Międzywojenny rozkwit prozy lesbijskiej w Polsce? Powieści "Przygoda w nieznanym kraju" Anieli Gruszeckiej, "Anetka" Marii Modrakowskiej i "Źródło samotności" Radclyffe Hall

Autor

  • Anna Artwich Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Szkoła Doktorska Nauk o Języku i Literaturze

Słowa kluczowe:

queer literature; lesbian literature; modernist literature; Aniela Gruszecka; Maria Modrakowska; Radclyffe Hall

Abstrakt

This article explores connections of newly discovered lesbian themes in three novels: Przygoda w nieznanym kraju [Adventure in an unknown country] by Aniela Gruszecka, Anetka by Maria Modrakowska and The Well of Loneliness by Radclyffe Hall. The article is organized in a way that makes it possible to highlight the similarities of motifs used in the texts, as well as deep thematic connections between Polish literary texts and the English novel. Although queer studies of the interwar period literature are not completely unexplored in the field of literary studies, these stories of non-heteronormative women have not yet been sufficiently touched upon. It was in that period that the Polish queer literature experienced a temporary flourishing — the analysis of the selected works of queer women’s depiction in modernist literature may show not only the continuity of the tradition of queer women’s writing in Poland, but also its linkage to the stream of European literature. The study’s aim is to dwell on the different representations of queer women outlined in these three literary works. While the first part of the article explores themes such as seclusion connected to queer childhood and unsuccessful attempts at forming relationships with women, the second part focuses on gothic motifs that play an important role in constructing the atmosphere of eeriness that surrounds the heroines.

Liczba pobrań

Brak danych dotyczących pobrań.

Bibliografia

Amenta Alessandro, Kaliściak Tomasz, Warkocki Błażej (2021), Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.

Araszkiewicz Agata (2014), Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania w dwudziestoleciu międzywojennym, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Beauvoir Simone de (2014), Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Czarna Owca, Warszawa.

Boniecka Marzena (2017), Śmierciopisanie kobiet: o twórczości Anieli Gruszeckiej, „Postscriptum Polonistyczne” nr 2.

Foucault Michel (2020), Historia seksualności, przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Freud Sigmund (1914–1916), Mourning and Melancholia [w:] On the History of the Psycho-Analytic Movement, Papers on Metapsychology and Other Works, przeł. J. Strachey, przekład przejrzała A. Freud, The Hogarth Press, The Instytute of Psycho-analysis, Londyn,

www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Freud_MourningAndMelancholia.pdf [dostęp: 2.05.2024].

Gilbert Sandra, Gubar Susan (1979), The Madwoman in the Attic: the Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, Yale Nota Bene, New Haven, Londyn.

Green Laura (2003), Hall of Mirrors: Radclyffe Hall’s „The Well of Loneliness” and Modernist Fictions of Identity, „Twentieth Century Literature” nr 3.

Gruszecka Aniela (1957), Przygoda w nieznanym kraju, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Hall Radclyffe (1933), Źródło samotności, przeł. J.P. Zajączkowski, Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, Warszawa.

Kraskowska Ewa (1995), Sens „Przygody w nieznanym kraju” Anieli Gruszeckiej, „Teksty Drugie” nr 3/4.

Mayr Suzette (2011), Memento Mori: Pushing Past the „Dead Queer” Stereotype in Fiction about Suicide, „Canada and Beyond: A Journal of Canadian Literary and Cultural Studies” nr 1.

Modrakowska Maria (1933), Anetka, Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, Warszawa.

Pająk Paulina (2018), „Echo Texts”: Woolf, Krzywicka, and The Well of Loneliness, „Woolf Studies Annual” nr 24.

Pająk Paulina (2021), 1933: the year of lesbian modernism in Poland?, „Women’s History Review” nr 1.

Ritz German (2002), Nić w labiryncie pożądania: gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu, przeł. B. Drąg, A. Kopacki, M. Łukasiewicz, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Sedgwick Eve Kosofsky (1981), The Character in the Veil: Imagery of the Surface in the Gothic Novel, „PMLA” nr 2.

Sobolczyk Piotr (2017), Gotycyzm — modernistyczny sobowtór odmieńca, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk.

Sobolczyk Piotr (2013), Manieryzm, „poetyka” „queer” i subwersje mitów, „Teksty Drugie” nr 5.

Sobolczyk Piotr (2014), Queer gothic — queer modernism, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” nr 24.

Szot Wojciech (2020), Panna doktór Sadowska, Dowody na Istnienie, Warszawa. Anna Artwich

Warnke Agnieszka (2022), Jak siostry: Aniela Gruszecka i Virginia Woolf, „Culture.pl”, culture. pl/pl/artykul/jak-siostry-aniela-gruszecka-i-virginia-woolf [dostęp: 28.02.2024].

Westengard Laura (2022), Queer Gothic Literature and Culture [w:] Twentieth-Century Gothic. An Edinburgh Companion, red. S.N. Fhlainn, B.M. Murphy, Cambridge University Press, Cambridge, www.cambridge.org/core/books/abs/twentiethcentury-gothic/queer-gothic-literature-and-culture/A487425A37867ADF7F790B4DA3FC5A3A#access-block [dostęp: 28.02.2024].

Wójcik Paula (2020), Demony przeszłości. Więzy pamięci i tradycje powieści gotyckiej, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” nr 8.

Pobrania

Opublikowane

2024-05-21

Jak cytować

Artwich, A. (2024). Międzywojenny rozkwit prozy lesbijskiej w Polsce? Powieści "Przygoda w nieznanym kraju" Anieli Gruszeckiej, "Anetka" Marii Modrakowskiej i "Źródło samotności" Radclyffe Hall. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(1). Pobrano z https://czasopisma.ltn.lodz.pl/Zagadnienia-Rodzajow-Literackich/article/view/2357