Marian Wimmer i jego szkoła. Dyskurs zapomnienia
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/18Słowa kluczowe:
wyższe szkolnictwo artystyczne – Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych- Marian WimmerAbstrakt
Artykuł zwraca uwagę na dokonania Mariana Wimmera w zakresie tworzenia łódzkiej szkoły artystycznej PWSSP (dziś ASP). Marian Wimmer to twórca wszechstronny, o wielu zainteresowaniach, działających w różnych przestrzeniach. Z wykształcenia był architektem, z pasji pedagogiem, teoretykiem sztuki, organizatorem szkolnictwa artystycznego. Założył tzw. wydział filmowy na PWSSP w Łodzi (dziś ASP), przekształcony potem w Szkołę Filmową, współorganizował wydział architektury na PWSSP w Łodzi. Mimo swoich niebywałych osiągnięć, wielotorowej działalności i niezwykłej osobowości wymknął się z pamięci, wymazany został zarówno z dziejów szkoły filmowej, jak i tej artystycznej. Początki kształtowania PWSSP w Łodzi, z uwagi przede wszystkim na brak w pełni zachowanych archiwaliów trudne są dziś do rekonstrukcji, podobnie jak i rola w niej Mariana Wimmera. Z pewnością znaczącą rolę Wimmera w dziejach szkoły podkreśla fakt, że znalazł się w jej Radzie Programowej, a także zajmowane przez niego stanowiska, m.in. wicedyrektora i dyrektora. Jego rola w kształtowaniu szkoły była zaś na tyle duża, że współcześni nazywali ją szkołą Wimmera. Nie chodzi tutaj o porzucenie dotychczasowej narracji, ale wypełnienie luki w historii, stworzenie jej bardziej całościowego obrazu
Bibliografia
Anders Henryk (1980), Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi, PWSSP, Łódź 1980.
Bogucki Janusz (1960), Horyzont sztuki i horyzont MHD, “Życie literackie” 1960, no. 33 (447), p. 5.
Chmielewska Katarzyna (2018), Uprawomocnienie komunizmu. Budować i tworzyć, [in:] Komunizm, idee, praktyki 1944-1989, ed. eadem, A. Mrozik, G. Wołowiec, IBL PAN, Warszawa.
Jacobson Egbert (1948), Basic color: interpretation of the Ostwald color system, P. Theobald, Chicago.
Kenarowa Halina (1978), Od zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara. Studium z dziejów szkolnictwa zawodowo-artystycznego w Polsce, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Klejsa Konrad, Ludwisiak Waldemar (2020), Marian Wimmer i niedopowiedziane początki Szkoły Filmowej w Łodzi [in:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, ed. Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Ładnowska Janina (1995), Kronika Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi 1945-1994, [in:] Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi im. Władysława Strzemińskiego 1945-1995, ed. G. Sztabiński, Łódź.
Rek Jan (2007), Profesor Bolesław W. Lewicki – między filmem a literaturą, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2007, no. 9, p. 335.
Schmidt Ireneusz (1960), Sztuka jest ich rzemiosłem, “Odgłosy” 1960, no. 2, p. 3.
Sztabiński Grzegorz (1995), Sztuka-szkoła-nauczanie. Problemy teoretyczne w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, [in:] Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi im. Władysława Strzemińskiego 1945-1995, ed. G. Sztabiński, Łódź.
Toeplitz Jerzy (1985), Nieuporządkowane wspomnienia, [in:] Celuloidowy indeks, ed. Leszek Sosnowski, Dyskusyjne Kluby Filmowe “Kinematograf”, Kraków.
Marian Wimmer’s private archive.
A personal file of the Strzemiński Academy of Fine Arts, ref. no. 4/599, part 1.
Wimmer Marian, Moda, an unpublished typescript from c.a. 1959, ed. T. Załuski.
Hałat Aleksander, Mój Profesor (Eng. My Professor), an unpublished typescript.