Sztuka pokoju. Czy artysta może powstrzymać wojny między Izraelem a Palestyną?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/12

Słowa kluczowe:

sztuka, artyści, pokój, wojna, strach, śmierć, psychoanaliza, wpływ, Izrael, Palestyna.

Abstrakt

Życie ludzkie w obliczu ciągłych zagrożeń, niezależnie od czasu, epoki, miejsca czy stopnia cywilizacji (de-cywilizacji), generuje zachowania, które analizowane są przez lekarzy, psychiatrów, psychologów. Emmanule Lévinas, Cynthia Ozick, Pascal Quignards, podejmują ten problem, by wymienić nazwiska najbardziej istotne w odniesieniu do podejmowanego problemu. Ten stan rzeczy, dotyczący ekstremalnych doświadczeń spowodowanych siłami natury, awariami technicznymi, aktami terroryzmu, wojny, stał się przedmiotem zainteresowania filozofów, badaczy kultury i artystów. Konflikt izraelsko-palestyński – jeden z najdłuższych sporów na świecie – jest źródłem głębokich ran społeczności po jego obu stronach. Pośród napięć politycznych i historycznych, świadomości braku konsensusu, pojawia się zarzewie myśli, a w konsekwencji działania, przekonanie, że sztuka, poprzez wyrażanie najgłębszych doświadczeń, może stać się platformą zrozumienia. Tematem niniejszego artykułu jest obecna (trwająca od 7 października 2023 r. ), kolejna wojna w historii państwa Izrael od 1948 r. oraz reakcja na nią izraelskich i palestyńskich artystów. Odpowiedź artystów, wyrażana poprzez dzieło sztuki, jest dramatyczną próbą reakcji na stan skrajnego zagrożenia (wojna, śmierć, głód, porwania, gwałty, strach, ból). Z perspektywy badaczy (np. La Capra czy Van Alphen) owa, zwykle gwałtowna, reakcja artystów postrzegana jako „przekazanie afektu, który ich porusza”, co znajduje odzwierciedlenie w tworzonych pracach. Artyści żydowscy i palestyńscy natychmiast zareagowali na wydarzenia rozgrywające się w Izraelu i Strefie Gazy. W artykule omówiono wybrane prace izraelskich i palestyńskich artystów m. in. Mai Freedman, Hadeel Nasser, Orena Fischera, Michala Worke, Rany Samary, Addama Yekutiela. Przedstawione zostały dzieła tematycznie związane z aktualnymi wydarzeniami w Izraelu i Strefie Gazy, wypowiedzi twórców oraz komentarze filozoficzne i psychoanalityczne na ich temat. Przywołani w artykule artyści reprezentują pokolenie urodzone kilkadziesiąt lat po II wojnie światowej i 76 lat po ustanowieniu Państwa Izrael na terenach byłej Palestyny (British Mandate for Palestine – Mandate territory form 1922-1948, utworzono z części terenów byłego Imperium Osmańskiego na Bliskim Wschodzie) i mieszkają w Izraelu, Palestynie, Francji i Stanach Zjednoczonych.

Bibliografia

Alphen Ernst van, Zabawa w Holokaust, “Literatura na Świecie” 2004, no. 1-2, p. 222.

Ariza Sandra Moyano (2020), Affect Theory with Literature and Art : Between and Beyond Representation, in: “Athenea Digital” July 2020, no. 2 (20), e-2319, p. 3.

Bennet Jill (2005), Empathic Vision. Affect, Trauma, and Contemporary Art, Stanford: Stanford University Press.

Birnbaum Natan (1890) Selbstemanzipation!, Vienna (periodical / yearbook; 1885-1894).

Deleuze Gilles, Guattari Felix, What is Philosophy? (1991/1996), transl. from French H. Tomlinson,& G. Burchell, New York: Columbia University Press, p. 164.

Deleuze Gilles (1964), Proust et les signes, Paris: Press Universitaires de France.

Deleuze Gilles (2000), Proust i znaki, transl. Markowski Michał Paweł, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Ekman Paul, Davidson Richard J. (1994), The nature of emotion: Fundamental questions, Oxford: University Press.

Forgas Joseph Paul (ed.) (2006) Affect in social thinking and Behavior, Psychology Press: Washington 2006.

Greifeneder Rainer (University of Basel), Bless Herbert (University of Mannheim), Fiedler Klaus (University of Heidelberg) (2017) Social Cognition: How Individual Construct Social Realit, New York and Hove: A Psychology Press Books, Routledge.

Gebert Konstanty (2023) Pokój z widokiem na wojnę. Historia Izraela, Warszawa: Agora.

Gilbert Martin (1984) The Arab-Israeli Conflict. Its History in Maps, London: Eidenfeld and Nicholson.

Hartman Geoffrey, Bitburg, “Literatura na Świecie”, 2004, no. 1-2, p. 339.

Jedlińska Eleonora (2019), Kształty pamięci. Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Keret Etgar (2014), Siedem dobrych lat, transl. Maciejowska Agnieszka, Warszawa: WAB.

Keret Etgar (2016), Tęskniąc za Kissingerem, transl. Maciejowska Agnieszka, Warszawa: WAB.

Keret Etgar (2020), Usterka na skraju galaktyki, transl. Agnieszka Maciejowska, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kolańczyk Alina (1999), Świadomość afektu w procesie psychicznym, “Czasopismo Psychologiczne”, 1999, vol. 5, no. 1, p. 43. Sandra Moyano Ariza, Affect Theory with Literature and Art: Between and Beyond Representation, in: “Athenea Digital” July 2020, no. 2 (20), e-2319.

Kubiak Krzysztof (2006), Pierwsza wojna bliskowschodnia 1947-1949. Studium polityczno-wojskowe, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

LeDoux Joseph (2000), Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego, transl. Jankowski Andrzej, Poznań: Media Rodzina 2000.

N. N. (2024), New exhibits at Hostage Square make Tel Aviv Museum a healing space, “The Jerusalem Post” January 21, 2024. Retrieved April 4, 2024.

Nossig Alfred (1887), Próba rozwiązania kwestji żydowskiej, Lwów: Drukarnia Polska.

Oz Amos (2015), Judasz, transl. Kwiatkowski Leszek, Poznań: Rebis.

Oz Amos (2016), Na Ziemi Izraela, transl. Sommer Magdalena, Warszawa: Wydawnictwo Czarne.

Ozick Cynthia, Prawa historii i prawa wyobraźni, transl. Batko Zbigniew, “Literatura na Świecie”, 2004, no. 1-2, pp. 81-125.

Said Edward W. (1986), After the last sky: Palestinian lives. London: Faber & Faber.

Said Edward W. (2002), Za ostatnim niebem. Palestyńczycy, transl. Kalinowski Witold, Warszawa: Alethela.

Segev Tom (1999), The Seventh Million. The Israelis and the Holocaust, New York: Hill and Wang.

Segev Tom (1999), One Palestine, Complete. Jews and Arabs Under the British Mandate, New York: Henry Colt and Company.

Segev Tom (2018), Siódmy milion. Izrael – piętno Zagłady, transl. Gadomska Barbara, Warszawa: PWN.

Smoleński Paweł (2021), Balagan. Alfabet izraelski, Warszawa: Wydawnictwo Czarne.

Smoleński Paweł (2024), Izrael już nie frunie, Warszawa: Wydawnictwo Czarne.

Śliwa Michał, Idea państwa żydowskiego Alfreda Nossiga na tle kształtowania się doktryny syjonizmu politycznego, “Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, 2018, no. 58, p. 35.

Bennett Jill, Empathic Vision. Affect, Trauma, and Contemporary Art, transl. Mojsak Łukasz. https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2020/26-empatyczne-obrazy/widzenie-empatyczne.-afekt-trauma-i-sztuka-wspolczesna [accessed: 24.04.2024].

Batorski Przemysław, Wizjoner państwa. Theodor Herzl, twórca syjonizmu, https://www.jhi.pl/artykuly/wizjoner-panstwa-theodor-herzl-tworca-syjonizmu,3735 [accessed: 12.04.2024].

Chernick Karen, For many in Israel’s art community, protests have replaced practice, “The Art Newspaper”, 05/04/2024, p. 1. https://www.theartnewspaper.com/2024/04/05/israel-art-communityprotests-hostages-netanyahu-hamas-war [accessed: 29.04.2024].

Fischer Oren, the interview for NHPR (News from New Hampshire). https://www.nhpr.org/2024-01-07/art-and-war-israeli-and-palestinian-artists-reflect-on-oct-7-and-the-crisis-in-gaza [accessed: 29.04.2024].

Kiriłł Fokin, Oto pięć najważniejszych dzieł sztuki o konflikcie izraelsko-palestyńskim. https://kultura.onet.pl/oto-piec-najwazniejszych-dziel-sztuki-o-konflikcie-izraelsko-palestynskim/e62j2xs [accessed: 24.04.2024].

Forgas Joseph Paul, Feeling and Thinking: Affective influences on social cognition, Cambridge University Press, New York 2000; https://www.psychologia-spoleczna.pl/artykuly/197-rola-afektu-wmysleniu-i-relacjach-spolecznych.html?showall=&start=1 [accessed: 20.04.2024].

Freedman Maya and Nasser Hadeel, https://www.linkedin.com/pulse/universal-language-art-bader-simon-0s4ec?trk=public_post_main-feed-card_feed-article-content [accessed: 18.03.2024].

Herzl Theodor, Der Judenstaat: Versuch einer modernen Lösung der Judenfrage, Public domain in the USA, https://www.gutenberg.org/ebooks/28865 [accessed: 12.04.2024].

Samara Rana, the interview for NHPR (News from New Hampshie). https://www.nhpr.org/2024-01-07/art-and-war-israeli-and-palestinian-artists-reflect-on-oct-7-and-the-crisis-in-gaza [accessed: 29. 04.2024].

Wasilewski Karol (ed.), Nowacka Sara, Wojnarowicz Michał, Zaręba Szymon, Konflikt wczoraj. Report of the Polish Institute of International Affairs: Konflikt izraelsko-palestyński 2020: rok złego przełomu. Warszawa 2020. https://www.pism.pl/upload/images/artykuly/c30b634a-9d56-4732-88f2-ee3dccd78e05/1593524372457.pdf [accessed: 20.04.2024].

White Tamara, The Universal Language of Art, (11 March 2024). https://www.linkedin.com/pulse/universal-language-art-bader-simon-0s4ec?trk=public_post_main-feed-card_feed-articlecontent [accessed: 29.04.2024].

Worke Michal, the interview for NHPR (News from New Hampshire). https://www.nhpr.org/2024-01-07/art-and-war-israeli-and-palestinian-artists-reflect-on-oct-7-and-the-crisis-in-gaza [accessed: 29.04.2024].

Yekutieli Addam – interview for NHPR (News from New Hampshire). https://www.nhpr.org/2024-01-07/art-and-war-israeli-and-palestinian-artists-reflect-on-oct-7-and-the-crisis-in-gaza [accessed: 29.04.2024].

https://www.ohchr.org/en/press-release/2023/10/gaza-un-experts-decry-bombing-hospitals-andschools-against-humanity [accessed: 17.04.2024].

https://zpe.gov.pl/a/konflikty-zbrojne-we-wspolczesnym-swiecie/DtXFbf0BZ [accessed: 17.04.2024].

https://www.thefreelibrary.com/%22Trauma%22%3a+Dundee+Contemporary+Arts.+(Dundee%2c+Scotland).-a080856223 [accessed: 24.04.2024].

Pobrania

Opublikowane

2024-12-29