Sztuczna inteligencja a troska o „prawdziwą” sztukę Jak przeceniamy sztukę ludzi i niesprawiedliwie deprecjonujemy sztukę AI?
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/3Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, oryginalność, profesjonalizm, czarne skrzynki, empatia, obawy wobec AI, sztuka, amatorzyAbstrakt
Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji wywołuje niepokoje wśród wielu grup zawodowych, również wśród artystów, krytyków sztuki i kuratorów. Sprzedaż wykonanych przez AI obiektów na aukcjach sztuki oraz nagrody artystyczne przyznawane komputerowo wygenerowanym obrazom podważają wiele wyobrażeń na temat sztuki, które istnieją zarówno w środowisku artystycznym jak też wśród szerokiej publiczności. Wydaje się jednak, że lęk przed AI jest efektem myślenia życzeniowego na temat działalności artystycznej i jej charakterystyki. Odwołując się do kategorii oryginalności, profesjonalizmu, empatii i „czarnych skrzynek”, artykuł przekonuje, że AI deprecjonowana jest za te same cechy, które znajdujemy w twórczości ludzi, a sztuka tworzona przez ludzi przeceniana jest za cechy, które możemy znaleźć w działaniu AI.
Bibliografia
Acres Tom (2023) ChatGPT turns one: The first year of the chatbot that changed the world, "Sky News", https://news.sky.com/story/chatgpt-turns-one-the-first-year-of-the-chatbot-that-changedthe-world-13014185 [accessed: 21 June 2024].
Bishop Claire (2004) Antagonism and relational aesthetics, “October”, vol. 110, pp. 51-79.
Boden Margaret A. (2009) Computer Models of Creativity, “AI Magazine”, Fall 2009, pp. 23-34.
Bourdieu Pierre (1995) Rules of art. Genesis and Structure of the Literary Field, translated by S. Emmanuel, Stanford: Stanford University Press.
Cullins Ashley, Kilkenny Katie (2023) As Writers Strike, AI Could Covertly Cross the Picket Line, "The Hollywood Reporter", https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/writers-strike-ai-chatgpt-1235478681/ [accessed: 21 June 2024].
Demmer Theresa Rahel, Kühnapfel Corrina, Fingerhut Joerg, Pelowski Matthew (2023) Does an emotional connection to art really require a human artist? Emotion and intentionality responses to AI- versus human-created art and impact on aesthetic experience, “Computers in Human Behavior”, vol. 140, pp. 1-19.
Dickie George (1971) Aesthetics, An Introduction. Indianapolis: Pegasus.
Florida Richard (2002) The Rise of the Creative Class, New York: Basic Books.
Flusser Vilém (2020) Towards a Philosophy of Photography, translated by Anthony Mathwes, Reaktion Books: London.
Gangadhrabatla Harsha (2021), The Role of AI Attribution Knowledge in the Evaluation of Artwork, “Empirical Studies of the Arts”, 40(1), pp. 1-19.
Gillick Liam (2006) Contingent Factors: A Response to Claire Bishop’s “Antagonism and Relational Aesthetics”, “October” no. 115, pp. 95-107.
Guadamuz Andres (2017) Artificial intelligence and copyright, “Wipo Magazine”, https://www.wipo.int/wipo_magazine/en/2017/05/article_0003.html [accessed: 21 June 2024].
Jonson Jonathan (2018) A portrait created by AI just sold for $432,000. But is it really art?, “The Guardian”, https://www.theguardian.com/artanddesign/shortcuts/2018/oct/26/call-that-art-cana-computer-be-a-painter [accessed: 21 June 2024].
Kant Immanuel (1987) Critique of Judgment, transl. W. S. Pluhar, §46, Indianapolis-Cambrige: Hackett Publishing Company.
Keen Andrew (2007) The Cult of Amateur. How Today’s Internet Is Killing Our Culture, Sydney: Currency.
Metz Cade (2023) Chatbots May ‘Hallucinate’ More Often Than Many Realize, "New York Times", https://www.nytimes.com/2023/11/06/technology/chatbots-hallucination-rates.htm [accessed: 5 November 2023]
Metz Rachel (2024) AI won an art contest, and artists are furious, “CNN Buisness”, https://edition.cnn.com/2022/09/03/tech/ai-art-fair-winner-controversy/index.html [accessed: 21 June 2024].
Milmo Dan (2023) AI doomsday warnings a distraction from the danger it already poses, warns expert, "Guardian", https://www.theguardian.com/technology/2023/oct/29/ai-doomsday-warnings-a-distraction-from-the-danger-it-already-poses-warns-expert [accessed: 21 June 2024].
Morawski Stefan (1985) Sztuka masowa a elitarna – za i przeciw, in: idem, Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie, pp. 74-104.
Saltz Jerry (2018) An Artwork Made by Artificial Intelligence Just Sold for $400,00. I Am Shocked, Confused, Appalled, “New York Magazine”, https://www.vulture.com/2018/10/an-artificialintelligence-artwork-just-sold-for-usd400-000.html [accessed: 21 June 2024].
Shaw Devin Zane (2012) Freedom and Nature in Schelling's Philosophy of Art, London & New York: Bloomsbury Publishing Plc.
Shaffi Sarah (2023) ‘It’s the opposite of art’: why illustrators are furious about AI, "The Guardian", https://www.theguardian.com/artanddesign/2023/jan/23/its-the-opposite-of-art-why-illustratorsare-furious-about-ai [accessed: 21 June 2024].
Wu Yuheng, Mou Yi, Li Zhipeng, Xu Kun (2020) Investigating American and Chinese Subjects’ explicit and implicit perceptions of AI-Generated artistic work, “Computers in Human Behavior”, vol. 104, pp. 1-11.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.