Kilka kontekstów pytania o sztukę. Od esencjalizmu do maszynowej epistemologii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2019/21/3

Słowa kluczowe:

sztuka, esencjalizm, ekstensjonalizm, intensjonalizm, logika niemonotoniczna, maszynowa epistemologia, uczenie się bez nadzoru

Abstrakt

Ponieważ znam klienta w Amsterdamie, marzę, by odwiedzić Muzeum Van Gogha. Zobaczyć jego oryginały i poczuć to, co on czuł. Chcę inspirować się jego obrazami, bo wtedy mój cel będzie bardziej wyraźny – czytamy napisy w filmie China’s Van Goghs (2016). Trudno nam zrozumieć znaczenie tej wypowiedzi producenta masowych replik. Czy jego pragnieniem jest pogłębienie wiedzy typu knowing that czy chce tylko podnieść efektywność posiadanej już wiedzy typu knowing how? Ale po cóż Zhao Xiaoyong – dysponujący coraz lepszą chińską connectivity – miałby trudzić się, skoro nie ma gwarancji, że jego świetnie prosperujący biznes dostarczy doskonalsze efekty sztuki niż oryginały Van Gogha? Czy istnieją inne konteksty – jak na przykład uczenie bez nadzoru – w których możemy inaczej spojrzeć na słynne rozróżnienie Gilberta Ryle’a i uprzywilejowaną pozycję dobrze ugruntowanej wiedzy?

Pobrania

Opublikowane

2019-12-29