Sztuka uliczna: przekaz artystyczny w nowoczesnym środowisku miejskim
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/13Słowa kluczowe:
sztuka uliczna, graffiti, muralizm, kryterium artystycznej oceny, narracjeAbstrakt
Przez cały czas istnienia ludzkości formułowano odpowiednie kryteria dla środków informacyjnych i przedmiotu dzieł sztuki. Wiek XX charakteryzował się fundamentalną reinterpretacją sensowności i sposobu przekazu informacyjnego sztuki, która utraciła dominującą rolę w niektórych zakresach – przekazywania ideałów estetycznych, edukacji społeczeństwa w duchu harmonii i piękna - wprowadzając cechy moralne z wykorzystaniem środków artystycznych, pewne treści ideologiczne itp. Sztuka uliczna kontrastowała ze sztuką tradycyjną i wielowiekowymi środkami artystycznymi w sposobie dostarczania pewnych informacji, a główną przyczyną jej powstania były problemy społeczne okresu powojennego w biednych dzielnicach Nowego Yorku. W warunkach bezrobocia, ogólnej depresji i ubóstwa, młodzi ludzie wymyślili nowe rozrywki wykorzystując wszystko, co było w pobliżu. A potem, kilka lat później, ten trend objął niemal wszystkie kraje świata - zarówno biedne, jak i bogate. W ten sposób okres powojenny przyniósł deskorolki, rap, graffiti i street art w obecnej formie.
Stopniowo znaczenie sztuki ulicznej pogłębiło się i poszerzyło: oprócz wyrażania siebie i protestów społecznych, wśród aktualnych celów pojawił się także indywidualny sprzeciw wobec postępującej globalizacji, pojawiły się implikacje polityczne, które, na przykład, zdecydowanie charakteryzują graffiti i malowidła ścienne Rewolucji Godności na Ukrainie. W trakcie swojego rozwoju legalna sztuka uliczna oddzieliła się od nielegalnej, czysto amatorskiej, spontanicznej. Pojawili się także artyści, którzy zaczęli uprawiać „komercyjną sztukę uliczną”, którą lepiej byłoby nazwać sztuką miejską lub po prostu nowoczesną sztuka, ponieważ nie jest już tworzona w warunkach ulicznych i znajduje się coraz bardziej pod prerogatywą galerii sztuki i prywatnych klientów. Postawa innych artystów, którzy nie uważają swojej pracy za komercję, jest często nieco niejednoznaczna, ponieważ promują oni sztukę poza polityką i handlem, uprawiając „sztukę dla sztuki”. Ciekawym zjawiskiem należącym do tego porządku w sztuce ulicznej są realizacje młodych artystów bez dostępu do zewnętrznego finansowania, które stały się swoistym „klastrem artystycznym”, czy raczej „klastrem kreatywnym”. Ich pojawienie się było możliwe ze względu na dostępność znacznej liczby niedziałających przedsiębiorstw przemysłowych, w których artyści wynajmowali puste pomieszczenia za symboliczną opłatą.
Osobliwość sztuki ulicznej polega na tworzeniu narracji będącej interwencją w miejski obszar. W tym przypadku każdy artysta ma swój cel: przekazać wiadomość, upamiętnić siebie, zareagować na polityczne zdarzenie, wyrazić protest itd. W przypadku, gdy sztuka uliczna ze spontanicznej staje sztuką na festiwalu czy w przestrzeni galerii, może uzyskać transmedialny charakter i być dopełniona tańcami, performansami, muzyką.
Bibliografia
Bezklubenko Serhii (1997) Art and power. Grumpy spouses?, “Viche” No. 8, pp. 125-134.
Bezklubenko Serhii (2000) Essays on the general theory of art. I. What is art?, “Bulletin of KNU¬KIM”. “Series in Arts” Kyiv, Vol. 3, pp. 4-19.
Bezklubenko Serhii (2001) Essays on the general theory of art. II. The origin of art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts” Kyiv, Vol. 4, pp. 4-33.
Bezklubenko Serhii (2001) Essays on the general theory of art. III. The formation of art form. What is "artistic", “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 6, pp. 16-26.
Bezklubenko Serhii (2002) Essays on the general theory of art. V. Formation of the arts. Ch. I. Applied art; Ch. II. Building art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 7, pp. 10-20.
Bezklubenko Serhii (2002) Essays on the general theory of art. Culture and art in the modern world: scientific issues, “Bulletin of KNUKIM”. Kyiv, Vol. 7, pp. 164-168.
Bezklubenko Serhii (2003) Essays on the general theory of art. VI. The formation of the arts. Chapter 3. Painting; Chapter 4. Musical art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 8, pp. 12-29.
Iwaszko Oleksandr (2018) Społeczna Przyroda Nowych Artystycznych kierunków w Miejskim Śro¬dowisku. Przestrzeń / Urbanistyka / Architektura, 2/2018, pp. 167-176.
Ivashko O. (2019) The issues of conservation and revitalization of the monuments of industrial architecture. “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation” / 58/2019 pp. 113-117.
Ivashko Yulia (2009) Features of the use of natural motifs in modern architecture. “Bulletin of Lviv Polytechnic National University”, No. 656, pp. 38-43.
Ivashko Yulia (2010) The influence of Japanese art on the art and architecture of Europe in the late nineteenth and early twentieth centuries, “Linguistic and Conceptual Views of the World” Vol. 28, pp. 250-254.
Ivashko Yulia (2011) The influence of Buddhism and Shintoism on the development of religious and philosophical ideas in Europe in the nineteenth and early twentieth centuries, “Linguistic and Conceptual Views of the World” Vol. 28, pp. 277-280.
Ivashko Yulia, Kuzmenko Tetiana, Li Shuan, Chang Peng (2019). The influence of the natural environment on the transformation of architectural style, “Landscape architecture and Art”. 2019, vol. 8, No 8, pp. 101-108.
Kulikov Petro, Dyomin Mykola, Chernyshev Denys, Kuśnierz-Krupa Dominika, Krupa Michał. (2019). The issues of preservation and revitalization of residential, public and industrial buildings from the second half of the 19th and early 20th centuries in Kyiv and Krakow, “Wiadomości Kon¬serwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, 60, 2019, pp. 140-146.
Shylo Oleksandr, Ivashko Oleksandr (2016) Monumental art and street art in modern urban space “Scientific Herald of Construction” No. 2 (84), pp. 74-78.
Petrova Olha (1993) Functioning of the ethnic-artistic traditions in professional fine art (based on the materials of national schools of the 60s and 80s) DSc diss., Institut of Phylosophy of National Academy of Sciences of Ukraine.
Petrova Olha (1986) Stylization or materialization of traditions? "Tvorchestvo", No.6, pp. 14-16.
Petrova Olha (2004) Art criticism reflections. Kyiv: Publishing House of Kyiv-Mohyla Academy.
Ortodox Poltavshchyna (composed by A. Dmytrenko, L. Onischuk, V. Shulyk) (2008), Poltava: ASMI.
Sztabiński Grzegorz (2019). Why Do We Need the Term “Art”? “Art Inquiry. References sur les arts”, volume XXI (XXX), pp. 19-35.
Sztabińska-Kałowska Paulina (2019) How does performance affect the understanding of ‘Art’. “Art Inquiry. References sur les arts”, volume XXI (XXX), pp. 111-127.
Sztabińska-Kałowska Paulina (2019). Sztuka w świetle zwrotu performatywnego, manuscript.