Kapitał naukowy jako zasób modernizacyjny: Jak rozwinąć potencjał uczniów małych miast?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2021/71.1/7

Słowa kluczowe:

modernizacja społeczna, nauka, kapitał naukowy, edukacja formalna, edukacja nieformalna, przewodnictwo

Abstrakt

Niniejszy tekst ma na celu przedstawienie problematyki modernizacji społecznej widzianej przez pryzmat aspiracji oraz postaw dotyczących nauki, rozumianej jako system wiedzy. Głównym przedmiotem artykułu jest konceptualizacja kategorii kapitału naukowego oraz zbadanie jego struktury i zdiagnozowanie roli tego zasobu w rozwoju społecznym Polski. Autorki sięgają po koncepcję kapitału zaproponowaną przez Louis Archer [Archer i in. 2014], poddając zarazem dyskusji pewne jej elementy. Przedmiotem przedstawionych badań są zasoby i struktura kapitału naukowego polskich uczniów – mieszkańców wsi i małych miast w Polsce. Stosunek jednostek do systemu wiedzy, jakim jest nauka, stanowi w proponowanym ujęciu jeden z kluczowych warunków powodzenia dążeń modernizacyjnych społeczności. Rozwój kapitału naukowego, a konkretnie – aspiracji, które są pochodną jego operacjonalizacji, wspiera w proponowanym ujęciu proces tworzenia się elit modernizacyjnych. Kategoria kapitału naukowego jest wykorzystywana przez Autorki w interpretacji badań empirycznych. Po pierwsze, jako teoria wyjaśniająca postawy wobec nauki oraz naukowe aspiracje młodych ludzi. Po drugie, teoria wyjaśniająca społeczną rolę instytucji edukacyjnych w szerszym procesie socjalizacji. W części empirycznej Autorki przedstawiają wyniki badań przeprowadzonych przez Centrum Nauki Kopernik w latach 2016–2020 dotyczących kształtowania się kapitału naukowego młodych ludzi zamieszkujących mniejsze miejscowości (poniżej 120 tys. mieszkańców) w Polsce. Jak zostanie pokazane, kluczowym deficytem w formowaniu się kapitału są osoby i instytucje spoza najbliższego kręgu uczniów, które pozwalałyby rozszerzyć proces socjalizacji o nowych aktorów: znaczących innych.

Bibliografia

Arak Piotr. 2010. Klasy: Ilu Polaków jest kreatywnych. Polityka Insight. Platforma wiedzy. http://zasoby.politykainsight.pl/politykainsight.pl/public-analyses/140805-klasa-kreatywna.html [dostęp: 07.01.2022].

Archer Louise, Emily Dawson, Jennifer DeWitt, Amy Seakins, Billy Wong. 2014. Aspires report. Young people’s science and career aspirations, age 10–14. London: Department of Education & Professional Studies.

Archer Louise, Emily Dawson, Jennifer DeWitt, Amy Seakins, Billy Wong. 2015. “«Science capital»: A conceptual, methodological, and empirical argument for extending Bourdieusian notions of capital beyond the art”. Journal of Research in Science Teaching 52(7): 922–948. DOI: 10.1002/tea.21227.

Arnett Jeffrey Jensen. 1995. “Broad and narrow socialization: The family in the context of a cultural theory”. Journal of Marriage and the Family 57(August 1995): 617–628.

Bourdieu Pierre. 2006. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar.

Chłoń-Domińczak Agnieszka. 2019. “Impact of retirement age changes on the old-age pension take up in Poland after 1990”. Ubezpieczenia Społeczne. Teoria i Praktyka 3: 41–65.

Czarnik Szymon, Jarosław Górniak, Magdalena Jelonek, Krzysztof Kasparek, Marcin Kocór, Katarzyna Lisek, Piotr Propokopowicz, Anna Strzebońska, Anna Szczucka, Barbara Worek. 2019. Aktywność zawodowa i edukacyjna dorosłych Polaków wobec wyzwań współczesnej gospodarki. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dawson Emily, Louise Archer, Amy Seakins, Spela Godec, Jennifer DeWitt, Heather King,

Ada Mau, Effrosyni Nomikou. 2020. “Selfies at the science museum: Exploring girls’ identity performances in a science learning space”. Gender and Education 32(5): 664–681. DOI: 10.1080/09540253.2018.1557322.

Dej Magdalena (red.). 2016. Raport o stanie polskich miast. Rozwój gospodarczy. Warszawa: Instytut Rozwoju Miast.

Florida Richard. 2010. Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Giza Anna, Małgorzata Sikorska. 2012. Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Główny Urząd Statystyczny. 2021. Kapitał ludzki w Polsce w latach 2016–2020. Warszawa– Gdańsk: GUS.

Helak Monika. 2019. Miasta dla młodych. Warszawa: Polska Fundacja im. Roberta Schumana.

Iłowiecka-Tańska Ilona. 2010. „O roli nauki i powinnościach naukowców, czyli dlaczego kulturalizm”. Sploty Kultury 1: 366–376.

Iłowiecka-Tańska Ilona. 2017. “Science capital and artistic souls: How the drop-off from science starts”. Conexão Ciência 12(2): 284–289.

Iłowiecka-Tańska Ilona, Tomasz Machalik, Tomasz Piątek, Katarzyna Potęga vel Żabik. 2017. Wystawy dla wszystkich. Kapitał naukowy a zwiedzanie centrów nauki przez szkolne grupy szóstoklasistów. Raport podsumowujący. Warszawa: Centrum Nauki Kopernik. https://www.kopernik.org.pl/sites/default/files/2020-10/Raport_Wystawy_dla_wszystkich_ Kapital_Naukowy_2016_Centrum_Nauki_Kopernik.pdf [dostęp: 07.01.2022].

Inkeles Alex. 1975. “Becoming modern: Individual change in six developing countries”. Ethos 3(2): 323–342.

Inkeles Alex, David N. Smith. 1984. W stronę definicji człowieka nowoczesnego. W: Tradycja i nowoczesność, J. Kurczewska, J. Szacki (red.), 432–465. Warszawa: Czytelnik.

Israel D. Glenn, Lionel J. Beaulieu, Glen Hartless. 2001. “The influence of family and community social capital on educational achievement”. Rural Sociology 66(1): 43–68.

Karwińska Anna, Michał Kudłacz, Konrad Sarzyński. 2020. Między zagrożeniem a nadzieją. Polityka rozwoju miast Polski w kontekście globalnych megatrendów. Warszawa: CH Beck.

Kubicki Paweł. 2011. Nowi mieszczanie w nowej Polsce. Raport. Warszawa: Instytut Obywatelski.

Mach Bogdan W. 2005. Transformacja systemu a trajektorie życiowe młodych pokoleń. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. 2019. Potencjał miast średnich w Polsce dla lokalizacji inwestycji. Analiza, ocena i rekomendacje. Warszawa.

Morawski Witold (red.). 2010. Modernizacja Polski. Struktury. Agencje. Instytucje. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Naisbitt John, Patricia Aburdene. 1990. Megatrends 2000: Ten new directions for the 1990’s. New York: William Morrow and Company.

Nowak Stefan. 2007. System wartości społeczeństwa polskiego. W: Oswajanie wielkiej zmiany, I. Krzemiński, J. Raciborski (red.), 21–41. Warszawa: IFiS PAN.

Perna Laura W., Marvin Titus. 2005. “The relationship between parental involvement as social capital and college enrolment: An examination of racial/ethnic group differences”. Journal of Higher Education 76: 485–518.

Pieregud Jana. 2015. Wykorzystanie megatrendów do analizy przyszłościowego rozwoju sektorów gospodarki. W: Megatrendy i ich wpływ na rozwój sektorów infrastrukturalnych, J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieregud (red.), 8–26. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Piwowarski Rafał. 2017. „Wejście do zawodu oraz rozwój zawodowy nauczyciela – perspektywa międzynarodowa i polska”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 3(35): 19–32.

Rogers Everett M. 2003. Diffusion of innovations. New York: The Free Press.

Sandefur Gary D., Ann M. Meier, Mary E. Campbell. 2006. “Family resources, social capital, and college attendance”. Social Science Research 35(2): 525–553. DOI: 10.1016/j.ssresearch. 2004.11.003.

State of Science Index Survey. 2021. https://www.3m.com/3M/en_US/state-of-science-index-survey/ [access: 23.06.2022].

Szczepański Jan. 1970. Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wasilewski Jacek (red.). 2006. Współczesne społeczeństwo polskie: Dynamika zmian. Warszawa: Scholar.

Ziółkowski Marek. 2012. „Kapitał społeczny, kulturowy i materialny i ich wzajemne konwersje we współczesnym społeczeństwie polskim”. Studia Edukacyjne 22: 7–27.

Znaniecki Florian. 1990. Współczesne narody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zybała Andrzej. 2016. Polskie kody kulturowe wobec wyzwań przyszłości. W: Na jakich wartościach oprzeć rozwój Polski, J. Szomburg, A. Leśniewicz (red.), 47–55. Gdańsk: Wolność i Solidarność.

Pobrania

Opublikowane

2022-03-21

Jak cytować

Iłowiecka-Tańska, I., Karwińska, A., & Łukianow, M. (2022). Kapitał naukowy jako zasób modernizacyjny: Jak rozwinąć potencjał uczniów małych miast?. Przegląd Socjologiczny, 71(1), 153–183. https://doi.org/10.26485/PS/2021/71.1/7

Numer

Dział

ARTYKUŁY