Styl jako odzwierciedlenie ideologii władzy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/16

Słowa kluczowe:

styl, refleksja, ideologia władzy, Związek Radziecki, Ukraina, Polska, Rumunia, Chiny.

Abstrakt

Jednym z elementów stylu jest jego zgodność lub sprzeciw wobec ideologii dominującej władzy. Kiedy nowa władza chce podkreślić swoją odrębność od poprzedników, wykorzystuje sztukę i architekturę w celach propagandowych, tworząc nowy styl. Uderzającym przykładem odzwierciedlającym styl rozumiany ideologicznie, jest architektura w tak zwanym „imperium stalinowskim”, czyli na obszarze Ukrainy, Polski i Rumunii w okresie socjalizmu. Architektura okresu socjalistycznego nie zachowywała ciągłości z poprzednimi stylami i starała się podkreślić swoją odrębność wobec „starego świata”. W tym samym okresie, na przykład w Związku Radzieckim, sztuka socjalistyczna nie była jednorodna i radykalnie zmieniała się zgodnie z linią partii komunistycznej – od etapu kształtowania się ideologii bolszewizmu w latach 20. XX wieku do stalinowskiego autorytaryzmu w latach 40. i na początku lat 50.

Oryginalnym przykładem przenikania kultury tradycyjnej w ideologię socjalistyczną są Chiny

z ich narodową wersją postmodernizmu. W odróżnieniu od postmodernizmu europejskiego, jest ona całkowicie pozbawiona ironii i ma na celu podkreślenie dominującej ideologii za pomocą tradycyjnych chińskich technik architektonicznych. Jednocześnie zadaniem polityki zagranicznej jest promowanie kultury chińskiej w nieco uproszczonej, „eksportowej” wersji. Podczas gdy w kraju istotne jest podkreślanie ciągłości historycznej i świętości autorytetów.

Bibliografia

Administraþia Monumentelor şi Patrimoniului Turistic (2017) Bucuresti: Ed. PrivEŞTI.

Chernyshev Denys, Chang Peng (2020) Postmodern building as Theatrical Decoration: Architectu¬ral illusions of Manuel Nunez Yanovsky, in: T. Kozłowski, W. Celadyn, A. Mielnik, eds., Defining the architectural space – The truth and lie of architecture, vol. 2. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, pp. 21-32.

Cosac Monica (2018) Casa Scânteii, ridicată pe locul Hipodromului Băneasa, “Bucuresti din povesti”, 20.09.2018.

Dyomin Mykola, Ivashko Yulia (2020) Research, preservation and restoration of wooden churchesin Ukraine. “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 61, pp. 85-90.

Gawęcki Marek (2018) New Urbanization of the Steppe. Astana: a Capital Called the Capital, https://www.researchgate.net/publication/272575110_New_Urbanization_of_the_Steppe_Astana_A_Capital_Called_the_Capital (Access: 20.05.2022).

Georgescu Florian, Cernovodeanu Paul, Cebuc Alexandru (1966) Monumente din Bucureşti, Bucureşti: Ed. Meridiane.

Gryglewski Piotr, Ivashko Yulia, Chernyshev Denys, Chang Peng, Dmytrenko Andrii (2020) Art as a message realized through various means of artistic expression, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXII, pp. 57-88.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Casa_Scânteii (Access: 20.05.2022).

https://www.hotnews.ro/stiri-cultura-12642819-sculptura-hidra-costin-ionita-vernisata-cadrul-proiect-1990.htm (Access: 20.05.2022).

https://romaniamama.ro/turism/monumentul-aripi-piata-presei-libere_3465.html (Access: 20.05.2022).

In pictures: China bans ‘bizarre’ architecture (2016) 22 Februar, https://www.bbc.com/news/in-pictures-35630043 (Access: 20.05.2022).

Ivashko Yuliia, Rezga Kouider (2019) Specific features and issues of preserving the historic cities of Algeria – centres of islamic construction, “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 58, pp. 143-147.

Ivashko Yulia, Kuśnierz-Krupa Dominika, Chang Peng (2020) History of origin and development, compositional and morphological features of park pavilions in Ancient China, “Landscape architec-ture and Art”, vol. 15, no. 15, pр. 78-85.

Ivashko Yulia, Kuzmenko Tetiana, Li Shuan, Chang Peng (2020) The influence of the natural environment on the transformation of architectural style. “Landscape architecture and Art”, vol. 15, no. 15, pp. 101-108.

Ivashko Yulia, Rezga Kouider (2020) Specific features of the compositional construction of histori¬cal mosques of Algeria as the basis for their preservation and restoration in the original form, “Wia-domości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 61, pp. 80-84.

Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii (2020) Historical Background and Peculiarities of Mosque Con-struction in Iran as a Basis for Their Restoration, “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 63, pp. 46-53.

Ivashko Yulia, Tovbych Valerii, Dmytrenko Andrii, Ushakova Olga, Kondratska Olga, Bigaj Prze-mysław (2021) Stylistic Features of Secession Décor in Ukraine as the Basis for Its Restoration, “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 68, pp. 117-127.

Ivashko Yulia, Chang Peng, Zueva Polina, Ding Yang, Kuzmenko Tetiana (2021) Continuity of traditions and innovation in modern landscape design in China, “Landscape architecture and Art”, vol. 18, no. 18, pp. 94-103.

Ivashko Yulia, Chang Peng (2020) Modern “Chinese-Style” Arbours: Image Authenticity or Distor-tion? in: T. Kozłowski, W. Celadyn, A. Mielnik, eds., Defining the architectural space – The truth and lie of architecture, vol. 3. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, pp. 19-31.

Lam Jennifer (2020) The Future of China’s “Weird” Architectural Scene https://placesjournal.org/workshop-article/the-future-of-chinas-weird-architectural-scene/?cn-reloaded=1 (Access: 20.05.2022).

Orlenko Mykola, Ivashko Yulia (2019) The concept of art and works of art in the theory of art and in the restoration industry, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI, pp. 171-190.

Orlenko Mykola, Dyomin Mykola, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Chang Peng (2020) Ratio¬nal and aesthetic principles of form-making in traditional Chinese architecture as the basis of restora¬tion activities, “International Journal of Conservation science”, vol. 11, issue 2, pp. 499-512.

Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Chang Peng, Ding Yang, Krupa Michał, KuŚnierz Kazimierz, Sandu Ioan Gabriel (2021) The Specificity of the Restoration and Monument Protective Measures for the Preservation of Historical Chinese Gardens, “International Journal of Conservation Science”,vol. 12, issue 3, pp. 1003-1026.

Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Kobylarczyk Justyna, Kuśnierz-Krupa Dominika (2020) The influence of ideology on the preservation, restoration and reconstruction of temples in the urban structure of post-totalitarian states,”Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conser-vation”, no. 61, pp. 67-79.

Sandu Ion, Orlenko Mykola, Dyomin Mykola, Ivashko Oleksandr, Ivashko Yulia, Lăzăreanu Carmen Gabriela, Paprzyca Krystyna, Sandu Ioan Gabriel, Sztabińska-Kałowska Paulina (2021) Scientific Conservation of the Outstanding Theaters of the 19th Century and Their Influence on the Creation of Modern Art-Space, “International Journal of Conservation Science”, vol. 12, issue 2, pp. 361-390.

Sztabiński Grzegorz (2019) Why Do We Need the Term “Art”? “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI (XXX), pp. 19-35.

Sztabińska Paulina (2014) Contemporary artist and the notion of center and periphery, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XVI, pp. 45-56.

Sztabińska Paulina (2016) Performance art, performativity and the issue of neomodernism, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XVIII (XXVII), pp. 161-176.

Sztabińska Paulina (2017) Digital performance and avant-garde artistic distinctions, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XIX (XXVIII), pp. 257-272.

Sztabińska-Kałowska Paulina (2018) Performance and Participatory Art, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XX (XXIX), pp. 185-201.

Tache Petre (2018) The infamous story of the Free Press House, the former House of Sparks, (in Romanian) Infama poveste a Casei Presei Libere, fosta Casa Scânteii, Istoricul Casei Presei https://evz.ro/infama-poveste-a-casei-presei-libere-fosta-casa-scanteii.html?v=347635&page=1 (Access: 20.05.2022).

Teixeira Lauren (2018) Building China: How “Big Hats” Came to Dominate Chinese Architecture https://radiichina.com/building-china-how-big-hats-came-to-dominate-chinese-architecture/ (Access: 20.05.2022).

Tone Florentina (2009) Cum s-a construit Casa Scânteii, “Adevărul” (Arhivă), Bucuresti, 9 iunie 2009.

Wang Lucy (2016) China officially bans ‘weird’ architecture https://inhabitat.com/china-finally-bans-weird-architecture/ (Access: 20.05.2022).

Żychowska Maria, Ivashko Yulia, Chang Peng, Dmytrenko Andrii, Kulichenko Nataliia, Zhang Xin Mu (2021) The influence of traditional Chinese landscape architecture on the image of small architectural forms in Europe, “Landscape Architecture and Art”, vol. 18, no. 18, pp. 59-68.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-20