Stories with potential – storytelling in leading a school as a learning organisation

Authors

  • Bożena Tołwińska Uniwersytet w Białymstoku, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.3/3

Keywords:

learning organisation, school as a learning organisation, school leadership storytelling, the potential of stories

Abstract

The subject of the analysis undertaken is the potential of storytelling in leadership work. The main purpose of this article is to present storytelling as a method to help shape the culture of a school as a learning organization and to inspire others to recognise and explore the potential of storytelling in the process of school leadership. In light of the constant changes taking place in the world, there is a need for a profound change in the school model – from a teaching institution to a learning one. The basic premise of the process of leading a school as a learning organisation is the development of cooperation based on open communication involving revealing and agreeing on different points of view, accepting different perceptions of events taking place and practicing critical reflection in order to change and improve daily practices in learning communities. In schools developing as learning organizations, the co-creation of a vision by all actors and the implementation of changes necessary to achieve jointly developed values become more important. The text attempts to answer the question: What qualities of storytelling can be used to support managerial efforts to shape the culture of the school as a learning organization? The universal nature of storytelling is presented here in a synthetic way and how it may be used in the practice of school leadership.

References

Archer S. Margaret. 2013. Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. tłum. A. Dziuban. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Auvinen Tommi, Anna-Maija Lämsä, Teppo Sintonen, Tuomo Takala. 2013. “Leadership manipulation and ethics in storytelling”. Journal of Business Ethics 116(2): 415–431. https://doi.org/10.1007/s10551-012-1454-8.

Baker M. Edward. 2002. Uwolnić się z pułapki pomiaru. W: Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. P.M. Senge, A. Kleiner, C. Roberts, R.B. Ross, B.J. Smith, 525–528. tłum. G. Łuczkiewicz. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Batko Roman. 2013. Golem, awatar, midas, złoty cielec. Organizacja publiczna w płynnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Biały Kamila. 2015. Opowieści biograficzne. W: Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym. M. Kostera (red.), 71–80. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Biesta Gert. 2009. “Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education”. Educational Assessment Evaluation and Accountability 21(1): 33–46. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9064-9.

Blumer Herbert. 2007. Interakcjonizm symboliczny. tłum. G. Woroniecka. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Chesi Paola, Cristina Godio, Ana Barroca, Laura Malita, Yvor Broer, Tharrenos Bratitsis, Emilia Szczygielska, Raul Gonzalez. 2013. T-STORY – Storytelling applied to training. In: The Future of Education, Conference Proceedings 2013. Florenta: Libreriauniversitaria.it Edizioni. tstory_report.pdf (istud.it) [dostęp: 10.09.2023].

Cywiński Aleksander, Kalina Kukiełko-Rogozińska, Krzysztof Tomanek. 2021. „Opowieść”. Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN 1(15): 5–9. https://doi: 10.15290/parezja.2021.15.01.

Czarniawska Barbara. 2010. Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań. Warszawa: Poltext.

Dalin Per, Hans G. Rolff, Bab Kleekamp. 1997. Przyszłość szkolnictwa. W: Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą. Antologia I. D. Elsner (red.), 37–68. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Daradkeh K. Mohammad. 2021. “An empirical examination of the relationship between data storytelling competency and business performance: The mediating role of decision-making quality”. Journal of Organizational and End User Computing 33(5): 42–73. https://doi.org/10.4018/JOEUC.20210901.oa3.

di Furia Marco, Nicholas Nicoli, Özgur Y. Akyar, Martina Rossi. 2022. Storytelling practice in sectors of education, psychology, communication, marketing: A narrative review. In: Psychology, learning, technology. Communications in computer and information science. P. Limone, R. Di Fuccio, G.A. Toto (eds.), 41–62. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-15845-2_3.

Dróżka Wanda. 2019. „Wychowanie do człowieczeństwa – jako przesłanie starszego pokolenia nauczycieli – w świetle ich pamiętników 2016”. Rocznik Pedagogiczny 42: 13–35. https://doi.org/10.2478/rp-2019-0002.

Dumont Hanna, David Istance. 2013. Analiza i tworzenie środowisk uczenia się XXI wieku. W: Istota uczenia się. Wykorzystywanie wyników badań w praktyce. H. Dumont, D. Istance, F. Benavides (red.), 35–59. tłum. Z. Janowska. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Elias Norbert. 2008. Społeczeństwo jednostek. tłum. J. Stawiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Elsner Danuta. 2015. Od „ja tu rządzę” do „zróbmy to razem”. O dzieleniu się przywództwem. W: Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu. G. Mazurkiewicz (red.), 53–74. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Filipiak Ewa. 2012. „«Produkty» kultury uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum”. Forum Oświatowe 1(46): 159–183.

Fullan Michael. 2006. Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą. tłum. K. Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fullan Michael, Maria Langworthy. 2014. A rich seam: How new pedagogies find deep learning. Londyn: Pearson. www.michaelfullan.ca/wp‑content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf [dostęp: 25.09.2023].

Gabriel Yiannis. 2000. Storytelling in organizations: Facts, fictions, fantasies. Oxford: Oxford University Press.

Gkoutsioukosta Zisoula, Venetia Apostolidou. 2023. “Building learning communities through digital storytelling”. Social Sciences 12(10): 541. https://doi.org/10.3390/socsci12100541.

Gołębniak D. Bogusława. 2019. Szkoła wspomagająca rozwój. W: Pedagogika. T. 2. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), 96–122. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hammerschmidt Ulrich. 2015. Ucząca się szkoła? Uczący się nauczyciele! Próba refleksji krytycznej i punkt wyjścia do rekonstrukcji. W: Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. G. Mazurkiewicz (red.), 25–38. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Harris Alma, Michelle Jones. 2018. “Leading schools as learning organizations”. School Leadership & Management 38(4): 351–354. https://doi.org/10.1080/13632434.2018.1483553.

Garvin A. David. 1998. “Building a learning organization”. Harvard Business Review 71(4): 78–91.

Hatch Mary Jo. 2002. Teoria organizacji. tłum. P. Łuków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heath Chip, Dan Heath. 2020. Przyczepne historie. Dlaczego niektóre treści przykuwają uwagę, a inne zostają zapomniane. tłum. M. Malcherek. Warszawa: MT Biznes.

Jacyno Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jun Jin, Kate Siegrist, Daniel Weinshenker. 2022. “Evaluation of nurses’ experiences with digital storytelling workshop: New way to engage, connect, and empower”. Journal of Nursing Management 30(5): 1317–1323. https://doi.org/10.1111/jonm.13619.

Kiełtyka Leszek. 2016. „Rola menedżera we współczesnych organizacjach”. Przegląd Organizacji 8 (919): 4–10.

Khdour Naser, Roberta Fenech, Priya Baguant, Fazli Wahid. 2023. “The power of organizational storytelling: The story of a company in times of transformation”. Corporate Governance and Organizational Behavior Review 7(3): 204–210. https://doi.org/10.22495/cgobrv7i3p16.

Kociatkiewicz Jerzy, Monika Kostera. 2013. „Zarządzanie humanistyczne: Zarys programu”. Problemy Zarządzania 11/4: 9–19.

Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN. 2011. Raport Polska 2050. http://rp2050.czasopisma.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=271: raport‑polska-2050&catid=103:wydania&Itemid=228 [dostęp: 25.09.2023].

Kools Marco, Louise Stoll. 2016. “What makes a school a learning organisation?”. OECD Education Working Papers 137. Paris: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5jlwm62b3bvh‑en.

Kostera Monika. (red.). 2011. Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji. Sopot: GWP.

Kostera Monika. 2015. Collage narracyjny. W: Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym. M. Kostera (red.), 81–91. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Kożuch Barbara. 2009. „Zmiany w formach zatrudnienia administracji samorządowej szczebla podstawowego”. Zarządzanie Publiczne 1(5): 33–44.

Lasocińska Kamila. 2018. „Metoda storytelling – opowiadanie narracyjne w wychowaniu do wartości”. Hejnał Oświatowy 8–9: 15–18.

Maclean Mairi, Charles Harvey, Robert Chia. 2012. “Sensemaking, storytelling and the legitimization of elite business careers”. Human Relations 65(1): 17–40. https://doi.org/10.1177/0018726711425616.

Malewski Mieczysław. 2010. Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Mikiewicz Piotr. 2016. Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mills Sara. 1997. Kierowanie zespołami w procesie wprowadzania zmian. W: Współczesne tendencje w kierowaniu zmianą edukacyjną. Antologia II. D. Ekiert‑Grabowska (red.), 179–208. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Morgan Gareth. 1997. Obrazy organizacji. tłum. Z. Wiankowska‑Ł adyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Morgan Gareth. 2001. Wyobraźnia organizacyjna. Nowe sposoby postrzegania, organizowania i zarządzania. tłum. Z. Wiankowska‑Ł adyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Napiórkowski Marcin. 2022. Naprawić przyszłość. Dlaczego potrzebujemy lepszych opowieści, żeby ratować świat. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Nosrati Fariba, Brian Detlor. 2022. “The power of stories for impression management: evidence from a city cultural digital storytelling initiative”. Information Technology & People 35(4): 1410–1427. https://doi.org/10.1108/ITP06-2020-0400.

OECD. 2016. What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers. http://www.oecd.org/education/school/school‑learning-organisation.pdf [dostęp: 30.09.2023].

OECD. 2018. Developing schools as learning organisations in Wales, implementing education policies, Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264307193-en [dostęp: 30.09.2023].

Olejniczak Karol, Jakub Rok, Adam Płoszaj. 2012. Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą – przegląd koncepcji. W: Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej. K. Olejniczak (red.), 61–107. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Ottaviani Dorotea, Cecilia De Marinis, Alice Buoli. 2022. “Storytelling as a multidimensional pedagogical tool in practice-based doctoral training for design disciplines”. Archnet-IJAR. https://doi.org/10.1108/ARCH-02-2022-0026.

Pasieczny Jacek, Tomasz Rosiak. 2021. W kierunku organizacji uczącej się. Transformacja organizacyjna na przykładzie jednostki administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Piątkowska Agnieszka. 2021. Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku. Gliwice: One Press.

Potulicka Eugenia. 2014. Neoliberalne reformy edukacji w Stanach Zjednoczonych. Od Ronalda Reagana do Baracka Obamy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Potulicka Eugenia, Joanna Rutkowiak. 2010. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Rajchelt Magdalena. 2013. „Role menedżera w organizacji uczącej się”. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 310: 224–232.

Senge M. Peter. 1990. The fifth discipline. The art and practic of the learning organization. New York: Currency Doubleday.

Senge M. Peter. 2006. Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. tłum. H. K orolewska‑Mróz. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Shiri Ali, Deanna Howard, Sharon Farnel. 2021. “Indigenous digital storytelling: digital interfaces supporting cultural heritage preservation and access”. The International Information & Library Review 54(2): 1–22. https://doi.org/10.1080/10572317.2021.1946748.

Silina-Jasjukevica Gunta, Agnese Lastovska, Svetlana Surikova, Kaulens Oskars, Inga Linde, Inese Lūsēna-Ezera. 2023. “Education policy institutions’ comprehension of the school as a learning organisation approach: A case study of Latvia”. Education Sciences 13(9): 1–20. https://doi.org/10.3390/educsci13090907.

Stark Johannes, Julia A.M. Reif, Tom Schiebler. 2022. “What leaders tell and employees hear – An intention-perception model of storytelling in leadership”. Organization Management Journal 19(2): 72–83. https://doi.org/10.1108/OMJ-02-2021-1156.

Sułkowski Łukasz. 2013. „Interpretatywne rozumienie kultury w naukach o zarządzaniu”. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 2: 107–122.

Sułkowski Łukasz. 2020. Kultura organizacyjna od podstaw. Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.

Śliwerski Bogusław. 2015. Nauczyciele w gorsecie MENskich regulacji. W: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. H. Kwiatkowska (red.), 57–83. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tołwińska Bożena. 2018. Teacher team’s maturity as the basis for a learning school. In: Teacher education policy and practice. International perspectives and inspirations. Key Concepts Series t. 1. M. Attard‑Tonna, J. Madalińska‑Michalak (eds.), 194–215. Warszawa: Foundation for the Development of the Education System.

Tołwińska Bożena. 2021. Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Vivek Ramakrishnan, Yogarajah Nanthagopan. 2023. “Storytelling as a qualitative approach for organizational management”. European Journal of Management Issues 31(2): 113–122. https://doi.org/10.15421/192310.

Weick E. Karl. 2016. Tworzenie sensu w organizacjach. tłum. B. Czarniawska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wilson O. Antoinette. 2019. “The role of storytelling in navigating through the storm of change”. Journal of Organizational Change Management 32(3): 385–395. https://doi.org/10.1108/JOCM-12-2018-0343.

Yin K. Robert. 2015. Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. tłum. J. Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Downloads

Published

2024-09-13

How to Cite

Tołwińska, B. (2024). Stories with potential – storytelling in leading a school as a learning organisation. Przegląd Socjologiczny, 73(3), 51–75. https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.3/3

Issue

Section

ARTICLES