Topos człowieka w epoce antropomorficznych, inteligentnych robotów
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/6Słowa kluczowe:
topos człowieka, antropomorficzny robot, ideał cielesności, sztuczna inteligen¬cja, sztuka nowych mediówAbstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie toposu człowieka w nawiązaniu do teorii mimesis na tle analizy współczesnych przykładów antropomorficznych, inteligentnych robotów. Uwzględnione są dwie warstwy analizy: pierwsza, wiążąca się z upodabnianiem takich robotów do wyidealizowanego ludzkiego ciała oraz druga, w której uwzględnia się podobieństwo powyższych robotów do człowieka w warstwie mentalnej, co wiąże się z zagadnieniem sztucznej inteligencji. Większość zaprezentowanych przykładów pochodzi ze świata sztuki, będąc efektem interdyscyplinarnej współpracy artystów z inżynierami. Artykuł zawiera analizę porównawczą, jak również część treści wynika z obserwacji uczestniczącej, co wiąże się w szeregu przypadkach z kontaktem autora tekstu z prezentowanymi inteligentnymi robotami.
Bibliografia
Aristotle, Poetics, trans. Ingram Bywater (1962), Oxford Press.
Bishop Laura, Maris Anouk, Dogramadzi Sanja, Zook Nancy (2019) Social robots: The influence of human and robot characteristics on acceptance, “Paladyn – Journal of Behavioral Robotics” Vol. 10/1, 2019, pp. 346-358, DOI: https://doi.org/10.1515/pjbr-2019-0028
Epley Nicholas, Waytz Adam, Cacioppo John (2007) On seeing human: a three-factor theory of anthropomorphism, “Psychological Review”, Vol. 114 (4), 2007, pp. 864-886, doi: 10.1037/0033-295X.114.4.864: https://www.academia.edu/4851371/On_Seeing_Human_A_Three-Factor_The¬ory_of_Anthropomorphism
Feingold Ken (2014), Figures of Speech, [in:] R. Kluszczyński (ed.), Ken Feingold – Figures of Speech, “Art+Science Meeting”, Łaźnia Centre for Contemporary Art, Gdańsk, pp. 24-35: https://www.academia.edu/19067518/Ken_Feingold_Figures_of_Speech_Ken_Feingold_Figu¬ry_mowy
Güneysu Arzu, Karatas Iclal, Indurkhya Bipin, Aşık Okan (2010) Attitudes of Children Towards Dancing Robot Nao: A Kindergarten Observation, International Conference on Social Robotics 2013: “Taking Care of Each Other: Synchronisation and Reciprocity for Social Companion Robots”, UK: https://www.researchgate.net/publication/259639226_Attitudes_of_Children_Towards_Dan-cing_Robot_Nao_A_Kindergarden_Observation
Kageyama Yuri (2014) Woman or machine? New robots look creepily human, “Phys.org”, June 2014: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=2ahUKEwjjgqHUxLDoAhXoAxAIHQilDG0QFjAHegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fphys.org%2Fpdf322800864.pdf&usg=AOvVaw0tT85G3_FDN50jRuFtngK8
Leopoldseder Hannes, Schopf Christine, Stocker Gerfried (eds.) (2018) CyberArts 2018 – Inter¬national Compendium. Prix Ars Electronica – Starts Prize, Hatje Cants Verlag, Berlin: https://ars.electronica.art/error/files/2018/08/CyberArts2018.pdf
Leopoldseder Hannes, Schopf Christine, Stocker Gerfried (eds.) (2019) Out of the Box – The Midlife Crisis of the Digital Revolution, Hatje Cants Verlag, Berlin: https://ars.electronica.art/outo¬fthebox/files/2019/08/festival2019.pdf
Mori Masahiro (2012) The Uncanny Valley: The Original Essay by Masahiro Mori, transl. K. F.MacDorman, Norri Kageki, IEEE Spectrum: https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/hu¬manoids/the-uncanny-valley
Myoo Sidey (2019) Creative Robots, in: Nataša Janković, Boško Drobnjak and Marko Nikolić (eds.), “Proceedings of the 21st International Congress of Aesthetics, Possible Worlds of Con¬temporary Aesthetics: Aesthetics Between History, Geography and Media”, University of
Bel¬grad, Belgrad, pp. 1145-1149: http://www.sideymyoo.art.pl/wp-content/uploads/2019/11/Sidey-Myoo_Creative-Robots.pdf
Ogawa Kohei, Doi Itsuki, Ikegami Takashi, Ishiguro Hiroshi (2018) Alter, Ars Electronica: https://ars.electronica.art/error/en/alter/
Pollick Frank (2010) In Search of the Uncanny Valley, [in:] P. Daras, O. Mayora Ibarra (eds.), User Centric Media, Springer, pp. 69-78, DOI: DOI: 10.1007/978-3-642-12630-7_8: https://www.researchgate.net/publication/221435657_In_Search_of_the_Uncanny_Valley
Samuel Janina Luise (2019) Company from the Uncanny Valley: A Psychological Perspective on Social Robots, Anthropomorphism and the Introduction of Robots to Society, “Ethics in Progress – Research Journal”, Vol. 10 (2), pp. 8-26, DOI:10.14746/eip.2019.2.2: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/eip/article/view/19969/19643
Tresset Patrick, Deussen Oliver (2014) Artistically Skilled Embodied Agents, Goldsmiths Univer¬sity of London: http://doc.gold.ac.uk/~ma701pt/patricktresset/wp-content/uploads/2015/03/Tresset_270467.pdf
Wójtowicz Ewa (2014) Writing Personalities. Art Vis-a-vis Artificial Intelligence – Ken Feingold’s “Figures of Speech”, in: R. Kluszczyński (ed.), Ken Feingold – Figures of Speech, “Art+Science Meeting”, Łaźnia Centre for Contemporary Art, Gdańsk, pp. 76-107: https://www.academia.edu/19067518/Ken_Feingold_Figures_of_Speech_Ken_Feingold_Figury_mowy
Złotowski Jakub, Proudfoot Diane, Yogeeswaran Kumar, Bartneck Christoph (2014) Anthropo¬morphism: Opportunities and Challenges in Human–Robot Interaction, [in:] Springer (CrossMark), “International Journal of Social Robotics”, 7(3) June, pp. 347-360, DOI: 10.1007/s12369-014-0267-6: https://link.springer.com/article/10.1007/s12369-014-0267-6
Ai-da Robot:
https://www.ai-darobot.com/jointhemovement
AIArtists.org:
SingularityHub:
https://singularityhub.com/2019/06/17/the-rise-of-ai-art-and-what-it-means-for-human-creativity/
Engineeredarts:
https://www.engineeredarts.co.uk/
Cloudpainter:
Geminoids created by H. Ishiguro:
http://www.geminoid.jp/en/index.html
Kyoto Experiment Android-human Theater Sayonara:
https://kyoto-ex.jp/home/eng/archive/2011_hirata_ishiguro/
Joaquin Fargasa: