FROM "COLLECTIO" TOWARDS "LECTIO". COLLECTION IN LITERARY STUDIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/PP/2024/79/11

Keywords:

collection; collecting; literature; literary studies; interdisciplinary comparative studies

Abstract

The article reviews and categorizes ways in which the transdisciplinary concept of a collection interacts with literature and finds application in literary studies. First, it points out literary references that appear in works that approach the phenomenon of collecting from various perspectives and examines how literary contexts are used in texts written by art historians, aestheticians, museum professionals, cultural scholars, philosophers, historians, psychologists, medical professionals, etc. Then, Lachman presents a detailed list of references to the concept of a collection and collecting in literary analyses. She also discusses the following key issues (and examples thereof ): the collection in the context of literary practices and literary life (book market, publishing series/collections, readership, attitudes of fans, collector-oriented approaches in literary museums, libraries, archives, etc.); the writer as a collector; collecting and the collection as a literary theme; literary genres based on the concept of a collection; and the equivalents of the collection in various modes of expression and writing techniques. The article concludes with an attempt to examine the reasons for applying the concept of a collection to literature and literary studies, and the advantages and productive aspects of this strategy.

Author Biography

Magdalena Lachman, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Polskiej XX i XXI wieku

Pracuje w Zakładzie Literatury Polskiej XX i XXI wieku w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką książek Gry z „tandetą” w literaturze polskiej po 1989 roku (Universitas, Kraków 2004) i Jak (nie) być pisarzem. Literatura we współczesnej przestrzeni komunikacyjnej (IBL PAN, 2019) oraz współredaktorką (razem z Pawłem Politem) monografii (Dy)fuzje. Związki literatury i sztuki po 1945 roku (Muzeum Sztuki w Łodzi – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019). Główny obszar jej zainteresowań naukowych stanowią uwarunkowania współczesnej kultury literackiej w aspekcie (inter)medialności. Zajmuje się m.in. socjologią literatury, wpływem kultury masowej na życie artystyczne, komparatystyką interdyscyplinarną.

References

Alphen Ernst van. 2019. Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć afekt. Red. Katarzyna Bojarska. Przeł. Katarzyna Bojarska, Roma Sendyka, Łukasz Zaremba. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza. 2017. Red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Antonik Dominik. 2013. Literatura w audiowizualnym typie kultury. „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. LV, z. 2. S. 197–209.

Arendt Hannah. 2007. Introduction: Walter Benjamin 1892–1940. W: Walter Benjamin. Illumination. Essays and Reflections. Trans. Harry Zohn. Edited and with an introduction by Hannah Arendt. Preface by Leon Wieseltier. New York: Schockenbooks. S. 1–55.

Bajbor Magdalena, Jackiewicz Danuta, Masłowska Anna, Plater-Zyberk Małgorzata. 2009. Światłoczułe. Kolekcje fotografii w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa w 170-lecie ogłoszenia wynalazku fotografii. Muzeum Narodowe w Warszawie 10 września – 15 listopada 2009. Red. Danuta Jackiewicz, Anna Masłowska. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie.

Balcerzan Edward. 2013. Literackość. Modele, gradacje, eksperymenty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Baranowska Małgorzata. 1999. Moja historia poezji. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Bartos Ewa. 2017. Antologia jako kuriozum. Uwagi o kolekcji Juliana Tuwima. W: Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza. Red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. S. 279–294.

Bauman Zygmunt. 1993. Walter Benjamin – intelektualista. Przeł. Beata Frydryczak. W: „drobne rysy w ciągłej katastrofie…”. Obecność Waltera Benjamina w kulturze współczesnej. Red. Anna Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Instytut Kultury. S. 15–26.

Bauman Zygmunt. 2005. Walter Benjamin – intelektualista. Przeł. Beata Frydryczak. W: Walter Benjamin. Pasaże. Red. Rolf Tiedemann. Przeł. Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Literackie. S. 1151–1164.

Benjamin Walter. 2021. Podróże wyobraźni. Przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia. Rozpakowuję swoją bibliotekę. Mowa o kolekcjonerstwie. S. 137–148.

Biblioteka Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Inwentarz. 2019a. Oprac. Dorota Fortuna. Warszawa: Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza.

Biblioteka Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Inwentarz. 2019b. Opis wydawniczy. W: Muzeum Literatury w Warszawie [online]. Protokół dostępu: https://archiwum.muzeumliteratury.pl/biblioteka-gustawa-herlinga-grudzinskiego-inwentarz-2/ [15.04.2024].

Bogalewski Piotr. 2019. Alegoria. W: Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia. Red. Zbigniew Kadłubek, Beata Mytych-Forajter, Aleksander Nawarecki. Gdańsk: słowo/obraz terytoria. S. 44–47.

Böhme Hartmut. 2012. Fetyszyzm i kultura. Inna teoria nowoczesności. Przeł. Mateusz Falkowski. Warszawa: PWN.

Borges Jorge Luis. 1999. Dalsze dociekania. Przeł. Andrzej Sobol-Jurczykowski. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka. Analityczny język Johna Wilkinsa. S. 149–155.

Borysowska Agnieszka. 2019. Z kolekcji domowych do zbiorów publicznych − księgozbiory pisarzy w Muzeum Literackim Książnicy Pomorskiej w Szczecinie. „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”, nr 9. S. 83–96.

Budrewicz Tadeusz. 2016. Duchy książek. Bibliofilskie wiersze Zuzanny Rabskiej. W: Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku. Red. Joanna Lekan-Mrzewka, Monika Kulesza, Beata K. Obsulewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL. S. 53–79.

Bukowiecka Marta. 2015. Antyliterackie, a więc literackie. O „Nikiformach” Edwarda Redlińskiego. „Teksty Drugie”, nr 4. S. 326–353.

Busse Kristina. 2017. Framing Fan Fiction. Literary and Social Practices in Fan Fiction Communities. Iowa City: University of Iowa Press.

Cabanne Pierre. 1978. Wielcy kolekcjonerzy. Przeł. Franciszek Buhl. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Ciarkowska Anna. [b.d.]. Mikropolis. Zbieranie Miasta [online]. Protokół dostępu: https://swietoherbaty.pl/pl/mikropolis/ [10.06.2024].

Clifford James. 2000. Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka. Przeł. Ewa Dżurak, Joanna Iracka, Ewa Klekot, Maciej Krupa, Sławomir Sikora, Monika Sznajderman. Warszawa: Wydawnictwo KR. O kolekcjonowaniu sztuki i kultury. Przeł. Joanna Iracka. S. 233–271.

Danowska Ewa. 2015. Józef Weyssenhoff (1860–1932) – pisarz, bibliofil, kolekcjoner. Nieznane oblicze twórcy. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Deniziak Michał. 2016. Kolekcja i melancholia. „Kamizelka” Bolesława Prusa. W: Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku. Red. Joanna Lekan-Mrzewka, Monika Kulesza, Beata K. Obsulewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL. S. 81–94.

Eco Umberto. 2009. Szaleństwo katalogowania. Przeł. Tomasz Kwiecień. Poznań: Rebis.

Forms of List-Making: Epistemic, Literary, and Visual Enumeration. 2022. Red. Roman Alexander Barton, Julia Böckling, Sarah Link, Anne Rüggemeier. Cham: Palgrave Macmillan.

Foucault Michel. 2000. Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Przeł. Tadeusz Komendant. T. 1. Gdańsk: słowo/obraz terytoria. Przedmowa. S. 8–19.

Frankowski Artur. 2010. Typespotting. Warszawa. Warszawa: Bęc Zmiana.

Frukacz Katarzyna. 2017. Dziennikarska „uwertura do życia” czy „literacka strawa przyszłości”? Antologie polskiego reportażu – rekonesans. W: Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza. Red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. S. 229–294.

Frydryczak Beata. 2002. Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Gąsowska Lidia. 2015. Fan fiction. Nowe formy opowieści. Kraków: Korporacja Ha!art.

Geraghty Lincoln. 2014. Cult Collectors. Nostalgia, Fandom and Collecting Popular Culture. New York: Routledge.

Gielata Ireneusz. 2016. Kolekcjoner sztucznych kwiatów (diuk Jan Jorisa-Karla Huysmansa). W: Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku. Red. Joanna Lekan-Mrzewka, Monika Kulesza, Beata K. Obsulewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL. S. 119–142.

Gombrowicz Witold. 2017. Trans-Atlantyk. Oprac. Marian Bielecki. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Górniak Teresa. 2019. Głos znad Niemna. Nowe spojrzenie na twórczość Elizy Orzeszkowej w świetle badań nad prywatnym księgozbiorem pisarki. W: Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet. Seria II: Perspektywa polska. Red. Anna Janicka, Corinne Fournier Kiss, Barbara Olech. Wstęp i układ tomu Anna Janicka. Białystok: Temida 2 – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku. S. 79–98.

Grabska Elżbieta. 1983. Dom artysty. W: Porównania. Studia o kulturze modernizmu. Red. Roman Zimand. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. S. 87–104.

Grochowski Maciej. 1978. Wprowadzenie do opisu wyliczenia jako zasady budowy tekstu. „Pamiętnik Literacki”, z. 3. S. 131–147.

Habrat Bogusław. 2021. Zjawisko kolekcjonowania. Perspektywa medyczna. W: Kolekcja, kolekcjoner, kolekcjonowanie. Red. Maria Anna Potocka, Agnieszka Sachar. Kraków: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. S. 127–141.

Jakóbczyk-Gola Aleksandra. 2019. Gabinety i ogrody. Polskie nowożytne traktaty architektoniczne wobec kultury kolekcjonowania. Warszawa: Muzeum Historii Polski.

Jarzębski Jerzy. 2002. Pamięć rzeczy. Paradoksy enumeracji. W: Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX wieku. Red. Hanna Gosk. Izabelin: Świat Literacki. S. 87–100.

Kaliszuk Przemysław. 2022. (Nie)możliwe antologie i definicyjne meandry nowoczesnej literatury „górskiej”. „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”, nr 12. S. 147–162.

Karpowicz Agnieszka. 2007. Kolaż. Awangardowy gest kreacji. Themerson, Buczkowski, Białoszewski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Karpowicz Agnieszka. 2008. W muzeum pamięci. Kolekcja Leopolda Buczkowskiego. W: „...zimą bywa się pisarzem...” o Leopoldzie Buczkowskim. Red. Sławomir Buryła, Agnieszka Karpowicz, Radosław Sioma. Kraków: Universitas. S. 121–137.

Kielak Dorota. 2016a. Kolekcje w polskiej literaturze przełomu XIX i XX wieku. W: Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku. Red. Joanna Lekan-Mrzewka, Monika Kulesza, Beata K. Obsulewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL. S. 143–164.

Kielak Dorota. 2016b. Muzeum w literaturze – obszary znaczeń. W: Muzeum w literaturze polskiego modernizmu. Antologia. Wybór, wstęp i oprac. Dorota Kielak. Przypisy Dorota Kielak, Małgorzata Wrześniak. Kraków: Universitas. S. 9–50.

Kokoszka Małgorzata. 2011. Antologia niemożliwa. Przypadek „Słojów zadrzewnych” Tymoteusza Karpowicza. Katowice: Agencja Artystyczna Para Zenon Dyrszka.

Kokoszka Małgorzata. 2017. Wybory autorskie. Przyczynek do charakterystyki zjawiska. W: Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza. 2017. Red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. S. 50–60.

Kolekcje w zbiorach bibliotek Uniwersytetu Śląskiego. 2018. Red. Maria Kycler, Dariusz Pawelec, Bogumiła Warząchowska. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.

Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku. Red. Joanna Lekan-Mrzewka, Monika Kulesza, Beata K. Obsulewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kopińska-Trzop Agnieszka. 2018. Literatura francuskiego obszaru językowego Kanady, Belgii oraz Szwajcarii w zbiorach Biblioteki Wydziału Filologicznego w Sosnowcu. W: Kolekcje w zbiorach bibliotek Uniwersytetu Śląskiego. Red. Maria Kycler, Dariusz Pawelec, Bogumiła Warząchowska. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek. S. 88–110.

Kornacka Małgorzata. 2014. Kolekcja jako typ zbiorowości i przedmiot opisu bibliograficznego. „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, t. 49. S. 72–87.

Kowalska Marzena. 2007. Wizerunek biblioteki w literaturze pięknej. W: Kształtowanie wizerunku biblioteki. Red. Maria Czyżewska. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej. S. 105–129.

Kowalski Jacek. 2022. Retoryczność kolekcji w świetle powieści Johna Fowlesa „Kolekcjoner” (1963). „Res Rhetorica”, nr 4. S. 83–95.

Lisak-Gębala Dobrosława. 2013. Współczesna polska eseistyka w poszukiwaniu aury obrazów malarskich i fotograficznych. „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. LV, z. 2. S. 223–237.

Magherini Graziella. 1989. La sindrome di Stendhal. Firenze: Ponte Alle Grazie.

Majer Andrzej. 2015. Mikropolis. Socjologia miasta osobistego. Łódź: Wydawnictwo uniwersytetu Łódzkiego.

Markowski Michał Paweł. 1997. Kolekcja: między autonomią i reprezentacją. „Teksty Drugie”, nr 4. S. 89–103.

Markowski Michał Paweł. 1998. Anatomia ciekawości. Kraków: Wydawnictwo Literackie. O kolekcjach. S. 33–51.

Markowski Michał Paweł. 2003. Perekreacja. W: Georges Perec. Gabinet kolekcjonera. Przeł. Michał Paweł Markowski & Michał Paweł Markowski. Perekreacja. Warszawa: Wydawnictwo KR. S. 67–179.

Markowski Michał Paweł. 2007. Polska literatura nowoczesna: Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków: Universitas.

Michałowski Piotr. 2000. Prywatne kolekcje w depozycie fikcji: „Kwiaty polskie” Juliana Tuwima. „Teksty Drugie”, nr 3. S. 179–195.

Micińska Anna. 2003. Istnienie Poszczególne. Stanisław Ignacy Witkiewicz. Oprac. Janusz Degler. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Mróz-Bajon Marzena. 2021. Domy pisarzy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.

Muzeum w literaturze polskiego modernizmu. Antologia. 2016. Wybór, wstęp i oprac. Dorota Kielak. Przypisy Dorota Kielak, Małgorzata Wrześniak. Kraków: Universitas

Nawarecki Aleksander. 2014. Parafernalia. O rzeczach i marzeniach. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Nawarecki Aleksander. 2017. Antologia jako „gatunek koronny” naszych czasów. W: Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza. Red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. S. 21–34.

Nowacka Beata. 2017. „Walcząc o swoje pisanie, walczę o życie” – o kolekcjach reportaży Melchiora Wańkowicza. W: Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza. Red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. S. 264–278.

Orszulak-Dudkowska Katarzyna. 2019. Arytmetyka codzienności. Antropologiczna analiza rachunków domowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pawelec Dariusz. 2018. Misja: Kolekcja. W: Kolekcje w zbiorach bibliotek Uniwersytetu Śląskiego. Red. Maria Kycler, Dariusz Pawelec, Bogumiła Warząchowska. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek. S. 7–10.

Pawlik Michał. 1888. Katalog księgozbioru, rękopisów, dyplomów, rycin, map, atlasów, fotografji, jakoteż osobistych dyplomów, adresów itp. pozostałych po śp. Józefie Ignacym Kraszewskim staraniem Franciszka Kraszewskiego = Catalogue de la bibliothèque, des manuscrits, des diplomes, des estampes etc. de J. I. Kraszewski. Lwów: Drukarnia Polska [nakładem rodziny zmarłego]. Dostępny online: Protokół dostępu: https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/496440/edition/430296/content [15.04.2024].

Piotrowska-Grot Magdalena. 2021. „Podoba mi się ten miszmasz”. Enumeracje Juliana Kornhausera. „Forum Poetyki”, nr 26. S. 48–65.

Pomian Krzysztof. 2001. Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja XVI–XVIII wiek. Przeł. Andrzej Pieńkos. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.

Ratuszna Hanna. 2016. Artysta, kolekcjoner codzienności – studium przypadku Gabrieli Zapolskiej. W: Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku. Red. Joanna Lekan-Mrzewka, Monika Kulesza, Beata K. Obsulewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL. S. 271–289.

Rączka-Jeziorska Teresa. 2018. Geografia i kolekcja. O inflanckim doświadczeniu Józefa Weyssenhoffa. „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 12. S. 183–199.

Rosset Tomasz F. de. 2021. „By skreślić historię naszych zbiorów”. Polskie kolekcje artystyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Scholem Gershom. 1995. Walter Benjamin. Przeł. Jan Balbierz. „Literatura na Świecie”, nr 3. S. 117–144.

Sendyka Roma. 2014. Lista. „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”, nr 1. S. 105–116.

Siwicka Dorota. 1990. Kolekcja wobec nikczemności świata. W: Zdziwienia Kraszewskim. Red. Marta Zielińska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. S. 131–138.

Skorupa Ewa. 2017. Literackie narracje o kolekcjach. „Tematy i Konteksty”, nr 7. S. 452–465.

Smyłła Marzena, Wyszyńska Katarzyna. 2018. Wydawnictwo Gaberbocchus w świetle Kolekcji Themersonów. W: Kolekcje w zbiorach bibliotek Uniwersytetu Śląskiego. Red. Maria Kycler, Dariusz Pawelec, Bogumiła Warząchowska. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek. S. 332–347.

Sommer Manfred. 2003. Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Przeł. Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Sugiera Małgorzata. 2019. Wstęp [do rozdziału III: Performanse odmienności]. W: Niespodziewane alianse. Sztuki performatywne jutra. Red. Mateusz Borowski, Mateusz Chaberski, Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka. S. 261–285.

Szczepańska Anna. 2008. „Chimera”. Tekstowa kolekcja Zenona Przesmyckiego. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Śliwa Joachim. 2007. Czarnomorska wyprawa Józefa Ignacego Kraszewskiego. W: Egipt, Grecja, Italia... Zabytki starożytne z dawnej kolekcji Gabinetu Archeologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Red. Joachim Śliwa. Kraków: Księgarnia Akademicka. S. 246–252.

Tańczuk Renata. 2003. Tożsamość w kolekcji – casus bibliofila. W: Bibliotekarz w świecie wartości. Materiały konferencji, Wrocław, 15–16 maja 2003 r. Red. Stefan Kubow. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. S. 54–65.

Tańczuk Renata. 2011. Ars colligendi. Kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Tańczuk Renata. 2018. Kolekcja – pamięć – tożsamość. Studia o kolekcjonowaniu, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wicha Marcin. 2021. Kierunek zwiedzania. Kraków: Karakter.

Wietecha Anna. 2016. Prus i inni jako kolekcjonerzy detali, czyli epizod z historii noweli. W: Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku. Red. Joanna Lekan-Mrzewka, Monika Kulesza, Beata K. Obsulewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL. S. 309–327.

Zalewski Cezary. 2023. Fotografie i „efekt swojskości” (miejsca). O jednym szkicu krajoznawczym Elizy Orzeszkowej. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF, Philologiae”, vol. XLI, nr 2. S. 57–76.

Published

2024-12-23

How to Cite

Lachman, M. (2024). FROM "COLLECTIO" TOWARDS "LECTIO". COLLECTION IN LITERARY STUDIES. Prace Polonistyczne, 79, 251–285. https://doi.org/10.26485/PP/2024/79/11

Issue

Section

COMPARISONS AND CONTEXTS