Game, Play, Joy. Why is Tomasz Bąk’s "Playbook" Entertaining?
DOI:
https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/6Keywords:
Playbook; Tomasz Bąk; basketball; poetainment; late capitalism; performanceAbstract
The article discusses Tomasz Bąk’s Playbook, analysing it as a poetic volume that thematises basketball in the context of variously understood ideas of play and performance. The author of the text examines how Bąk uses stylisation and intertextuality, in particular to paraphrase Charles Dickens’ A Christmas Carol. Michael Jordan takes on the role of Ebenezer Scrooge, while his former teammate Scottie Pippen becomes Jacob Marley. Also emphasised is the volume’s stylistic polycentricity, incorporating Polish cultural references, and its performative nature, enhanced by graphic design and footnotes that create a parallel narrative about the NBA. The title itself refers to the idea of play and fun and, in line with the English meaning of the word “play,” to “joy” and “entertainment.” The performative nature of the work is crucial. Playbook is not only about basketball or capitalism, but is itself a performance that violates the boundaries of genres and languages. It engages the viewer and performs the reality of sport in late capitalism and of poetry itself. The concept of play is reinforced by the graphic design of the book by Bogna Brewczyk, which resembles a sports playbook with diagrams and symbols. The text suggests that the strategy of poetainment, by prioritising the enjoyment derived from the text, makes it possible to broaden the audience. While maintaining the entertaining nature of the volume, Bąk problematises the world of late capitalist sport and the image of poetry and the poet.
Downloads
References
Balbus Stanisław (1993), Między stylami, TAiWPN Universitas, Kraków.
Bąk Tomasz (2019), Bailout, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.
Bąk Tomasz (2021), Playbook, oprac. i przypisy W. Mazur, Warstwy, Wrocław.
Baran Bogdan (1994), Moderne gry i zabawy, „Teksty Drugie” nr 5–6.
Bralczyk Jerzy (1995), Język na sprzedaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Folta-Rusin Anna (2019), Albo wciągnie cię bagno, albo „zapragniesz brnąć przez trzydzieści mil w gęstej tropikalnej dżungli”. Czy blurb daje mi wybór?, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” nr 8.
Hałas Elżbieta (2007), Osobliwość interakcjonizmu Ervinga Goffmana, „Studia Socjologiczne” nr 1(184).
Jacko Jan Franciszek (2016), Czym jest gra? Uwagi o przedmiocie ludologii. Analiza fenomenologiczno-metodologiczna, „Homo Ludens” nr 1(9).
Kaczmarski Paweł (2019), Przedpole utopii, „Mały Format” nr 10–11, malyformat.com/2019/11/przedpole-utopii [dostęp: 31.05.2025].
Kujawa Dawid (2021), Pocałunki ludu. Poezja i krytyka po roku 2000, Korporacja Ha!art, Kraków.
Lenartowicz (Wołos) Marta (2002), Koncepcja „gry językowej” Wittgensteina w świetle badań współczesnego językoznawstwa, TAiWPN Universitas, Kraków.
Łuszczykiewicz Piotr (2018), Seks, taśmy i statusy Facebooka. O poezji Katarzyny Fetlińskiej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” nr 33, DOI: 10.14746/pspsl.2018.33.12.
Maliszewski Karol (2021), Futbol w polu poetyckiego zainteresowania. Na tropie tematu, „Orbis Linguarum” nr 55, DOI: 10.23817/olin.55-17.
Meller Oskar, Bąk Tomasz (2021), Tomasz Bąk. Playbook | premiera, YouTube, https://youtu.be/n2dzcX7adiI?si=Jt-fAOwswKSQPflI&t=681 [dostęp: 31.05.2025].
Poręba Karol (2021), „Język to sznur pod dzwon”. Krytycznoliteracka próba (re)konstrukcji tożsamości pokoleniowej polskiej poezji najmłodszej, „Praktyka Teoretyczna” nr 40(2), DOI: 10.14746/prt.2021.2.9.
Sala Zuzanna (2022), „Cierpiący na depresję doskonale odnajdują się na bezrobociu”. Humor w narracjach psychiatrycznych Tomasza Bąka i Olgi Hund, „Praktyka Teoretyczna” nr 45, DOI: 10.19195/prt.2022.3.13.
Sadowska Martyna (2020), „Kultura przegrywu” i [beep] generation na przykładzie twórczości poetyckiej Tomasza Bąka, „Studia Humanistyczne AGH” nr 19, DOI: 10.7494/human.2020.19.1.85.
Sidoruk Elżbieta (2013), Ironia a dyskurs satyryczny, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 4, DOI: 10.15290/bsl.2013.04.14.
Sidoruk Elżbieta (2016), Przepisywanie jako element strategii satyrycznej [w:] Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, DOI: 10.18778/8088-214-0.13.
Trusewicz Michał (2021), Odblokować alternatywną przyszłość. Performatywna poezja Tomasza Bąka, „Śląskie Studia Polonistyczne” nr 18, DOI: 10.31261/SSP.2021.18.12.
Wallace David Foster (2016), E Unibus Pluram: telewizja a fikcja amerykańska [w:] D.F. Wallace, Rzekomo fajna rzecz, której nigdy więcej nie zrobię. Eseje i rozważania, przeł. J. Kozak, W.A.B., Warszawa.
Wojda Dorota (2014), „Zdanie złożone z kilku podań”. Poezja–futbol–performans, „Teksty Drugie” nr 3.

