. Volume L, pp. 391-408. http://teka.pk.edu.pl/index.php/numery-czasopi¬sma/tom-l-2022/
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia (2019). The concept of art and works of art in the theory of art and in the restoration industry. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI, pp. 171-190.
Orlenko Mykola, Dyomin Mykola, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Chang Peng (2020). Rational and aesthetic principles of form-making in traditional Chinese architecture as the basis of restoration activities. “International Journal of Conservation Science”, vol. 11, issue 2, pp. 499-512.
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Chang Peng, Ding Yang, Krupa Michał, Kuśnierz Kazimierz, Sandu Ioan Gabriel (2021). The Specificity of the Restoration and Monument Protective Measures for the Preservation of Historical Chinese Gardens. “International Journal of Conservation Science”, vol. 12, issue 3, pp. 1003-1026.
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Kobylarczyk Justyna, Kuśnierz-Krupa Dominika (2020). The influence of ideology on the preservation, restoration and reconstruction of temples in the urban structure of post-totalitarian states. “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, issue 61, pp. 67-79.
Pawłowska Aneta (2019) What is History of Art in the 20th and 21st Century – A Few Theoretical Problems. “West Bohemian Historical Review” 9(2), pp. 137-151.
Peterson B. (2017) Kolor bez tajemnic. Kolor, kompozycja i ekspozycja w tworzeniu żywych zdjęć. Wydawnictwo Galaktyka, 2017.
Sztabiński Grzegorz (2019) Why Do We Need the Term “Art”? “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI (XXX), pp. 19-35.
Sztabińska Paulina (2010) Zmiany relacji między artystą, dziełem a odbiorcą w sztuce współczesnej. “Sztuka i filozofia”, No. 36, pp. 81–90.
Sztabińska Paulina (2010) The Minimalist Allergy to Art. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XII (XXI), pp. 91-108.
Sztabińska Paulina (2014) Contemporary artist and the notion of center and periphery.“Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XVI, pp. 45-56.
Sztabińska Paulina (2016) Performance art, performativity and the issue of neomodernism. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XVIII (XXVII), pp. 161-176.
Sztabińska Paulina (2017) Digital performance and avant-garde artistic distinctions. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XIX (XXVIII), pp. 257-272.
Sztabińska-Kałowska Paulina (2018) Performance and Participatory Art. “Art Inquiry. Recherches sur lest arts”, vol. XX (XXIX), pp. 185-201.
Żychowska Maria, Sandu Ion, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Ivashko Oleksandr, Morklyanyk Oksana (2022) Style as a Reflection of Ideology of the Authorities. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXIV, pp. 273-297.
Żychowska Maria, Chornomordenko Ivan, Kravchenko Iryna L., Gnatiuk Liliia, Dmytrenko Andrii, Urakina Anastasiia, Smilka Vladyslav (2022) The influence of religious and worldview factors on the landscape design in Japan and China. “Landscape Architecture and Art”, vol. 21, No. 21, pp. 115--123.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.