Dyskurs z architekturą w twórczości Krzysztofa Wodiczki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/16

Słowa kluczowe:

dyskurs, architektura, projekcje publiczne, Krzysztof Wodiczko

Abstrakt

Twórczość Krzysztofa Wodiczki podzielić można na trzy grupy. Pierwszą stanowią różnego rodzaju pojazdy. Drugą grupą prac Wodiczki, jak pisał Stach Szabłowski, są "projekty technologicznych protez dla osób społecznie <<upośledzonych>> - uchodźców, emigrantów, bezdomnych". Trzecia grupa - najbardziej znana to projekcje publiczne, polegające na rzutowaniu na różne słynne budowle obrazów (początkowo statycznych, a od 1996 roku ruchomych i połączonych z dźwiękiem), które miały na celu zwrócenie uwagi na ważne dla mieszkańców danego miejsca kwestie kulturowe, społeczne i polityczne. W artykule autorka koncentruje się na omówieniu ostatniej z wymienionych grup, wskazując że projekcje artysty z jednej strony odnoszą się do realnych, bieżących problemów trapiących mieszkańców danego miejsca, z drugiej poprzez tworzenie ich z myślą o konkretnych budowlach wchodzą w dyskurs z zastaną architekturą, która w powszechnym odczuciu ma charakter uniwersalny, ponadczasowy, daleki od tego, co dzieje się aktualni

Bibliografia

Czubak Bożena, eds. (2011) Krzysztof Wodiczko. Art of the public domain, Sopot-Warszawa: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Fundacja Profile w Warszawie.

Czubak Bożena (2015), Krzysztof Wodiczko. Na rzecz domeny publicznej, ed. B. Czubak, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi.

Czubak Bożena, Projekcja weteranów wojennych, Warszawa, http://fundacjaprofile.pl/tree.php?i-d=862 (17.06.2021)

http://artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/wodiczko-krzysztof-projekcja-weteranow-wojennych-warszawa (17.06.2021)

Kaye Nick (2000) Site-Specyfic Art. Performance, Place and Documentation, London: Routledge.

Jałowik Delfina (2018) Participative Art: Delegated Performance versus Communal Engaged Performance Using the Example of Artistic Activities by Krzysztof Wodiczko and Paweł Althamer, „Art. Inquiry. Recherches sur les arts” vol. XX (XXIX), pp. 159-171.

Kobyłt Joanna, Radykalna utopia - o krytyce społecznej Krzysztofa Wodiczki, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/9987 (17.06.2021)

Lefebvre Henri (1991) The Production of Space, Oxford: Blackwells.

Potocka Maria Anna ed. (2002) Publiczna przestrzeń dla sztuki?, Kraków: Bunkier Sztuki.

Smolak Anna, Gadomska Małgorzata, Doliński Dariusz eds. (2005) Wodiczko. Projekcje publiczne 1996-2004, Kraków: Bunkier Sztuki.

Szabłowski Stach, Dobry artysta, "dwutygodnik.com" 2015, Vol. 166, No. 8, www.dutygodnik.com/artykul/6064-dobry-artysta.html (07.11.2020)

Wodiczko Krzysztof (1999) Critical Vehicles. Writings, Projects, Interviews, Cambridge - Massachusetts – London: The MIT Press

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25