CALL FOR PAPERS 2/2026 - (Nie)Czytanie literatury

2025-07-13

Numer 2/2026
(Nie)Czytanie literatury

Termin nadsyłania tekstów: 15 maja 2026 r.
Redakcja części tematycznej: dr hab. Ksenia Olkusz


Redakcja proponuje podjęcie tematu  „(nie)czytania literatury”, proponując autorom i autorkom skupienie się na kilku kluczowych obszarach. Jeden z nich obejmowałby refleksję odnoszącą się do problemu czytelnictwa — tendencji spadkowej w ostatnich dekadach, jej przyczynach oraz możliwych alternatywach dla tradycyjnego czytania. Kolejny obszar byłby poświęcony analizie zjawisk czytelniczych i obejmowałby nie tylko statystyki czy trendy, lecz i społeczne, kulturowe oraz psychologiczne aspekty fenomenu czytelnictwa.

Redakcja zachęca także do nadsyłania artykułów dotyczących m.in. alternatywnych sposobów obcowania z literaturą — poprzez słuchanie czy oglądanie (podcasty, audiobooki, adaptacje filmowe i gry cyfrowe), a nawet aktywność fizyczną i zaangażowanie innych zmysłów (liberatura, literatura interaktywna, VR, media społecznościowe i grupy literackie). Warto zastanowić się, jakie mogą być konsekwencje społeczno-kulturowe tego trendu. Czy istnieją skuteczne strategie lub inicjatywy mające na celu zwiększenie zainteresowania literaturą i czytelnictwem w różnych grupach społecznych?

Zachęcamy, aby artykuły z reprezentowanych przez autorów dyscyplin poszerzały pole badawcze również o takie zagadnienia, jak współczesny rynek wydawniczy czy socjologia literatury. Istotne byłyby takie tematy, jak: self-publishing i vanity-publishing (różne formy samopublikowania), literatura w internecie
i przestrzenie/zjawiska, takie jak np. WattPad.

Ostatnim, nie mniej ważnym przedmiotem refleksji będą w tym numerze krytyka literacka i jej przemiany, a więc: krytyka „wysoka”, profesjonalna, związana ze środowiskiem naukowym, opozycja (?) nagrody literackie a recenzje internetowe, „bookstagram”, blogi/strony recenzenckie, sponsoring, influencerzy. Proponowane tematy otwierają możliwość interdyscyplinarnych rozważań, łącząc nauki humanistyczne, socjologię, psychologię oraz nauki o mediach.

Zgłoszenia: zrl@uni.lodz.pl

UWAGA! W związku z dużym zainteresowaniem numerami „wolnymi”, bez tematu głównego, Redakcja otworzyła Dział Stały, co oznacza, że w obu numerach w roku
publikowane są teksty niezwiązane z tematami tomów, prezentujące aktualne wyniki badań z interesujących nas dyscyplin. Szczegółowe informacje dot. typów tekstów znajdują się na stronie czasopisma.

Zgłoszenia prosimy przesyłać wyłącznie na adres Redakcji: zrl@uni.lodz.pl