O narracji dzieła sztuki w przestrzeni narracyjnej: Anselm Kiefer w muzeum Luwru i Olafur Eliasson w Wersalu
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/7Słowa kluczowe:
Anselm Kiefer, Olafur Eliasson, Luwr, Wersal, narracja, pamięć, historia, ekologiaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest dziełom dwóch wybitnych artystów współczesnych: Anselmowi Kieferowi i Olafurowi Eliassonowi. Dzielą ich różnice pokoleniowe, światopoglądowe, tworzywo ich sztuki, łączy podobne pojmowanie funkcji dzieła, jako nośnika przekazu narracyjny. Miejsce w jakim dzieło jest wystawiane, historyczna wartość, mieszcząca się w nim opowieść zmuszają do odwrócenia, przyjętego przez konwencje, znaczenia obecności sztuki współczesnej w dwóch najważniejszych muzeach Francji o światowym znaczeniu: Kiefera w Luwrze i Eliassona w Wersalu. Ekspozycja dzieł tych artystów w miejscach, będących dla Francuzów, także dla świata, obiektami o znaczeniu historycznym, symbolicznym i artystycznym, pozwoliło rozszerzyć ich funkcję narratywną, odmienić tradycyjne postrzeganie miejsca wystawienia sztuki współczesnej. Złączenie współczesności z historią to także próba otwarcia granic wyznaczonych przez tradycyjne sytuowanie miejsca – dzieła sztuki – artysty – odbiorcy. Celem obu prezentacji było wskazanie jak można zmienić postrzeganie sztuki najnowszej, gdy pojmowana jest jako kontynuacja wielkich narracji historycznych.
W 2007 Kiefer w Luwrze wystawił prace, które zostały wykonane na prośbę kuratorów: Athanor, Danae i Hortus conclusus (2007). Artysta włączył swe dzieła w ramy narracji – miejsca, historii, filozofii, religii, historii sztuki, tradycji i współczesności. W 2016 Eliasson w ogrodach i pałacu w Wersalu zaprezentował instalacje-rzeźby, włączając w historyczną architekturę i założenia ogrodowe dzieła, których przekazem jest niepokój i troska o losy współczesnego świata. Tak jak iluzyjny był świat, w którym żyli mieszkańcy Wersalu Ludwika XIV, tak i my obecnie trwamy w iluzji świata bez granic, świata o niekończących się zasobach natury, uspakajając swe sumienia pozornymi działaniami mającymi chronić nas przed katastrofą ekologiczną, której sami będziemy winni – mówi Eliasson.
Bibliografia
Berens Edward M. (2009) The Myths & Legends of Ancient Greece and Rome, MetaLibri, Amster¬dam 2009, pp. 26-27, http: //metalibri.wikidot.com (26.4.2020).
Bernadac Marie-Laure, Athanor, https://www.louvre.fr/sites/default/files/medias/medias_fichiers/fichiers/pdf/louvre-dossier-presse-anselm-kiefer.pdf (19.4.2020).
Człowiek, który ujarzmia żywioły, Jana Pelczar’s interview with Olafur Eliasson “Przekrój” 2019, no. 2 (3565), pp. 152-153.
Eliade Mircea (1966) Traktat o historii religii, transl. Wierusz-Kowalski Jan, Warszawa, Książka i Wiedza.
Eliade Mircea (1993) Kowale i alchemicy, transl. Leder Andrzej, Warszawa, Fundacja Aletheia.
Eliade Mircea (2015) Le chamanisme et les techniques archaïques de l’extase, Paris, Bibliotheque historic Payot, Broché.
http://pei-architects.com/ (17.4.2020).
http://exspace.pl/articles/show/1717, 21. 10. 2018. (4.1.2020).
https://mfiles.pl/pl/index.php/Protok%C3%B3%C5%82_z_Kioto (2.1.2020).
https://olafureliasson.net/archive/artwork/WEK100727/your-black-horizon (2.1.2020).
https://www.yatzer.com/olafur-eliasson-versailles/slideshow/20 (3.1.2020).
https://olafureliasson.net/archive/exhibition/EXH102421/olafur-eliasson-versailles (4.1.2020).
https://www.yatzer.com/olafur-eliasson-baroque-baroque (5.1.2020).
http://www.tanyabonakdargallery.com/artists/olafur-eliasson/series (5.1.2020).
Jung Carl Gustav (1999), Psychologia a alchemia, transl. Reszke Robert, Warszawa, Wydawnic¬two Wrota.
Klibansky Raymond, Panofsky Ervin, Saxl Fritz (2009) Saturn i Melancholia. Studia historii, filo¬zofii, przyrody, medycyny religii oraz sztuki, transl. Kryczyńska Anna, Kraków, Universitas.
Kubiak Zygmunt (1997) Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa, Świat Książki.
Martin William Alexander (2016) The Lore of Cathany, or, the Intellect of China, Wentworth Press, New South Wales.
Pacquement Alfred, Pégard Catherine (2016), Olafur Eliasson. Versailles 7 juin – 30 octobre 2016, edit. Château et les Jardins parla Cour du Château de Versailles.
Pevsner Nikolaus (1980) Historia architektury europejskiej, vol. II, transl. Wydro Jan, Warszawa, Arkady.
Pietkun ks. Witold (1954) Maryja Matka Chrystusa. Rozwój dogmatu maryjnego, Warszawa, PAX.
Terrasse Jean-Marc (2007) Frontieres, en nous, hors de nous, nous – Entretien Jean-Marc Terrasse, Anselm Kiefer, in : Anselm Kiefer au Louvre, edit. du Regard, Paris, pp. 21-34.