Analiza technik fotografii artystycznej w przedstawianiu tragedii wojny w Ukrainie na przykładzie prac Serhija Bielińskijego

Autor

  • Serhii Belinskyi Knights of the Winter Campaign 28th separate mechanized brigade, Armed Forces of Ukraine
  • Yuliа Ivashko Kyiv National University of Construction and Architecture
  • Iryna Kravchenko Kyiv National University of Construction and Architecture
  • Andrii Dmytrenko National University “Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic”
  • Iryna Dreval О.М.Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/22

Słowa kluczowe:

techniki fotografii artystycznej, wojna w Ukrainie, symboliczne znaczenia, Serhii Belinskyi

Abstrakt

Osiągnięcia techniczne umożliwiły obserwację tragicznych wydarzeń wojny na Ukrainie zarówno w czasie rzeczywistym, jak podczas dystrybucji zdjęć i filmów, które za pomocą Internetu stają się własnością całego świata. Pomimo tego, że istnieje wiele informacji wizualnych ilustrują­cych te wydarzenia, można wyróżnić awangardowe metody przekazywania „okropności wojny”. W szczególności takie metody stosuje jeden z autorów artykułu, Serhij Bielińskij, który jest foto­grafikiem artystycznym, a w czasie wojny oficerem prasowym 28 wydzielonej brygady zmecha­nizowanej im. Rycerzy Zimowej Kampanii. Jego autorski styl czasu pokoju polegał na przedsta­wianiu świata poprzez przedmioty nieożywione, przyrodę i zwierzęta lub poprzez przedstawianie fragmentów ludzkiego ciała (nogi, ręce, często z efektami świetlnymi).

Pominiemy jego oficjalne zdjęcia na stronie brygady i przeanalizujemy jedynie zastosowanie awangardowych, autorskich technik podczas wojny. Do analizy wybrano tylko zdjęcia z przed­miotami nieożywionymi, przyrodą i zwierzętami oraz zdjęcia z fragmentami ciał ludzkich (nogi, ręce). W fotografiach tych artysta stosuje następujące techniki:

- użycie nietypowego kąta od dołu (ukazanie wielkanocnego błogosławieństwa poprzez rzędy żołnierskich stóp),

- nadawanie symbolicznego znaczenia zwykłym przedmiotom (ikona w zrujnowanym kościele, znak drogowy, zaszyte serce, księga baśni, kwitnące drzewo na tle czołgu),

- celowa asymetria płaszczyzny kadru i zmiana kierunku patrzenia – nie z lewej na prawą, ale z prawej na lewą (krowa przy zniszczonej oborze),

- fragmentaryczny obraz części ciała człowieka, w tym przypadku personelu wojskowego (nogi, ręce),

- użycie kontrastów światła i cienia,

- ukazywanie wojny za pomocą broni i sprzętu wojskowego,

- uzupełnienie zdjęcia podpisem wyjaśniającym główną ideę artysty.

Oznacza to, że dla fotografa takie fotografie zamieniają się w tragiczną sztukę. Jak fotografo­wie artystyczni postrzegają świat? Osobliwości wizji świata Siergieja Belińskiego są następujące:

- przekazywanie własnych emocji poprzez przedmioty nieożywione, krajobrazy i zwierzęta, czyli jest to "świat bez ludzi",

- fotografia jako psychologiczna ochrona przed traumą wojenną, gdyż artysta maksymalnie koncentruje się na kadrze.

Biogramy autorów

Serhii Belinskyi - Knights of the Winter Campaign 28th separate mechanized brigade, Armed Forces of Ukraine

Serhii Belinskyi. Artist, musician of the rock group “Propala Hramota”, fine‑art photogra­pher. He has had 10 exibitions of his artistic photos in Poland, the Check Republic, Japan and Ukraine. Since 2021 – the press oficer of the Knights of the Winter Campaign 28th separate me­chanized brigade of the Army of Ukraine. Author of scientific publications on the war in Ukra­ine, member of the international Polish-Ukrainian scientific group of Yu. Ivashko. This group won the silver medal at the European Exibition of Creativity and Innovation “Euroinvent 2023” for the scientific project “Reproduction and restoration of iconostases of Ukrainian churches”. Scientific interests and fields of scientific activity: artistic photography, music, modern art.

E-mail: serhii_belinskyi@meta.ua

Yuliа Ivashko - Kyiv National University of Construction and Architecture

Yulia Ivashko, Doctor of Science (Architecture) (2013), Professor (2014), Doctor habilitatus, nostrificated (2018). Author of over 550 scientific publications and monographs. Scientific in-terests and fields of scientific activity: folk architecture of different countries of the world, archi­tecture and the art of historicism – eclecticism and Art Nouveau, Islamic architecture and art, the architecture and art of China, restoration of works of art.

E-mail: yulia-ivashko@ukr.net

Iryna Kravchenko - Kyiv National University of Construction and Architecture

Iryna L. Kravchenko, Doctor of Science (Architecture) (2021), Associate Professor, Profes­sor at the Department of Theory of Architecture of the Kyiv National University of Construction and Architecture. Author of more than 70 scientific publications. Scientific interests and fields of scientific activity: history and theory of architecture, architecture of non-formal education institutions, architectural formation of modern informational and educational space, landscape architecture, modern visual art.

E-mail: krav4ira73@gmail.com

Andrii Dmytrenko - National University “Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic”

Andrii Dmytrenko, PhD, Associate Professor at the National University “Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic”. Author of more than 170 scientific publications. Scientific interests and fields of scientific activity: history of architecture, regional peculiarities of national architecture, architecture of buildings and structures, demographic aspects of spatial planning.

E-mail: ab.Dmytrenko_AU@nupp.edu.ua

Iryna Dreval - О.М.Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv, Ukraine

Irina Dreval, Doctor of Science (Architecture) (2013), Associate Professor, Head of Chair of the Department of Urban Planning, O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv, Ukraine. Her research interests include methodical and practical problems of the development of town-planning complexes. One of her current research directions is the study of the actual aspects of architectural town‑planning development of railway station complexes. She is the co-author of 7 monographs and ca. 90 research papers in international and Ukrainian scientific journals.

E-mail: dreval3000@gmail.com

Bibliografia

Biver Steven, Fuqua Paul, Hunter Fil, Reid Robin (2022) Światło w fotografii. Magia i nauka. wydanie III. Wydawnictwo Galaktyka, 2022.

Dyomin Mykola, Ivashko Yulia (2020) Research, preservation and restoration of wooden churches in Ukraine. “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, issue 61, pp. 85-90.

Gryglewski Piotr, Ivashko Yulia, Chernyshev Denys, Chang Peng, Dmytrenko Andrii (2020) Art as a message realized through various means of artistic expression. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXII, pp. 57-88.

Gryglewski Piotr, Chernyshev Denys, Kashchenko Oleksandr, Shilo Alexander, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Ivashko Oleksandr (2021) Between Practice and Theory. Comments on the Specificity of Art History and Art Education in Poland and Ukraine. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXII, pp. 168-190.

Ivashko Yulia, Kuśnierz-Krupa Dominika, Chang Peng (2020) History of origin and development, compositional and morphological features of park pavilions in Ancient China. “Landscape archi-tecture and Art”. Scientific Journal of Latvia University of Agriculture, vol. 15, No. 15, pp. 78-85.

Ivashko Yulia, Kuzmenko Tetiana, Li Shuan, Chang Peng (2020) The influence of the natural envi¬ronment on the transformation of architectural style. “Landscape architecture and Art”. Scientific Journal of Latvia University of Agriculture, vol. 15, No. 15, pp. 101-108.

Ivashko Yulia, Tovbych Valerii, Hlushchenko Artem, Belinskyi Sergii, Kobylarczyk Justyna, Kuśnierz-Krupa Dominika, Dmytrenko Andrii (2023) Preparing for the post-war reconstruction of historical monuments in Ukraine: Considerations in regard of the ongoing Polish post-WWII experience and international law on the protection and conservation of historical monuments. “Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 10, No. 1, pp. 53-71.

Kozłowski Tomasz, Ivashko Yulia, Belinskyi Serhii, Dmytrenko Andrii, Ivashko Oleksandr (2022) Teoretyczne i prawne zasady odbudowy zabytków architektonicznych w Ukrainie, które ucierpały w trakcie agresji rosyjskiej. “Teka Komisji Urbanistyki i Architektury Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie”. Volume L, pp. 391-408. http://teka.pk.edu.pl/index.php/numery-czasopi¬sma/tom-l-2022/

Orlenko Mykola, Ivashko Yulia (2019). The concept of art and works of art in the theory of art and in the restoration industry. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI, pp. 171-190.

Orlenko Mykola, Dyomin Mykola, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Chang Peng (2020). Rational and aesthetic principles of form-making in traditional Chinese architecture as the basis of restoration activities. “International Journal of Conservation Science”, vol. 11, issue 2, pp. 499-512.

Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Chang Peng, Ding Yang, Krupa Michał, Kuśnierz Kazimierz, Sandu Ioan Gabriel (2021). The Specificity of the Restoration and Monument Protective Measures for the Preservation of Historical Chinese Gardens. “International Journal of Conservation Science”, vol. 12, issue 3, pp. 1003-1026.

Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Kobylarczyk Justyna, Kuśnierz-Krupa Dominika (2020). The influence of ideology on the preservation, restoration and reconstruction of temples in the urban structure of post-totalitarian states. “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, issue 61, pp. 67-79.

Pawłowska Aneta (2019) What is History of Art in the 20th and 21st Century – A Few Theoretical Problems. “West Bohemian Historical Review” 9(2), pp. 137-151.

Peterson B. (2017) Kolor bez tajemnic. Kolor, kompozycja i ekspozycja w tworzeniu żywych zdjęć. Wydawnictwo Galaktyka, 2017.

Sztabiński Grzegorz (2019) Why Do We Need the Term “Art”? “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI (XXX), pp. 19-35.

Sztabińska Paulina (2010) Zmiany relacji między artystą, dziełem a odbiorcą w sztuce współczesnej. “Sztuka i filozofia”, No. 36, pp. 81–90.

Sztabińska Paulina (2010) The Minimalist Allergy to Art. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XII (XXI), pp. 91-108.

Sztabińska Paulina (2014) Contemporary artist and the notion of center and periphery.“Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XVI, pp. 45-56.

Sztabińska Paulina (2016) Performance art, performativity and the issue of neomodernism. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XVIII (XXVII), pp. 161-176.

Sztabińska Paulina (2017) Digital performance and avant-garde artistic distinctions. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XIX (XXVIII), pp. 257-272.

Sztabińska-Kałowska Paulina (2018) Performance and Participatory Art. “Art Inquiry. Recherches sur lest arts”, vol. XX (XXIX), pp. 185-201.

Żychowska Maria, Sandu Ion, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Ivashko Oleksandr, Morklyanyk Oksana (2022) Style as a Reflection of Ideology of the Authorities. “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXIV, pp. 273-297.

Żychowska Maria, Chornomordenko Ivan, Kravchenko Iryna L., Gnatiuk Liliia, Dmytrenko Andrii, Urakina Anastasiia, Smilka Vladyslav (2022) The influence of religious and worldview factors on the landscape design in Japan and China. “Landscape Architecture and Art”, vol. 21, No. 21, pp. 115--123.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13