With the Word on the Map (of Mind and Time). Selected Spaces in the Lyrics by Pablopavo

Authors

  • Kamila Czaja Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistyczny, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/2

Keywords:

Paweł Sołtys; Pablopavo; songs, spaces; Warsaw

Abstract

Starting with Warsaw themes in the works of Pablopavo (Paweł Sołtys) — which have dominated previous research papers — the article signalizes their role in describing not only them rapidly changing city itself, but also its inhabitant’s sense of inadequacy. Most of all, the analysis of the songs from different albums, from Telehon (2009) to Mozaika (2022), and from different musical projects (Pablopavo solo, the band Pablopavo i Ludziki, Pablopavo recording with Naprawdę Duży Zespół, with Praczas or with Praczas and Anna Iwanek) deals with motifs not discussed before, e.g. the vision of home, that can be a shield against the evil world, but can have the dark side or be used as a way to show the duality of the human mind. The metaphors created by Pablopavo are also interpreted in the article: the conceptual metaphors, as the versions of the structural metaphor LIFE IS A JOURNEY (a turn, an elevator, a railway station, a map), the orientational metaphors (mixing the dimensions) and the metaphors that blend space and time. The reflections profi led this way reveal the potential of these topics and figures in straightening out the mind and the memories, as well as in identifying the human position in space — the space understood more in terms of existence as space.

References

Bratkowski Piotr (2009), Klasycysta z ulicy, „Newsweek”, 25 października, www.newsweek.pl/kultura/klasycysta-z-ulicy/jc19cdj [dostęp: 14.07.2023].

Bratkowski Piotr (2014), Pablopavo. Paradoks grajka, Onet.pl, kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/alternatywa/pablopavo-paradoks-grajka/6yjex8y [dostęp: 14.07.2023].

Dunin-Wąsowicz Paweł (2009), Dwa sny, albo alimenty zapłacone, „Lampa” nr 10(67), web.archive.org/web/20120315124651/http://www.lampa.art.pl/0910pablopavo.html [dostęp: 14.07.2023].

Gacek Dorota (2019), Paweł Sołtys: nieradość to stan, w którym jest się najczęściej [wywiad radiowy],

„Dwukropek”, Polskie Radio, Dwójka, www.polskieradio.pl/8/3866/Artykul/237-2060,Pawel-Soltys-nieradosc-to-stan-w-ktorym-jest-sie-najczesciej [dostęp: 14.07.2023].

Gajda Krzysztof (2017), Szarpidruty i poeci. Piosenka wobec przemian społecznych i kulturowych ostatnich dekad, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Gajda Krzysztof (2022), Autotematyzm w piosence na przykładzie twórczości Pablopavo (Pawła

Sołtysa), „Forum Poetyki” nr 25.

Gawlik Paweł (2015), „Siedzi we mnie ta Warszawa głęboko” [wywiad], „Gazeta Wyborcza” (Warszawa), 31 stycznia, warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,17331249,Pablopavo___Siedzi_we_mnie_ta_Warszawa_gleboko___ROZMOWA_.html [dostęp: 14.07.2023].

Justova Polina (2019), Paweł Sołtys: Język jest najważniejszy [wywiad], Culture.pl, culture.pl/pl/artykul/pawel-soltys-jezyk-jest-najwazniejszy-wywiad [dostęp: 14.07.2023].

Klezmafour (2011), 5th Element [album muzyczny], Karrot Kommando.

Koziołek Ryszard (2019), Głośna nieobecność. Dylan i Nobel [w:] R. Koziołek, Wiele tytułów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Kövecses Zoltán (2011), Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, przeł. A. Kowalcze-Pawlik, M. Buchta, TAiWPN Universitas, Kraków.

Lakoff George, Johnson Mark (2010), Metafory w naszym życiu, przeł. T.P. Krzeszowski, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Pablopavo (2014), Tylko [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo i Naprawdę Duży Zespół (2020), Wszystkie nerwowe piosenki [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo/Iwanek/Praczas (2015), Wir [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo i Ludzki (2009), Telehon [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo i Ludzki (2011), 10 piosenek [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo i Ludzki (2014), Polor [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo i Ludziki (2018), Marginal [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo i Ludziki (2022), Mozaika [album muzyczny], Karrot Kommando.

Pablopavo i Praczas (2011), Głodne kawałki [album muzyczny], Karrot Kommando.

Paczoska Ewa (2017), Warszawskość jako temat i forma w piosence ostatnich lat [w:] Nowe słowa w piosence. Źródła. Rozlewiska, red. M. Budzyńska-Łazarewicz, K. Gajda, Instytut Kultury Popularnej, Poznań.

Rutkowski Mariusz (2012), „Przez miasto iście…” Lingwistyczne aspekty tekstów Pablopavo [w:] Unisono w wielogłosie. T. 3. Rock a korespondencje sztuk, red. R. Marcinkiewicz, Wydawnictwo Gad Records, Sosnowiec.

Sankowski Robert (2014), Nowa płyta „Polor”. Pan dyrektor Pablopavo w rozmowie z Robertem

Sankowskim [wywiad], „Gazeta Wyborcza” („Kultura”), 25 stycznia, wyborcza.pl/1,75410,15333871,Nowa_plyta__Polor___Pan_dyrektor_Pablopavo_w_rozmowie.html [dostęp: 22.11.2019].

Sołtys Paweł (2017), Mikrotyki, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Sołtys Paweł (2019), Nieradość, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Szubrycht Jarek (2011), Chłopak z Grochowa pisze piosenki [wywiad], „Przekrój” nr 16/17.

Szubrycht Jarek (2022), Pablopavo: Nie oszukuję w tekstach. W moim życiu ostatnio wydarzyło się wiele złego [wywiad], „Gazeta Wyborcza”, 1 kwietnia, wyborcza.pl/7,113768,28284656,male-nutki-przeciwko-wielkim-skur-jest-nowa-plyta-pablopavo.html [dostęp 14.07.2023].

Varga Krzysztof (2009), Piosenki o mojej Warszawie, „Gazeta Wyborcza” („Duży Format”), 23 października, wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,7170857,Piosenki_o_mojej_Warszawie.html [dostęp: 3.10.2023].

Węcławek („Flint”) Marcin, Podolec Marcin (2016), Dym. Pablopavo. Wywiad graficzny, Kultura Gniewu, Karrot Kommando, Warszawa.

Zimmermann Mateusz (2017), Pablopavo: czasem czujesz, że trzeba krzyczeć na całe gardło [wywiad], Onet.pl, kultura.onet.pl/wiadomosci/pablopavo-czasem-czujesz-ze-trzeba-krzyczecna-cale-gardlo/r9wqs7p [dostęp: 14.07.2023].

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Czaja, K. (2023). With the Word on the Map (of Mind and Time). Selected Spaces in the Lyrics by Pablopavo. Zagadnienia Rodzajów Literackich The Problems of Literary Genres, 66(2), 75–86. https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/2

Issue

Section

Issue Theme — Articles