BUCZKOWSKI BY BARAŃCZAK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/PP/2024/79/10

Keywords:

Leopold Buczkowski; Stanisław Barańczak; interpretation; structure; textual coherence and cohesion

Abstract

The article examines texts about Leopold Buczkowski’s experimental prose written by Stanisław Barańczak, an accomplished Polish poet, translator, critic, and scholar of literature. These include several essays, reviews, a conference paper and, most importantly, the master’s thesis that he completed in 1969. Poprawa meticulously reconstructs Barańczak’s interpretations of Buczkowski’s novels, in particular focusing on their textual coherence and cohesion. He notes that Barańczak described characteristic features of Buczkowski’s style in an accurate and innovative way, as well as systematizing stages and trends in the reception of his prose works, based on their commentators’ approaches to the rules of textual coherence and cohesion. The article asks how Barańczak’s texts contribute to Buczkowski studies, why they can be considered canonical, and how the reception of Buczkowski’s oeuvre could have been different had Barańczak’s master’s thesis been published and reached a wider readership.

Author Biography

Adam Poprawa , Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Literatury Polskiej XX i XXI wieku

Filolog, krytyk literacki i muzyczny, edytor, prozaik, felietonista „Nowych Książek”. W ostatnich latach wydał książki: Szykista. Felietony po kulturze (WBPiCAK, Poznań 2020), wybór tekstów dziennikarskich Mirona Białoszewskiego Na każdym rogu ta sama truskawka (Wydawnictwo Dowody na Istnienie, Warszawa 2022) oraz tom prozy Zaszłości (PIW, Warszawa 2023).

References

Bachtin Michał. 1966. Karnawał i literatura [Fragmenty książki Problemy poetyki Dostojewskiego]. Przeł. Ludwik Flaszen. „Odra”, nr 1. S. 3–9.

Barańczak Stanisław. 1969. O prozie Leopolda Buczkowskiego. Praca magisterska pisana pod kierownictwem prof. dr Jerzego Ziomka przy Katedrze Literatury Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań. Sygn. 7207.

Barańczak Stanisław. 1971a. „Kilka tysięcy zdań” i to, co z nich wynika. „Nurt”, nr 4. S. 58–60.

Barańczak Stanisław. 1971b. Oczy Lizawiety Prokofiewny. „Odra”, nr 6. S. 36–37.

Barańczak Stanisław. 1971c. W kręgu zagadnień twórczości nowatorskiej. Na przykładzie prozy Leopolda Buczkowskiego. W: Tradycja i nowoczesność. Konferencja Teoretycznoliteracka w Ustroniu. Red. Jan Trzynadlowski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. S. 107–129.

Barańczak Stanisław. 1973a. Ironia i harmonia. Szkice o najnowszej literaturze polskiej. Warszawa: Czytelnik.

Barańczak Stanisław. 1973b. Krwawy karnawał. „Teksty”, nr 4. S. 55–66.

Barańczak Stanisław. 1975. Kąpiel w falach potopu. „Nurt”, nr 8. S. 40–41.

Barańczak Stanisław. 1976. Człowiek bezbronny (O „Pamiętniku z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego). W: Literatura wobec wojny i okupacji. Red. Michał Głowiński, Janusz Sławiński. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. S. 291–305.

Barańczak Stanisław. 1980. Knebel i słowo. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.

Barańczak Stanisław. 1990. Samobójstwo sandaueryzmu. W: Stanisław Barańczak. Książki najgorsze i parę innych ekscesów krytycznoliterackich. Wyd. II zmien. Poznań: Wydawnictwo a5. S. 133–158.

Buczkowski Leopold. 1957. Dorycki krużganek. Wstęp Maria Kornasowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Buczkowski Leopold. 1970. Uroda na czasie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Buczkowski Leopold. 1979. Czarny potok. Wyd. VI. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Danek Danuta. 1965. [rec. М. Бахтин, Проблемы поэтики Достоевского, Москва 1963, Издание второе, переработанное и дополненное, Советский Писатель, s. 362, 4 nlb.]. „Pamiętnik Literacki”, z. 2. S. 632–652.

[Głowiński Michał] mg. 1998. Powieść. W: Słownik terminów literackich. Red. Janusz Sławiński. Wyd. III poszerz. i popr. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. S. 416–419.

Gołąb Andrzej. 1979. Zagadnienie spójności tekstu „Kąpieli w Lucca” Leopolda Buczkowskiego. „Pamiętnik Literacki”, z. 3. S. 205–218.

Indyk Maria. 1987. Granice spójności narracji. Proza Leopolda Buczkowskiego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Kalin Arkadiusz. 2008. Problem spójności prozy Leopolda Buczkowskiego. W: „...zimą bywa się pisarzem...”. O Leopoldzie Buczkowskim. Red. Sławomir Buryła, Agnieszka Karpowicz, Radosław Sioma. Kraków: Universitas. S. 27–60.

Karpowicz Agnieszka. 2007. Kolaż. Awangardowy gest kreacji. Themerson, Buczkowski, Białoszewski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kołakowski Leszek. 1990. Husserl i poszukiwanie pewności. Przeł. Piotr Marciszuk. Warszawa: Biblioteka Aletheia.

Kornasowa Maria. 1957. Słowo wstępne. W: Leopold Buczkowski. Dorycki krużganek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. S. 5–12.

Lec Stanisław Jerzy. 2021. Myśli nieuczesane. Warszawa: Noir sur Blanc.

Mocarska Zofia. 1971. Konferencja Teoretycznoliteracka w Ustroniu. W: Tradycja i nowoczesność. Konferencja Teoretycznoliteracka w Ustroniu. Red. Jan Trzynadlowski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. S. 155–157.

Nycz Ryszard. 1995. O kolażu tekstowym. Zarys dziejów pojęcia. W: Ryszard Nycz. Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Wyd. II. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN. S. 189–224.

Tradycja i nowoczesność. Konferencja teoretycznoliteracka w Ustroniu. 1971. Red. Jan Trzynadlowski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Trziszka Zygmunt. 1987. Leopold Buczkowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Seria: Portrety Współczesnych Pisarzy Polskich.

„...zimą bywa się pisarzem...”. O Leopoldzie Buczkowskim. 2008. Red. Sławomir Buryła, Agnieszka Karpowicz, Radosław Sioma. Kraków: Universitas.

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Poprawa , A. (2024). BUCZKOWSKI BY BARAŃCZAK. Prace Polonistyczne, 79, 235–248. https://doi.org/10.26485/PP/2024/79/10