Dyskurs i „coś więcej”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/1

Słowa kluczowe:

dyskurs, teoria, estetyka „coś więcej”, syngularyzm, figuralność, efekt znaczenia, efekt prawdy, metafora, semiotyka, fenomenologia

Abstrakt

Punktem wyjścia i osią spajającą artykuł jest próba wyjaśnienia co oznacza enigmatyczne „coś więcej” jako wyraz oczekiwań teoretyków wobec dyskursu. Słowa będące leitmotivem zaczerpnięte z teorii Michela Foucaulta i powtórzone przez Mike Bal pełnią w tekście rolę „miniaturowej teorii” w znaczeniu jakie pojęciom nadała holenderska badaczka. Autorka próbuje odczytać ich znaczenie w kontekście wymienionych koncepcji, porównuje ujęcia semiotyczne z fenomenologicznymi. Jako narzędzia badawcze wykorzystuje teorie reguł sztuki i pola sztuki Pierre’a Bourdieu oraz propozycje współczesnych teoretyków niemieckich Andreasa Reckwitza, Dietera Merscha, Stephanie Schmidt. Przypomina za Grzegorzem Sztabińskim problem odróżnienia teorii od dyskursu i rozważa zasadność takiego odróżnienia oraz konsekwencje twierdzenia, że dyskursy są tylko formami wypowiedzi dla teorii. Zmiany zachodzące w dyskursach analizowane są jako następstwo przemian w społeczeństwie późnonowoczesnym określanych przez Reckwitza syngularyzmem. Ukierunkowanie dyskursów na „coś więcej” niż oznaczanie stanów rzeczy zmienia ich funkcję i pozwala mówić o „efekcie prawdy”, „efekcie znaczenia”, bieżącym „użyciu dzieła”, performatywnej mocy pojęć i ucieleśnieniu mowy sztuki. Oczekiwania „czegoś więcej” zawsze koncentrowały się wokół problemu tożsamości i niewspółmierności heterogenicznych dyskursów. W podsumowaniu „coś więcej” dyskursu pokazane jest jako współczesna forma pytań metafizycznych zadawania z perspektywy filozofii skończoności.

Bibliografia

Bal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Bal M., Reading “Rembrandt”: Beyond the word – image opposition: The Northrop Frye lectures in literary theory, Cambridge University Press, Cambridge – New York 1991.

Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, trans. by M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.

Blumenberg H., Paradygmaty dla metaforologii, trans. by B. Baran, Aletheia, Warszawa 2017.

Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, trans. by M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.

Foucault M., Archeologia wiedzy, trans. by A. Siemek, PIW, Warszawa 1977.

Foucault M., Narodziny kliniki, trans. by P. Pieniążek, Wyd. “KR”, Warszawa 1999.

Foucault M., Porządek dyskursu, trans. by M. Kozłowski, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.

Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, trans. by T. Komendant, vol. 2, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Gdańsk 2005.

Kalaga W., Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja, Universitas, Kraków 2001.

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, trans. by P. Krzeszowski, PIW, Warszawa 1988.

Lorenc I., Estetyczne uzgodnienie jako temat współczesnej fenomenologii francuskiej, [in:] Fenomen i przedstawienie. Francuska estetyka fenomenologiczna. Założenia/Zastosowania/Konteksty, eds. I. Lorenc, M. Salwa, P. Schollenberger, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2012.

Lorenc I., Logos i mit estetyczności, Wydawnictwo UW, Warszawa 1993.

Lorenc W., Filozofie skończoności, Wydawnictwo UW, Warszawa 2016.

Margolis J., Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki. Wykłady z filozofii sztuki, trans. by K. Guczalski, Universitas, Kraków 2004.

Maryl M., Sztuka czytania? Mieke Bal w teorii i w praktyce, “Teksty Drugie” 2013/4.

Merleau-Ponty M., Oko i umysł: szkice o malarstwie, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1996.

Merleau-Ponty M., Postrzeganie, ekspresja, sztuka, [in:] ipse, Proza świata. Eseje o mowie, trans. by S. Cichowicz, Czytelnik, Warszawa 1976.

Mersch D., Sprache und Aisthesis. Heidegger und die Kunst, [in:] S. Peters, M. J. Schäfer (Hg.), Intellektuelle Anschauung. Figurationen zwischen Kunst und Wissen, transcript Verlag, Bielefeld 2006.

Pękala T., Dyskurs o dyskursie, [in:] Dyskursy sztuki. Dyskursy o sztuce, ed. T. Pękala, Wyd. UMCS, Lublin 2018.

Reckwitz A., Die Gesellschaft der Singularitäten. Zum Strukturwandel der Moderne, Suhrkamp Verlag, Berlin 2017.

Schmidt S., Postmoderne Ästhetik – Das Verhältnis von Ästhetik, Kunst und Natur, “Tabularasa, Zeitung für Gesellschaft &Kultur”, no. 62 (4/2011) , (tabularasa-jena.de/artikel/artikel_2581/), [accessed: 20.11.2020].

Seel M., Estetyka obecności fenomenalnej, Universitas, Kraków 2008.

Sztabiński G., Teorie sztuki a dyskursy o sztuce, [in:] Dyskursy sztuki. Dyskursy o sztuce, ed. T. Pękala, Wyd. UMCS, Lublin 2018

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25