Porządki interpretacyjne sztuki
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2019/21/4Słowa kluczowe:
porządki interpretacyjne sztuki, Jacques Rancière, Fryderyk Schiller, Skup łezAbstrakt
W tekście hasłowo przywołuję problem demarkacji sztuki i XX wieczne próby jej definiowania podejmowane na gruncie filozofii analitycznej. Przyjmuję interpretację, że są one wyrazem rozpoznania zasadniczej niemożliwości wskazania jakichkolwiek własności, którymi w sposób konieczny lub wystarczający powinien charakteryzować się przedmiot o statusie dzieła sztuki. Stąd zaczęto więc pytać nie o to, czym jest dzieło sztuki, ale o kontekst w jakim sztuka się konstytuuje. Jedną propozycji jest koncepcja Jaquesa Rancière’a mówiąca o różnych “porządkach interpretacyjnych sztuki”. W najbardziej ogólny sposób można ją sprowadzić do twierdzenia, że to jakie przedmioty będą rozpoznawalne jako dzieła sztuki jest kwestią dominującego dyskursu. To on decyduje o tym, które działania będą postrzegane jako praktyka artystyczna, a produkty tych działań jako dzieła sztuki. W prezentowanym tekście omówię rozpoznane przez Rancière’a porządki interpretacyjne i podejmę próbę skonfrontowania ich z dzisiejszą praktyką artystyczną.