O sensie i o sobie. Opowieść w hermeneutycznej interpretacji sztuki Josepha Beuysa, Zbigniewa Warpechowskiego i Mirosława Bałki
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/5Słowa kluczowe:
sens, tożsamość, hermeneutyka, opowieść, performans, instalacja, poetykaAbstrakt
Artykuł rozpoczyna przedstawienie hermeneutycznego założenia, że odpowiedź na wezwanie sensu do jego odkrywania w świecie i wypowiedź odnajdująca sens tożsamości osobowej w pogodzeniu stałości i zmienności mogą spotkać się w dziele sztuki i jego interpretacji, gdy rozumiane są one jako opowieść. Jako przykłady takich opowieści przedstawione zostają najpierw performatywne działania Josepha Beuysa łączącego prywatne dramatyczne doświadczenia z ujmowaniem siebie jako szamana, którego posłaniem jest uleczenie społeczeństw. Posłannictwem i ponoszeniem ofiary są opisane dalej działania i konsekwentna postawa w obrębie performatywnego i współczesnego naśladowania Chrystusa oraz „awangardowego konserwatyzmu” Zbigniewa Warpechowskiego. Wreszcie refleksyjne przyjmowanie dziedzictwa własnego i uniwersalnego wyrażane jest w instalacjach Mirosława Bałki, których poetycki charakter, czytelny w interpretacji, kryje w sobie sens. Właśnie interpretowanie artystycznych działań ujmowanych jako poetyckie opowieści pozwala, dzięki sztuce opisywanych artystów, odnajdywać sens na poziomie metafizyki, gdzie odsłaniają się uniwersalne wartości.
Bibliografia
Beuys Joseph, Każdy artystą, translated by Krystyna Krzemień [in:] Współczesna myśl estetyczna. Wybór tekstów, Ryszard Różanowski (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego: Wrocław 1993, pp. 27-31.
Dziamski Grzegorz, Sztuka u progu XXI wieku, Fundacja Humaniora, Poznań 2002.
Gadamer Hans-Georg, Koniec sztuki? Od heglowskiej nauki o przeszłościowym charakterze sztuki do dzisiejszej antysztuki [in:] idem, Dziedzictwo Europy, translated by Andrzej Przyłębski, Spacja, Warszawa 1992, pp. 41-53.
The Gospel of John, https://biblehub.com/niv/john/3.htm (11.06.2020).
How It Is, http://en.wikipedia.org/wiki/How_It_Is (16. 03. 2012).
How to Explain Pictures to a Dead Hare, https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Explain_Pictu¬res_to_a_Dead_Hare (08. 05. 2020).
Każdy chłopiec boi się inaczej, Bożena Czubak interviews Mirosław Bałka, “Magazyn Sztuki”, 1998, no. 3 (19), pp. 16-31.
Jakubowicz Rafał, Obecność, pustka i brak, “Format”, 1999, no. 2-3 (31-32), pp. 21-23.
Koenot Jan, When the Body Speaks Louder than Words. The Image of the Body as a Figure of the Unknown [in:] Fluid Flesh: The Body, Religion and the Visual Arts, Barbara Baert (ed.), Leuven University Press, Leuven 2009, pp. 3-24.
Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak (eds.), Muzeum Sztuki in Lodz, Łódź 2012.
Kuspit Donald, A Critical History of 20th-century Art, http://www.artnet.com/magazineus/featu¬res/kuspit/kuspit8-9-06.asp (08. 06. 2020).
Levi-Strauss David, American Beuys: “I Like America & America Likes Me”, https://nbrokaw.files.wordpress.com/2010/12/american-beuys.pdf (08.05.2020).
Majewska Karolina, Skala. Mirosław Bałka w Tate Modern, “Arteon”, 2009, no. 11 (115), pp. 6-9.
Mennekes, Friedhelm Beuys zu Christus. Eine Position im Gespräch, Katholisches Bibelwerk, Stuttgart 1989.
Miłosz Czesław, Zniewolony umysł, Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków 1989.
Murzyn Łukasz, Terytorium refleksji. Dziedzictwo i sztuka nieco inaczej [in:] Dziedzictwo i odpo¬wiedź w sztuce współczesnej/Heritage and response in contemporary art, Łukasz Murzyn, Rafał Solewski, Sebastian Stankiewicz, Bernadeta Stano (eds.), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2018, pp. 213-232.
Piszę poezje, ale używając formy, Rafał Jakubowicz interviews Mirosław Bałka, “Czas Kultury”, 1998, 6, pp. 94-99.
Ricoeur Paul, O sobie samym jako innym, translated by Bogdan Chałstowski, PWN, Warszawa 2005.
Rojek Paweł, Awangardowy konserwatyzm. Idea polska w późnej nowoczesności, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2016.
Stankiewicz Sebastian, Konserwatyzm awangardowy Zbigniewa Warpechowskiego i zasada odtwa¬rzania dziedzictwa [in:] Dziedzictwo i odpowiedź w sztuce współczesnej/Heritage and response in con¬temporary art, Łukasz Murzyn, Rafał Solewski, Sebastian Stankiewicz, Bernadeta Stano (eds.), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2018, pp. 233-246.
The Storyteller 1986, Tate, http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/jeff-wall/ro¬om-guide/jeff-wall-room-4 (02. 07. 2013).
Stróżewski Władysław, Dialektyka twórczości, PWM, Kraków, 1983.
Stróżewski Władysław, Logos i mythos, in: idem, Logos, wartość, miłość, Kraków 2013, pp. 129-149.
Stróżewski Władysław, Wartości estetyczne i nadestetyczne [in:] idem, Wokół piękna. Szkice z este¬tyki, Universitas, Kraków 2002, pp. 180-205.
Szaman, http://pl.wikipedia.org/wiki/Szaman (01. 03. 2013).
Tisdall Caroline, Art into Society, Society into Art, ICA, London, 1974.
Warpechowski Zbigniew, Konserwatyzm awangardowy, Otwarta Pracownia, Kraków 2014.
Warpechowski Zbigniew, Konserwatyzm awangardowy 2, “Pressje”, 2015, no. 43, pp. 210–213.
Warpechowski Zbigniew, Obywatelstwo dla czystego odczucia Kazimierza Malewicza, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/warpechowski-zbigniew-obywatelstwo-dla-czystego-odczucia (20.05.2020).
Warpechowski Zbigniew, Statecznik, BWA, Lublin 2004.
Warpechowski Zbigniew, Zasobnik. Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę perfor¬mance, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.